,,Daca doresti sa ai un copil inteligent, dotat, trebuie sa-i dezvolti forta pe care inteligenta i-o va cultiva, sa-l faci sanatos si robust pentru a-l face intelept si cu judecata...lasa-l sa lucreze, obisnuieste-l sa activeze. Sa ai grija sa se miste mult. Sa fie un om puternic trupeste, in curand va deveni puternic si intelectual", spunea J.J. Rousseau Notiunea sport este disputata atit de catre lingvistii din tarile latine, care sustin ca sursa primara a acestui cuvant se gaseste in limba latina deporto (poarta, a transporta) derivand din vechiul vocabular francez (secolul al XlII-lea) desport care desemneaza ansamblul mijloacelor gratie carora timpul se petrece in mod agreabil: conversatie, distractie, glume etc. si lingvistii englezi in opinia carora, in Anglia secolului al XlV-lea cuvantul sport naste o terminologie apropiata de cea britanica: to sport, disporter, disporteress. Primii sportivi au fost nobilii care se dedicau activitatilor de divertisment, conditii in care sportul desemna o maniera privilegiata de viata; mai tarziu, transformarile din cadrul societatii din evul mediu au antrenat integrarea jocurilor de catre popor. Reflectiile teoretice asupra practicarii exercitiilor fizice, sub forma sportului, vor cunoaste o dezvoltare deosebita. Cea mai cunoscuta sinteza a acestor idei este cea realizata la inceputul secolului XX. Educatia fizica a tinerei generatii constituie unul din elementele de baza ale sistemului educational. Ea contribuie la pregatirea unui tineret capabil, sanatos si puternic pentru a se integra in societate, pentru a se adapta si a se readapta la schimbarile continue ale acesteia. In scoala tinerii trebuie sa dobandeasca deprinderi de practicare a exercitiilor fizice, sa-si formeze atitudini pozitive fata de activitatea fizica, sa inteleaga importanta activitatilor motrice pentru sanatate, pentru dezvoltarea fizica si a personalitatii si necesitatea practicarii lor pe toata durata vietii. Perioada de crestere si dezvoltare a copilului este asociata ca fiind o etapa care necesita o deosebita atentie din partea celor care se ocupa de climatul celor mici. Daca cadrul educational din familie nu este cel mai bun, gradinita si scoala sunt institutiile in care copilul poate sa-si satisfaca dorinta de miscare, locul unde se executa compensarea necesara dezvoltarii fizice a copilului. Frecventand eceste institutii copilul este controlat sub toate aspectele dezvoltarii si cresterii lui. Exercitiul fizic are la orice varsta, dar mai ales in perioada de crestere, un puternic rol educativ. Sportul in viata copilului ofera multiple beneficii, nu doar la nivel de dezvoltare fizica armonioasa, ci si la nivelul socializarii si al sanatatii pe termen lung. Prin efectuarea repetata a unui exercitiu se ajunge sa stapaneasca perfect o anumita miscare, se elimina miscarile necontrolate si se stapanesc cele necoordonate. Sporturile organizate pot ajuta copiii sa creasca nu doar din punct de vedere fizic. De la fotbal pina la mersul pe role, de la inot pana la mersul pe jos, miscarea le ofera copiilor sansa de a se dezvolta armonios. Practicat in echipa sau in cadru organizat, sportul ii ajuta pe copii sa fie mai sociabili, sa lucreze usor impreuna cu ceilalti si sa inteleaga ce inseamna fair-play. In plus de beneficiile sale sociale, sportul ofera si o metoda grozava pentru copii de a se distra. Sportul le ofera mai multa incredere, capacitate de rganizare mai mare. Cu cat este inceput de la o varsta mai mica, cu atat sunt sanse mai mari ca cei mici sa isi defineasca personalitatea. Varsta nu este un impediment in a practica un sport care iti ofera satisfactie. Pentru a-i atrage pe copii catre un sport, este important exemplul personal al parintilor si gasirea unui mediu placut in care cei mici sa faca antrenamente. Executand regulat exercitii fizice corespunzatoare varstei, copiii isi perfectioneaza o serie de deprinderi motrice aplicative necesare in viata, ca: mersul, polivalenta functionali. Privite din punct de vedere metodic se caracterizeaza prin accesibilitate, raportata la baza materiala (sala, mediu natural), adaptare de pregatire a copiilor si dozarea corecta alergarea, saritura, echilibrul, catararea, aruncarea si prinderea, isi formeaza o tinuta corecta a corpului in toate pozitiile.
1. Cataneanu S., Cojocaru N., Alexandru Ghe., Banga J.,2002,"Metodica predarii educatiei fizice si sportului in ciclul primar" ,Editura Gheorghe Alexandru, Craiova 2. Cerghit I.,1976,"Metode de invatamant",E.D.P.,Bucuresti 3. http://www.ise.ro/wp-content/uploads/2017/01/Educatie-fizica-si-sport.pdf 4. http://oldsite.edu.ro/index.php/articles/curriculum/c591/
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).