Extras din referat
1. SCURT ISTORIC AL LOCOMOTIVEI DIESEL-ELECTRICE
Cea mai importantă locomotivă diesel-electrică construită în România, locomotiva diesel-electrică 060 DA de 2100 CP, a fost destinată remorcării trenurilor de călători și marfă pe secțiile de circulație neelectrificate ale căilor ferate române. Aceasta locomotiva diesel-electrică este utilizată atât pe căi ferate principale,cât și pe căi ferate secundare și industriale, fiind cea mai mare realizare a industriei de material rulant motor din România. Locomotiva 060 DA a fost dotată cu motor diesel tip Sulzer de 2300 CP și cu o transmisie electrică de c.c. - c.c.
După anii 1970, necesitățile tot mai mari de transport marfă pe calea ferată au făcut să se construiască locomotive diesel-electrice mai puternice. Astfel, au apărut puternicele locomotive diesel-electrice de 3000 și 4000 CP, a căror exploatare și întreținere a fost însă foarte dificilă.
Pentru activitatea de manevră s-au construit și locomotive diesel-electrice cu 4 osii și anume 040 - DF de 1250 CP, echipată cu motor diesel 6 LDA 28B supraalimentat. Aceste locomotive s-au construit în număr redus.
În depoul CFR Iași, se execută din anul 1970 revizii și reparații accidentale la locomotive diesel-hidraulice, din anul 1971 la locomotive diesel-electrice și din anul 1988 la locomotive electrice.
Necesitatea asigurării mentenanței la locomotivele diesel-electrice, și nu numai, a dus la construcția și dezvoltarea unui atelier de intreținere și reparații locomotive, atelier în cadrul căruia se executau activități de revizii programate la locomotive (RT, R1, R2, 2R2, R3), reparații accidentale (RA), revizii de întreținere (verificări tehnice, proces tehnologic, revizii și reparații între trenuri). Atelierul de întreținere și reparații locomotive cuprinde dotarile care permit executarea reviziilor și reparațiilor conform nomenclatoarelor de lucrari, și este organizat pe următoarele compartimente: proces tehnologic, unde sunt efectuate reviziile si reparatiile intre trenuri; hala revizii si reparatii accidentale locomotive.
2. TIPURI DE LOCOMOTIVE DIESEL-ELECTRICE DIN PARCUL DEPOULUI CF IASI
2.1. Locomotiva diesel-electrica 060 DA de 2100 CP
In parcul depoului CF Iasi au fost introduse dupa anul 1965 locomotive diesel-electrice tip 060 DA de 2100 CP. Acestea au concurat o perioada, cu locomotivele cu abur, locomotive ce treptat au fost scoase din exploatare, astfel incat dupa anul 1975 remorcarea trenurilor se facea in mare parte cu locomotive diesel-electrice tip 060 DA.
Pentru asigurarea mentenantei in depou s-au construit hale dotate cu instalatii speciale destinate acestui tip de locomotiva, si anume: vinciuri de ridicare, poduri rulante, instalatii de alimentare cu lubrifianti si combustibil
Fig. 2.1. Locomotiva diesel-electrică de 2100 CP echipată cu motor Sulzer 12 LDA 28.
Bibliografie
- Bonta D. Locomotiva diesel-electrică 060 - DA - 2100 CP, ASAM, București - 2003.
- Isac C., Crîșneanu C. Locomotiva diesel-electrică, vol. I, II. Centrul de documentare și publicații tehnice al MCF, 1969
- www.cfr.ro
- www.electroputere.ro
- www.railpictures.net
- http://repository.utm.md/bitstream/handle/5014/7648/Simpozion_Cucuteni_5000_Redivivus_2014_pg171-175.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Preview document
Conținut arhivă zip
- Locomotive diesel-electrice.docx