Caracteristicile Motricității pe Diferite Etape de Vârstă

Referat
7/10 (1 vot)
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 8 în total
Cuvinte : 2821
Mărime: 19.64KB (arhivat)
Publicat de: Anton Marginean
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Faur Mihaela

Extras din referat

Motricitatea Copiilor Sugari

Dezvoltarea morfologică şi funcţională a noului născut influenţează nemijlocit activitatea motrică.

Sistemul nervos slab dezvoltat, capacitatea senzorială redusă influenţează mişcările copilului, care au un caracter reflex, sunt grosiere, reacţiile au un caracter primar.

Consumul energetic la această vârstă este mare, determinând apariţia timpurie a oboselii.

Formele de deplasare sunt diverse: rularea din decubit dorsal în decubit ventral, târârea prin mişcări coordonate instinctiv, patrupedia, ridicare în stând susţinut.

Se întăreşte treptat musculatura, acest lucru permiţând menţinerea poziţiei bipede, poziţie care determină lărgirea câmpului vizual şi implicit dezvoltarea intelectuală.

Dintre aptitudinile care se dezvoltă la această vârstă este echilibrul, corelat cu activitatea posturală, fiind un factor al reglării tonusului muscular şi al structurii spaţiale. Evaluarea acestuia, atât forma statică cât şi cea dinamică este greu de realizat, neexistând teste specifice.

Mişcările încep să se perfecţioneze în momentul în care copilul începe să stea aşezat în mod confortabil, începe să se ţină de pătuţ, se ridică şi începe să facă paşi.

Motricitatea Copiilor De Vârstă Ante Preşcolară(1-3 Ani)

Relaţiile copilului cu mediul se complică, el ajungând în relaţie atât cu diferite persoane cât şi cu diferite persoane.

Dezvoltarea locomoţiei îi dă posibilitatea de a acţiona cu obiectele.

Dezvoltarea limbajului îi permite comunicarea cu cei din jurul său şi automat să asimileze noi cunoştinţe.

Se dezvoltă activ emisferele cerebrale, fapt ce influenţează pozitiv procesele de învăţare şi adaptare la mediu.

Bloom consideră că până la trei ani omul achiziţionează 60% din experienţa fundamentală de viaţă.

Deprinderea motrică care marchează debutul acestei perioade este mersul, care la un an este nesigur, sincronizarea temporală a grupelor musculare nu este corectă.

Alergarea, deprindere motrică cu pondere mare la această vârstă. Între 15-18 luni apar primele încercări de alergare, viteza crescând treptat, creşte şi amplitudinea fuleului, mişcarea braţelor, dispar oscilaţiile laterale ale corpului.

Aruncarea, deprindere ce solicită coordonare la nivelul diferitelor segmente.

Săritura, la vârsta de un an şi jumătate apar primele faze de săltare, succesiuni de impulsii pe două picioare. La trei ani copilul poate să sară, desprinderea fiind încă nesigură.

Lovirea mingii cu piciorul, acţiune motrică realizată la început din stând şi apoi din deplasare.

Căţărarea este o deprindere aplicativă, specifică vârstei, contribuie la dezvoltarea capacităţii coordinative, a supleţei. Variante de căţărare: pe scăunel,pe ladă, pe scară.

Trebuie remarcat rolul jocului în întreaga activitate a copilului. Jocul de manipulare, jocul cu adultul sau cu persoane imaginare ocupă circa 90% din timp (U.Şchiopu).

Motricitatea în Perioda Preşcolară(3-67 Ani)

În învăţământul pre primar sunt cuprinşi copiii cu vârste între 3-6/7 ani, perioadă denumită şi “ vârsta de aur “ a copilăriei.

Reperele psihologice fundamentale care conturează această perioadă sunt:

1. activitatea de bază, reprezentă de joc;

2. tipul relaţiilor ce se stabilesc între indivizi;

Etapa celei de a doua copilării se subdivizează în:

- Etapa preşcolarului mic ( 3-4 ani);

- Etapa preşcolarului mijlociu ( 4 ani);

- Etapa preşcolarului mare ( 5-6 ani);

Dezvoltare morfo-funcţională

- are loc o creştere a dimensiunilor lor antropometrice:

- greutatea creşte de la 14 kg. la 22 kg.;

- înălţimea creşte de la 0,92 cm. la 116/117 cm.;

- continuă procesul de osificare; la sfârşitul perioadei apare dentiţia definitivă;

- dezvoltarea musculară este alertă, se modifică consistenţa muşchilor;

- mucoasele rinofaringiene sunt sensibile, ceea ce determină un teren fertil pentru afecţiuni bronho-pulmonare;

- respiraţia are un caracter superficial determinând o rezistenţă scăzută la efort; FR. la 3 ani este de 30 respir./ min., la 5 ani - 26-28 respir./min, la 6 ani- 27 respir./min; efortul are un mare rol în dezvoltarea capacităţii respiratorii prin dezvoltarea musculaturii toracice, a celei intercostale, creşterea actului respirator;

- FC. la copiii de 3-6 ani este între 100-110 pul./min.;

- se continuă dezvoltarea sistemului nervos central, atât din punct de vedere funcţional cât şi structural; asimetria cerebrală se accentuează;

- după 5 ani, se consolidează inhibiţia din care cauză preşcolarul îşi controlează mai bine reacţiile impulsive;

- este perioada în care predomină acţiunea unor glande ca: timusul şi tiroida; epifiza şi hipofiza;

Preview document

Caracteristicile Motricității pe Diferite Etape de Vârstă - Pagina 1
Caracteristicile Motricității pe Diferite Etape de Vârstă - Pagina 2
Caracteristicile Motricității pe Diferite Etape de Vârstă - Pagina 3
Caracteristicile Motricității pe Diferite Etape de Vârstă - Pagina 4
Caracteristicile Motricității pe Diferite Etape de Vârstă - Pagina 5
Caracteristicile Motricității pe Diferite Etape de Vârstă - Pagina 6
Caracteristicile Motricității pe Diferite Etape de Vârstă - Pagina 7
Caracteristicile Motricității pe Diferite Etape de Vârstă - Pagina 8

Conținut arhivă zip

  • Caracteristicile Motricitatii pe Diferite Etape de Varsta.doc

Alții au mai descărcat și

Particularități ale Învațării Motrice în Lecțiile de Educație Fizică și Sport la Nivelul Învățămantului Gimnazial

CAPITOLUL I INTRODUCERE 1.1 EDUCAŢIA FIZICÃ ŞI SPORTIVÃ COMPONENTÃ FUNDAMENTALÃ A EDUCAŢIEI GENERALE În comunităţile primitive de pe teritoriul...

Lecția de educație fizică - dezvoltarea rezistenței și forței la elevii din ciclul primar

Datorită particularităţilor de vârstă (volumul mare al inimii şi o greutate corporală mică), şcolarul mic poate efectua, în cazul unai dozări...

Particularități fizio-anatomice ale persoanelor de vârsta a III-a

Vârstele de involutie Pe parcursul vietii, omul, fiintă bio-psiho-socială este influentat de ereditate, mediu si educatie, parcurgând trei etape...

Atletism Specializare

Alergare de viteza Caracterul natural al celor mai multe probe atletice face ca baza generalaa a miscarilor sa fie cunoscuta înca înainte de a lua...

Reeducarea Psihomotrica

Reeducarea psihomotrica este o terapie originala, neurofiziologica si psihofiziologica prin tehnica sa, psihologica si scopul sau, destinata sa...

Pregătirea fizică în volei. mijloacele utilizate pentru dezvoltarea calităților motrice în volei

Pregătirea fizică reprezintă ansamblul organizat şi ierarhizat al procedurilor de antrenament care vizează dezvoltarea şi utilizarea calităţilor...

Evaluarea capacității motrice - caracteristicile motricității la diferite vârste

Motricitatea: exprimă o caracteristică globală, cuprinzând ansamblul de procese şi mecanisme prin care corpul uman sau segmentele sale se...

Te-ar putea interesa și

Analiza Aspectelor Psihologice de Selecție și Inițiere în Lupte

CAPITOLUL I I.1. ACTUALITATEA ŞI IMPORTANŢA TEMEI Conceptul de selecţie a fost folosit iniţial într-o acţiune de profil economico-social...

Experimentarea Folosirii unor Metode și Procedee Metodice pentru Dezvoltarea Vitezei la Elevii de Ciclu Gimnazial

CAPITOLUL 1 INTRODUCERE Educaţia fizica si sportul scolar reprezintă activităţi de interes major, prin practicarea cărora se urmareste întărirea...

Studiul Preliminar Privind Diagnoza și Prognoza Dezvoltării Motrice a Copiilor Preșcolari

CAPITOLUL 1 PREMISELE LUCRĂRII 1.1. Motivarea alegerii temei În alegerea temei am pornit de la premisa că activitatea motrică a copiilor...

Studiu privind inițierea în luptele libere

INTRODUCERE În zilele noastre suntem martorii unei creşteri impetuoase a performanţelor la toate ramurile sportive. Aceasta se datorează faptului...

Jocurile de mișcare, metodă și mijloace de educare a capacităților condiționale în lecțiile de educație fizică din ciclul gimnazial

CAPITOLUL I. ACTUALITATEA, MOTIVAŢIA ALEGERII TEMEI, IPOTEZĂ ŞI OBIECTIVE 1.1 Actualitatea temei Exerciţiul fizic a cunoscut în lunga sa...

Atletismul - jocuri de mișcare și ștafete specifice

CAPITOLUL I INTRODUCERE 1.1 IMPORTANŢA ŞI ACTUALITATEA TEMEI ÎN LITERATURA DE SPECIALITATE Calităţile sau însuşirile sunt proprietăţi ce privesc...

Educație Fizică și Sport

1)Obiectivele ed.fizice anticipează rezultatul educaţiei în termenii comportamentului, prescriind cum va trebui să răspundă subiectul după...

Activități Motrice

Deprinderile motrice sunt considerate componente automatizate ale activităţii voluntare pe linia motricităţii. Prin repetări numeroase, efectuate...

Ai nevoie de altceva?