Obiectul, izvoarele și metodele de cercetare ale educației fizice și sportului

Extras din referat Cum descarc?

INTRODUCERE
Sportul este activitatea de intrecere constituita dintr-un ansamblu de actiuni motrice diferentiate pe ramuri de sport, desfasurata intr-un cadru institutionalizat sau independent, prin care se cauta perfectionarea posibilitatilor morfo-functionale si psihice, concretizate in performante obtinute in competitii, ca: record, depasire proprie sau a partenerilor. 
Sportul se clasifica in : 
o sportul pentru toti ; 
o sportul de performanta ; 
o sportul adaptat. 
Caracteristica principala a sportului o reprezinta competitia. Caracterul competitiv al sportivului nu exclude valentele formative. O alta caracteristica a sportului este reprezentata de faptul ca el este accesibil numai celor cu aptitudini. 
Capacitatea motrica reprezinta ansamblul posibilitatilor motrice naturale si dobandite pin care se pot realiza eforturi variate ca structura si dozare. 
Aptitudinile motrice apar ca o rezultanta a interactiunii dispozitiilor ereditare cu conditiile educative de formare a acestora si activitatea subiectului. Aptitudinea este ereditate plus influenta mediului (invatare+actionare+stimulare). 
Efort fizic - efortul din antrenament reprezinta procesul invingerii constiente, de catre sportiv, a solicitarilor din pregatire pentru perfectionarea fizica, pentru atingerea unui nivel tehnico-tactic superior, precum si pentru accentuarea factorilor psihici si intelectuali, ale caror rezultate produc, in mod voit, modificari ale capacitatii de performanta si adaptarea organelor si sistemelor implicate. 
Actul motric reprezinta faptul simplu de comportare realizat prin muschii scheletici in vederea obtinerii unui efect elementar de adaptare sau de construire a unei actiuni motrice. Producerea unui act motric voluntar se bazeaza pe trei sisteme mari: informational, reglator, efector.
Actiunea motrica este un ansamblu de acte motrice astfel structurate incat realizeaza un tot unitar in scopul rezolvarii unor sarcini imediate care pot fi izolate sau inglobate in cadrul unei activitati motrice. Actiunile motrice se ,,cladesc" pe acte motrice precise si automatizate. 
Activitatea motrica desemneaza ansamblul de actiuni motrice incadrate intr-un sistem de idei, reguli si forme de organizare, in vederea obtinerii unui efect complex de adaptare a organismului si de perfectionare a dinamismului acestuia. 
Motricitatea defineste totalitate actelor motrice realizate de om pt. intretinerea relatiilor sale cu mediul natural si social. Miscarea nu se produce separat ca act in sine, izolat de functiile psiho-intelectuale. Actiunea, chiar si cea mai simpla, presupune conlucrarea unor procese de cunoastere. Miscarea, redusa la contractiile musculare care o produc sau la deplasarile in spatiu care urmeaza, nu este decat o abstractie fizica sau mecanica.
Psihomotricitatea explica importanta motricitatii in dezvoltarea somatica si psihica. Manifestarea psihica si cea motrica reprezinta elementele fundamentale ale adaptarii sistemului. Dezvoltarea psihomotricitatii este un proces extrem de complex ce are ca factori determinanti predispozitiile si plasticitatea S.N.C (mostenite genetic) si educatia.
Performanta este un rezultat valoros individual sau colectiv, obtinut intr-o competitie sportiva si exprimata in cifre absolute dupa sistemul locurilor oficiale sau prin locul ocupat in clasament. Performanta sportiva mai poate fi definita ca o valoare bio-psiho-sociala realizata in cadrul unor competitii oficiale, ca rezultat a unei capacitati multiplu determinate si apreciate pe baza unor criterii sau baremuri riguros stabilite.
Capacitatea de performanta poate fi definita ca rezultatul interactiunii operationale a unor sisteme bio-psiho-educagene, concretizate in valori recunoscute si clasificate pe baza unor criterii elaborate social istoric. Capacitatea de performanta este manifestarea complexa a disponibilitatilor individului, materializata in valori obiective sau obiectivitatea in pct. locuri, clasamente, etc. capacitatea de performanta este determinata de interactiunea a patru factori: aptitudinile, atitudinile, ambianta si antrenament. La acestia se adauga si alti factori mai indepartati fara actiune directa, cum ar fi: religia, traditiile, etc.
Competitia sportiva este o forma de organizare a intrecerii, intre sportivii de diferite categorii, ce are ca obiect principal compararea performantelor (rezultatelor) conform unor reguli precise si unor normative stabilite anterior. 
Domeniul practicarii exercitiilor fizice a existat din totdeauna. Modul de practicare a fost diferit, el evoluand de la un aspect pur empiric (cand se practicau acte motrice necesare existentei umane) pana la aspectul actual de practicare, pe baze stiintifice.
Definirea domeniului de practicare a exercitiilor fizice a ridicat numeroase semne de intrebare. Astfel in anii '60 s-a conturat si s-a constituit stiinta educatiei fizice si sportului incluzand cele doua tipuri de activitati motrice.
In ultimii ani au aparut tot mai multe denumiri ale stiintei care studiaza motricitatea umana, iar termenul de stiinta a educatiei fizice si sportului a inceput sa fie din ce in ce mai putin utilizat. Astfel M. Epuran a utilizat termenul de "stiinta activitatilor corporale", ea studiind omul in miscare si reuneste tot sistemul de cunostinte medicale, fiziologice, sociologice, psihologice, biomecanice, ergonomice care stau la baza formarii general-stiintifice a oricarui specialist.
In Franta, Parlebas vorbeste despre "stiinta activitatii motorii" iar in Canada, Landry foloseste termenii de "stiinta activitatii fizice". La ora actuala acestor termeni se mai adauga termenul "sport" si astfel avem " stiinta activitatilor fizice si sportive", denumire tot mai des utilizata in Franta si chiar in Europa. In Germania se utilizeaza denumirea de "stiinta sportului" iar in Belgia, Olanda, Cehia se foloseste tot mai des termenul de "kinantropologie ".
O stiinta trebuie sa se fundamenteze pe o teorie rationala bazata pe o argumentare logica, pe sistematizare, pe metode de cercetare si prospectare a domeniului. 
Aparitia gandirii teoretice in domeniul practicarii exercitiilor fizice se leaga de necesitatea generalizarii experientei in domeniu, de necesitatea explicarii acestui proces si in acelasi timp de necesitatea prospectarii activitatii de educatie fizica si sport in stransa corelatie cu evolutia vietii, cu privire la formarea si perfectionarea fiintei umane.
Educatia fizica este o activitate practicata inca din cele mai vechi timpuri, find descoperite dovezi in pesteri, asezsri strsvechi si morminte care ne arata formele de practicare a exercitiilor fizice in perioadele respective. Deasemenea imaginile prezentate in desenele rupestre, pictograme, desene, picturi murale, sculpturi, inscriptii si basoreliefuri, reliefeaza anumite secvente reprezentative ale unor activitati corporale practicate de catre omul primitiv si mai tarziu de catre cel din antichitate. Majoritatea desenelor rupestre prezinta in general momente din viata omului primitiv unde se regasesc printre altele si semne care certifica anumite forme de practicare a activitatilor corporale.


Fisiere in arhiva (1):

  • Obiectul, Izvoarele si Metodele de Cercetare ale Educatiei Fizice si Sportului.docx

Imagini din acest referat Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un cod promo pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare și codul promo. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi e-mail-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:


* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!