Masuri de Refacere a Capacitatii de Efort in Handbal

Extras din referat Cum descarc?

In procesul de instruire relatia efort-odihna are o importanta considerabila. 
In handbal obtinerea performantelor nu este posibila decat daca in paralel cu exigentele privind volumul si intensitatea efortului se actioneaza prin metode si masuri de refacere, de restabilire a potentialului biologic al sportivului. Prin refacere se intelege partea componenta a procesului de antrenament care reuneste ansamblul mijloacelor naturale sau artificiale, utilizate in scopul accelerarii proceselor de reechilibrare a homeostaziei organismului. 
Refacerea vizeaza restabilirea starii de echilibru a mediului intern si a parametrilor functionali, avute inainte de efort si chiar depasirea acestora, in sensul optimizarii lor in cadrul fenomenului de supracompensatie. 
Recuperarea organismului dupa efort se adreseaza acelor situatii in care, in timpul efortului a fost lezata pana la limita fiziopatologicului, integritatea morfo-functionala a organismului. 
Sustinerea efortului consta in actiunile intreprinse asupra organismului, in scopul desfasurarii efortului fizic cu maxima eficienta si minima uzura biologica. 
Daca se acorda atentie doar parametrilor incarcaturii sau daca procesele de refacere post-efort sunt deficiente, este inevitabila o diminuare a rezervelor energetice ale organismului sportivului, ceea ce conduce la o scadere a capacitatii de performanta. In acest sens, trebuie avut in vedere decalajul temporal dintre efort si refacere, precum si evaluarea influentei exercitiului prealabil asupra efortului ulterior. Privita in acest mod, refacerea reprezinta o rezerva de performanta, dar si o sursa de sanatate si reconfortare dupa efort. 
Principii generale ale refaceri: 
a) Refacerea este o componenta a antrenamentului sportiv, constituind cu efortul propriu-zis cele doua laturi esentiale ale procesului de pregatire: 
- componenta de munca (ergotropa) - efortul; 
- componenta de refacere (trofotropa) - cu durata de cateva minute (refacerea intra-efort, pana la cateva saptamani);
b) Refacerea se adreseaza unui organism sanatos, integru si are un caracter strict individualizat. Individualizarea tine cont de sex, varsta, stare de antrenament etc.; 
c) In mod spontan, refacerea organelor si sistemelor se realizeaza in timp, intr-o anumita ordine:
- parametrii sferei vegetative (exemplu: cardiovasculari, respiratori) se refac in cateva minute; 
- unii parametri metabolici - in cateva ore; 
- parametrii neuroendocrini - au o durata de refacere de 2-3 zile. 
d) Refacerea se realizeaza intra-efort, dupa antrenament, dupa un ciclu saptamanal, anual si olimpic (similare); 
e) Refacerea se adreseaza celui mai afectat organ sau sistem implicat in efort, fara a subaprecia afectul efortului asupra organismului ca tot unitar si deci, refacerea are in vedere intregul organism, dar diferentiat pe aparate si sisteme; 
f) Refacerea spontana se completeaza in mod obligatoriu cu cea dirijata care cunoaste procedee de refacere generala si de refacere specifica fiecarui sport;
Din punct de vedere al modului de realizare, refacerea este de doua feluri: refacere spontana si refacere dirijata. 
Refacerea spontana (naturala) 
Este acea forma de restabilire, reechilibrare a organismului care se poate produce in mod fazic dupa oricare solicitare, fara interventia dinafara asupra organismului si se realizeaza prin odihna pasiva. 
Ea este prezenta sau mai bine zis are eficienta dupa eforturile de intensitate mare si cand perioadele dintre eforturi sunt suficiente ca timp pentru producerea fenomenelor de respiratie tisulara si refacere a substratului energetic si echipamentului enzimatic. 
Acest tip de refacere are la baza componenta anabolica a metabolismului celular, iar amplitudinea refacerii este direct proportionala cu gradul de solicitare si heterostazie a organismului din timpul efortului.
Refacerea spontana are un caracter fazic oscilant, cu intensitate tot mai mica pe masura ce trece timpul, de la momentul efortului pana la stingerea completa. Un principal efect al refacerii spontane il reprezinta refacerea rezervelor energetice dupa efort. 
Principalele surse de energie solicitate in cursul efortului sunt fosfagenele (ATP si CP), glucidele si lipidele, bineinteles in functie de durata si intensitatea efortului. Daca ATP-ul si CP-ul se refac chiar in timpul prestatiei si imediat dupa efort, glucidele si lipidele necesita o perioada mai lunga pentru resinteza, precum si procedee de refacere asociate celei spontane ca: refacere activa, regim hiperglucidic etc.
Importanta somnului in refacerea organismului 
In cadrul refacerii spontane, somnul profund odihnitor are rol deosebit asupra capacitatii fizice si intelectuale. In somn, inhibitia de protectie iradiata pe scoarta cerebrala induce regenerarea celulelor nervoase. 
Se cunoaste rolul hormonului de crestere la adulti in regenerarea si cresterea celulelor, dupa cum si faptul ca secretia lui se realizeaza in somn si orice tulburare de somn conduce la diminuarea acestui hormon in sange si diminuarea refacerii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Masuri de Refacere a Capacitatii de Efort in Handbal.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!