Teoria educației fizice și sportului - finalități educaționale

Referat
8/10 (1 vot)
Conține 1 fișier: ppt
Pagini : 30 în total
Mărime: 713.62KB (arhivat)
Publicat de: Sofia Păduraru
Puncte necesare: 7

Extras din referat

Generalităţi

Educaţia, ca acţiune umană, vizează postularea şi împlinirea unui scop, a unui proiect de devenire umană.

Nu putem educa fără a cunoaşte finalităţile demersului, prototipul de personalitate către care tindem. Prin finalităţi se conturează scopul ultim şi cel mai înalt al perfecţiunii umane.

Finalitatea este caracteristica esenţială a educaţiei şi se exprimă prin:

q Idealul educativ.

q Obiectivele educaţiei.

Pe baza idealului educaţional se fixează idealul educaţiei fizice, scopurile şi obiectivele E.F.S.

Finalitatile educatiei reprezinta orientarile asumate la nivel de politica a educatiei in vederea realizarii activitatii de formare-devoltare a personalitatii umane conform anumitor valori vizate in proiectarea sistemului si a procesului de invatamant.

Finalitatile reprezinta directiile, orientarile strategice ale functionarii invatamantului, intr-o anumita perioada istorica, a dezvoltarii social-economice si culturale a unei societati.

Ideal

“IDEALUL este în sine o realitate în devenire “ – N. Titulescu –

“Omul întreg îşi călăuzeşte viaţa prin reprezentări anticipate prin ceea ce numim- cauze finale- sau mai comun - IDEALURI- “ – G.Călinescu-

“ E înălţător să îţi alegi un ţel şi apoi trecând prin foc s-ajungi la el”- H.Ibsen-

Idealul E.F.S.

este o imagine model, o expresiIDEALUL EDUCAŢIEI FIZICE e a perfecţiunii umane; el desemnează” cum trebuie să arate “, dar şi “ce trebuie să ştie să facă subiectul”, ca să fie integrat în societate.

IDEALUL E.F.S. poate fi exprimat astfel: omul sănătos fizic şi psihic, cu o dezvoltare fizică armonioasă, ţinută corporală corectă, aptitudini motrice dezvoltate multilateral, cunoştinţe asupra valorilor de utilizare a exerciţiilor fizice cu scop preventiv, corectiv şi recuperator, capabil să se autoorganizeze în timpul liber şi mai târziu în cadrul educaţiei permanente.

TIPURI DE IDEAL EDUCAŢIONAL

În Sparta idealul urmărea dezvoltarea fizică şi militară a cetăţenilor liberi, era un ideal limitat;

În Atena –idealul urmărea dezvoltarea armonioasă a personalităţii şi era exprimat prin cuvântul KALOKAGATHIA, sau expresia KALOS KAI AGATOS (OM FRUMOS ŞI BUN). Era un ideal cea urmarea dezvoltarea personalităţii şi pe plan estetic şi moral.

În Roma antică idealul a fost exprimat de poetul latin Juvenal:

Optandum est ut vit mens sana in corpore sano (de dorit ca o minte sănătoasă să fie într-un corp sănătos)

TIPURI DE IDEAL EDUCAŢIONAL

În epoca feudală - idealul a cunoscut două modele distincte:

cel al clericilor - bazat pe însuşirea celor şapte arte liberale: gramatica, retorica, dialectica, aritmetica, geometria, astronomia, muzica.

Cel al feudalilor laici - bazat pe însuşirea celor şapte virtuţi cavalereşti.

Se punea accent mai mult pe dezvoltarea fizică şi militară şi mai puţin pe latura intelectuală şi culturală.

În timpul Renaşterii - idealul concepea personalitatea ca un “homo universalis”, revenindu-se treptat la idealul grec.

TIPURI DE IDEAL EDUCAŢIONAL

În epoca modernă se impune idealul personalităţii eficiente într-o activitate productivă.

Idealul educaţional al şcolii româneşti (Legea învăţământului, 1995) constă în “dezvoltarea liberă, integrală şi armonioasă a individualităţii umane, în formarea personalităţii autonome şi creative.”

Conținut arhivă zip

  • Teoria Educatiei Fizice si Sportului - Finalitati Educationale.ppt

Alții au mai descărcat și

Creșterea eficienței lecției de educație fizică la ciclul liceal prin folosirea băncii de gimnastică în diferite momente ale lecției

1.1.IMPORTANŢA EDUCAŢIEI FIZICE ÎN FORMAREA PERSONALITĂŢII ELEVULUI DIN CICLUL LICEAL 1.2.MOTIVAREA ALEGERII TEMEI 1.1. Importanţa Educaţiei...

Capacitatea de Performanță

CAP. 1 INTRODUCERE Scopul principal al pregătirii sportive este dezvoltarea capacității de performanță. Aceasta are o structură complexă în care...

Consumul de droguri și sportul de performanță

Definiţia dopajului: Ultima definiţie complexă şi sugestivă a dopajului este cea elaborată de Comitetului Olimpic International cu prilejul...

Antrenament Sportiv Modern

CAPITOLUL I 1.1. Obiectul de studiu Încă din cele mai vechi timpuri, omul s-a întrecut cu animalele, aceasta pentru a-şi procura hrana, dar şi cu...

Plan educație fizică - Învățarea mersului corect, dezvoltarea atenției și imaginației

GRUPA: mică ACTIVITATEA: Educație fizică TEMA: Mers cu ocolire de obstacole, Povestirea-joc „Cand am fost noi la pădure...” Joc liniștitor:...

Istoricul Jocului de Baschet

PE PLAN INTERNAŢIONAL 1891 – Profesorul James A. Naismith de la Colegiul Springfield din Massachoussets inventează un joc care se va numi...

Tehnici de Motivare a Colectivului de Elevi în Ora de Educație Fizică

Etimologia termenului de management provenită din latinescul manus-agere inseamnă manevrare, pilotare, conducere. Cele mai frecvente semnificaţii...

Atletism Specializare

Alergare de viteza Caracterul natural al celor mai multe probe atletice face ca baza generalaa a miscarilor sa fie cunoscuta înca înainte de a lua...

Te-ar putea interesa și

Specificul Dezvoltării Principalelor Trăsături de Personalitate la Puberul cu Deficiență Mintală Comparativ cu Puberul cu Intelect Normal

CUVÂNT ÎNAINTE Problema deficienţei de intelect a prezentat un mare interes pentru mine încă din primii ani de facultate , atunci cand am si luat...

Dezvoltarea Echilibrului ca și Componentă a Îndemanarii la Elevii cu Handicap Motor

CAPITOLUL I Idealul educaţional Idealul educaţional este una din modalitaţile prin care se exprimă corelaţia dintre societate şi acţiunea...

Metodologia cercetării științifice

Principalele noțiuni privitoare la cercetarea științifică. Știință Prin știință înțelegem ansamblul sistematic de cunoștințe veridice despre...

Ai nevoie de altceva?