Evaluarea Capacitatii Motrice - Caracteristicile Motricitatii la Diferite Varste

Extras din referat Cum descarc?

- Motricitatea: exprima o caracteristica globala, cuprinzand ansamblul de procese si mecanisme prin care corpul uman sau segmentele sale se deplaseaza, detasandu-se fata de un substrat, prin contractii fazice sau dinamice sau isi mentin o anumita postura prin contractii tonice sau statice.
- ceea ce deosebeste indivizii intre ei este nivelul la care aceasta functie se realizeaza, masura in care ea face individul adaptat si adaptabil la situatiile complexe si variate ale mediului - capacitate motrica
- Provenind din latinescul "capacitas", capacitatea reprezinta posibilitatea indivizilor de a reusi in executarea unei sarcini sau a unei profesii (Pieron, 1968).
Capacitatea motrica cuprinde:
- componentele stabile: aptitudini, calitati motrice, deprindri
motrice, structuri operationale, cunostinte, experienta;
- componentele de stare: motivatie, stari emotionale, care pot favoriza, reduce sau bloca exprimarea capacitatii motrice;
"Capacitatea motrica este ansamblul posibilitatilor motrice naturale si dobandite prin care se pot realiza eforturi variate ca structura si dozare" 
- Terminologia educatiei fizice si sportului Capacitatea motrica, reprezinta un complex de manifestari preponderent motrice (priceperi si deprinderi), conditionat de nivelul de dezvoltare a calitatilor motrice, indicii morfo- functionali, procesele psihice (cognitive, afective, motivationale) si procesele biochimice metabolice, toate insumate, corelate si reciproc conditionate, avand ca rezultat efectuarea eficienta a actiunilor si actelor solicitate de conditiile specifice in care se practica activitatile motrice 
1. Motricitatea copiilor sugari
- Reactiile au caracter primar 
- Activitatea motrica a noului nascut se realizeaza printr-un consum energetic mare, ceea ce determina si aparitia timpurie a oboselii 
- Formele de deplasare sunt foarte diverse: rostogolirea din decubit dorsal in decubit ventral si invers, apoi cu tararea prin miscari corelate instinctiv, deplasarea cu sprijin pe palme si genunchi, ca in final sa se ridice in stand sustinut, incearca sa efectueze primii pasi.
- Miscari de redresare a corpului, de rotatie a trunchiului, a tentativelor de asezare sau de ridicare in picioare, musculatura trunchiului si a extremitatilor se va intari progresiv, pregatind mentinerea pozitiei bipede. 
- Influnteaza forma si structura segmentelor corporale, dar contribuie si la largirea campului vizual si implicit la dezvoltarea intelectuala.
- Dezvoltarea echilibrului - H. Wallon (1959) 
- De la miscarile ele agatare de grilajul palutului, tarcului, se trece la pozitia bipeda, copilul reusind chiar sa mearga la un moment dat 
- Deplasare specifica varstei, cu picioarele usor departate si varfurile orientate spre exterior, cu bratele departate de corp pentru echilibrare, este savurata de copil, deoarece ii ofera noi impresii in conturarea cunoasterii propriilor posibilitati. 
2. Motricitatea in prima copilarie
-perioada anteprescolara (1-3 ani)
- Dezvoltare activa a emisferelor cerebrale, favorizeaza procesele de invatare, adaptare si emancipare relativa
- Bloom considera ca pana la 3 ani omul achizitioneaza 60% din experienta fundamentala de viata
- Deprinderea motrica de baza care marcheaza debutul acestei etape a ontogenezei este mersul
- Mersul la 1 an, 1 an si jumatale este descris sugestiv prin urmatoarea formula "copiii merg cazand, in vreme ce adultii cad mergand" (Breniere si Brill, 1988)
- Intre 2 si 3 ani diminueaza contractiile in paralel cu imbunatatirea echilibrului, cu sincronizarea musculara si cu miscarile bratelor 
- Mersul: insusirea mersului parcurge trei etape:
- la 1 an - mersul initial;
- dupa 7 ani - mersul adult.
- ani - mersul optimal;
- Alergarea: faza de saltare, fara sprijin pe sol a membrelor inferioare, ceea ce solicita un plus de forta si de echilibru, intre 15-18 luni apar primele incercari de alergare, viteza crescand progresiv de la 2 m/s la 2 ani, la 5 m/s la 7 ani.
- Creste viteza, miscarea bratelor este mai coordonata, piciorul de sprijin se extinde complet iar oscilatiile laterale ale corpului incep sa diminueze 
- Aruncarea ca deprindere, se supune aceleiasi dezvoltari ierarhice, caracteristica de inceput reprezentand-o limitarea miscarii din articulatia colului. 
- Pozitia intregului corp la varsta de 2-3 ani este mai curand statica, cu o usoara miscare corporala de acompaniere a bratului (spre inainte).
- Copilul isi dezvolta si structurile -premisa ale sarilurii. Dupa varsta de 1 an si jumatate apar primele faze de saltare, succesiuni de impulsii pe 2 picioare, in care acestea nu lucreaza la unison si bratele raman slatice. 
- La varsta de 3 ani (si chiar mai devreme) copilul pregateste saritura. Coexista, de asemenea, si alte tipuri de mici sarituri (pe 1 picior sau pe 2) sau galopul.
- Lovirea cu piciorul a mingii este o alta actiune motrica care se realizeaza la inceput, din stand si mai tarziu din deplasare. 
- Gesell afirma ca imediat dupa varsta de 2 ani, copilul poate lovi cu piciorul, cu urmatoarele rezerve:
- miscare limitata a piciorului;
- pozitie rectilinie a trunchiului;
- amplitudine limitata a miscarii;
- lovitura esle lipsita de forta.
- rolul jocului foarte important
3. Motricitatea in a doua copilarie
- perioada prescolara (3-6 ani)
- "varsta de aur a copilariei" 
- Dezvoltarea fizica inregistreaza progrese evidente (la 4 ani copilul are o inaltime dubla si o greutate de 5 ori mai mare decat la nastere), creste precizia miscarilor. 
- Angajarea cu predilectie a uneia dintre cele 2 emisfere, fapt important pentru caracterul manualitatii copilului (ambidextru, dreptaci sau stangaci).
- Alergarea, saritura (cu toate variantele sale), tararea, catararea, exercitiile de echilibru, suspendarea, balansarea, transportul obiectelor, aruncarea ele., domina repertoriul motric al prescolarului.
- Alergarea se caracterizeaza printr-o faza de propulsie care se imbunatateste si prin diminuarea fortelor de franare.
- faza de amortizare capata importanta iar oscilatiile verticale si laterale scad in amplitudine.
- Aruncarea cu un brat de deasupra umarului capata amplitudine, ce se insoteste de o rotatie a centurii scapulare in plan orizontal. 
- Pozitia corpului este in continuare statica dar miscarea devine biarticulara; la 5-6 ani forta aruncarii creste prin actiunea trunchiului care insoteste miscarea si care se finalizeaza printr-o (flexie la nivelul bazinului. Organizarea posturala participa la aruncare.
- Saritura, copiii isi amelioreaza sariturile de tip "stangul-dreptul-dreptul-stangul", si galopul. Debutul sariturii in lungime se realizeaza plasand un obstacol nu foarte inalt care sa stimuleze desprinderea pe verticala
- Lovirea mingii cu piciorul de catre prescolari conduce la o proiectie a balonului Ia 3 m la 5 ani (pana la 6 m la 6 ani)


Fisiere in arhiva (1):

  • Evaluarea Capacitatii Motrice - Caracteristicile Motricitatii la Diferite Varste.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!