Prelucrarea Imaginilor

Extras din referat Cum descarc?

1.Generalitati
Prelucrarea (digitala) a imaginilor reprezinta un domeniu foarte larg, de sine statator. Acest domeniu are la baza o teorie matematica riguroasa, bine pusa la punct, dar in general implementarile pe diverse masini de calcul sunt destul de mari consumatoare de resurse (putere de calcul, memorie), in special daca ne referim la utilizarea in timp real a informatiilor extrase din imagini. Totusi, inainte de a continua trebuie specificat ce este imagine.
Intr-un sens cat mai general, o imagine este o descriere a variatiei unui parametru pe o suprafata. De exemplu, imaginile (in sensul clasic) sunt rezultatul variatiei intensitatii luminii intrun plan bidimensional. Dar acest parametru nu este singurul folosit; de exemplu o imagine poate fi generata de temperatura unui circuit integrat, emisiile de radiatii (cu diverse lungimi de unda) ale unor galaxii etc. Insa aceste tipuri de imagine sunt,de obicei, convertite in imagini clasice (prin pseudocolorare de exemplu) pentru ca operatorul uman sa poate face o evaluare vizuala a variatiei unor parametrii. Din aceste considerente, pe parcursul lucrarii toate referirile se vor face la imagini in sensul clasic.
O imagine este deci un semnal bidimensional; prin urmare prelucrarea imaginilor poate fi considerata si o ramura a prelucrarii digitale de semnal (care mai include prelucrearea audio, telecomunicatii etc.). Dupa cum s-a mentionat anterior, prelucrarea de imagine si in genereal preducrarea digitala a semnalelor presupune un consum relativ mare de resurse de calcul si memorie. Implementarea algoritmilor specifici se poate face pe sisteme clasice (PC-uri, evolutia microprocesoarelor ofera puterea de calcul necesara), dar pentru sistemele dedicate, de timp real, se folosesc in general procesoare dedicate numite procesoare digitale de semnal (DSP = Digital Signal Processing). Aceste tipuri de procesoare au implementate hardware diverse optimizari si paralelisme pentru a oferi puterea de calcul necesara (de obieci la frecvente mult mai mici decat microprocesoarele clasice); evident ele presupun si un consum mai mic de energie fata de microprocesoare.
Prelucrarea imaginilor include sau este legata mai multe discipline:
- preluarea, compresia si stocarea imaginilor;
- restaurarea si ameliorarea imaginilor prin corectii geometrice, radiometrice, ajustari 
de contrast, filtrarea zgomotului etc;
- fotogrammetrie, adica masuratori ale unor obiecte, fenomene facute pe baza unor 
imagini;
- recunoasterea formelor (pattern matching, shape recognition, face recognition);
- vederea artificiala (computer vision, robot vision);
- inteligenta artificiala;
- sinteza de imagini, imagini generate de calculator;
Inteligenta artificiala si prelucrearea imaginilor sunt domenii ce se intrepatrund. Un numar important din algoritmii performanti folositi la prelucrarea imaginilor utilizeaza metode si tehnici din domeniul inteligentei artificiale, cum ar fi: retele neuronale, logica fuzzy. Pe de alta parte, inteligenta artificiala presupune proiectarea si construirea de sisteme capabile sa realizeze functii ale intelectului uman: invatarea prin experienta, intelegerea limbajului natural, utilizarea unui rationament pentru rezolvarea unor probleme sau luarea unor decizii. Toate aceste presupun insa si acumularea unei anume cantitati de informatie (baza de cunostinte, informatii din mediu etc.). Aceasta informatie este preluata de sistemele inteligente prin sensori si creaza o imagine a mediului in momentul preluarii datelor (snapshot). Din imaginea astfel obtinuta trebuie extrase informatiile utile. Toate acestea tin de domeniul vederii artificiale (Computer Vision, Robot Vision); este o disciplina comuna atat prelucrarii de imagine cat si inteligentei artificiale si incearca sa raspunda la urmatoarele intrebari:
- ce informatie trebuie extrasa din imaginile preluate?
- cum poate fi extrasa aceasta informatie?
- cum se reprezinta aceasta?
- cum poate fi utilizaza pentru atingerea unui scop anume?
Domeniul prelucrarii de imagini este unul dinamic; el a fost foarte bine sintetizat de catre Theo Pavlidis intr-una din lucrarile sale: 
O structura genereala a unui sistem de vedere artificiala este descrisa in figura de mai jos:
2. Achizitia imaginilor. Probleme ce pot apare
Imaginile sunt formate prin inregistrarea de catre un senzor a radiatiei ce reactioneaza cu un obiect fizic. Astfel imaginile sunt de mai multe tipuri, cum ar fi: fotografie (lumina reflectata), distante, imagini in infrarosu. Un sistem (digital) de achizitie a imaginilor se compune din:
- un sistem optic (lentile, diafragma);
- un senzorul propriu-zis (CCD de obicei);
- un eventual etaj de amplificare si filtrare a semnalului de la senzor (informatia
este inca analogica);
- un convertor analog-numeric.
Toate aceste subsisteme influenteaza direct imaginea achizitionata in sensul ca pot introduce diverse tipuri de distorsiuni. Un element foarte important in sistemul de achizitie a imaginii este subsistemul optic (parametri: tipul lentilelor, distanta focala, adancimea de camp): un sistem optic gresit proiectat sau utilizat duce la obtinera unor informatii eronate. 
Unele din aceste erori pot fi insa corectate ulterior in blocul de preprocesare (corectii geometrice, ajustari de contrast). Caracteristica iesirii senzorului are foma din figura de mai jos:


Fisiere in arhiva (1):

  • Prelucrarea Imaginilor.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!