CAP. 1 INTRODUCERE Scopul principal al pregatirii sportive este dezvoltarea capacitatii de performanta. Aceasta are o structura complexa in care sunt prezenti factori biologici si psihologici, integrati sociali, cu scopul obtinerii unor performante sportive. Pentru a surprinde si a evidentia interactiunile sistemice a factorilor implicati in structura sa, studiul capacitatii de performanta, trebuie realizat din perspectiva operationala. Capacitatea de performanta in domeniul sportiv poate fi considerata ,,rezultatul interactiunii operationale a unor sisteme biopsihoeducogene, concretizata in valori recunoscute si clasificate pe baza unor criterii elaborate social-istoric. Este manifestarea complexa a disponibilitatilor (a integralitatii) individului, materializata in valori obiective sau obiectivate in puncte, locuri, clasamente, goluri marcate, kilograme ridicate, drepturi castigate (promovari) etc. Performanta sportiva este o valoare biopsihosociala realizata in cadrul unor competitii oficiale, ca rezultat al unei capacitati determinate pe baza unor criterii sau baremuri riguros stabilite." (Adrian Dragnea (1996, pag.62) In conceptia lui H. Pieron, 1957, citat de A. Dragnea (1996, pag. 61) - "termenul capacitate desemneaza cu precadere posibilitatile de reusita ale indivizilor, ca sarcini in exercitarea profesiunii". In continuare, acelasi autor sintetizeaza: ,,Capacitatea este o rezultanta plurifactoriala determinata de aptitudini, de gradul de maturizare a personalitatii, de invatare, de exercitiu. Ea poate constitui obiectul unei evaluari directe, sub rezerva de a-l pune la incercare pe cel a carui capacitate vrem sa o cunoastem. Este conditionata de o aptitudine pe care o releva indirect, dar depinde de conditii prealabile intre care gradul de maturatie - sau, in sens invers, de involutie - al formatiei educative sau al invatarii si exercitiului". Informatia de orice natura, convergenta spre cresterea capacitatii omului de a efectua efortul sportiv, are un puternic caracter formativ. Notiunea de performanta sportiva constituie esenta dezideratelor din lumea sportului si se refera in mod special la acest domeniu. Ea poate reprezenta un rezultat valoros individual sau colectiv, obtinut intr-o competitie sportiva si exprimata in cifre absolute, dupa sistemul baremurilor oficiale sau prin locul ocupat in clasament. Realizarea unei anumite performante sportive poate constitui motivul fundamental al intregii activitati de pregatire si participare la competitie. Adrian Dragnea (1996, pag. 61) considera ca "performanta sportiva poate fi definita ca o valoare bio-psiho-sociala realizata in cadrul unei competitii oficiale, ca rezultat al unei capacitati multiplu determinate si apreciate pe baza unor criterii sau baremuri riguros stabilite". Autorii A. Dragnea si Silvia Mate-Teodorescu (2002) arata ca performanta sportiva ,,desemneaza atat procesul cat si rezultatul unei actiuni care din punct de vedere normativ reprezinta maiestria, indeplinirea unei sarcini cat mai bine posibil, fiind dependenta de interrelatia factorilor endogeni (predispozitii, aptitudini) cu factorii exogeni (ambientali), exprimati in calitatea procesului de antrenament, conditii motrice si de insusire, nivelul motricitatii si influentei factorilor sociali". Sintagma ,,capacitate de performanta" (nu se aplica numai in domeniul activitatii sportive) se exprima in complexul de ratiuni care conditioneaza succesul sau esecul: competitie; motivatie; lupta; evaluare; autoevaluare; recompensa; competenta; abandon (dramatic); retragere (incetarea activitatii). CAPITOLUL II CAPACITATEA DE PERFORMANTA II.1 Definitie. Putem defini capacitatea de performanta in urmatorii termeni: ,,interactiunea valorilor biopsihoeducogene ale unui individ si concretizarea lor pe baza unor criterii, reguli cu caracter social, exprimate prin ierarhizari ale punctelor acumulate, obiective marcate, kilograme ridicate sau promovari". Performanta sportiva, in acceptiunea actuala a teminologiei de specialitate are o valoarea istorica si reprezinta rezultatul deosebit de bun obtinut de cineva intr-o intrecere sportiva. Nevoia de intrecere si afirmare exista in fiecare si asteapta sa fie valorificata. In zilele noastre performanta sportiva ocupa un loc important in mentalitatile colective. Nivelul performantelor sportive creste in relatie directa cu nivelul de cultura si civilizatie al omenirii. Activitatea umana este o activitate supusa emulatiei, autodepasirii, este o activitatea performantiala. Performanta sportiva, individuala sau colectiva, se obtine intr-o competitie care se desfasoara dupa un regulament bine precizat si se exprima printr-un rezultat, loc sau scor care realizeaza o evaluare ierarhica a competitorilor. Incercarile de a modela performanta din diferite puncte de vedere, sunt extrem de utile pentru cei angajati in realizare ei practica. Datorita complexitatii si diversitatii fenomenului performantial, abordarile unice sunt greu de realizat si nu ar deschide toate caile pentru maximizarea valorii ei. II.2 Structura sistemica a capacitatii de performanta Cresterea capacitatii de performanta este scopul principal al procesului de pregatire sportiva. In anii `70 a aparut conceptul de ,,antrenament total" care avea in vedere dezvoltarea completa a individului si echipei, in cazul jocurilor sportive. Acest concept porneste de la ideea ca ,,maximizarea performantei nu se poate obtine fara maximizarea personalitatii sportivului" (M.Epuran,1990, pag.70). Antrenamentul total inseamna includerea alaturi de antrenamentul propriu-zis (pregatirea fizica, pregatirea tehnica, pregatirea tactica, pregatirea teoretica, pregatirea psihica, pregatirea artistica si refacerea) a antrenamentului mental, antrenamentului de psihoreglare si antrenamentului invizibil. In ultimii ani tot mai multi specialisti considera ca pregatirea psihologica este mai mult decat o componenta a antrenamentului, ea constituind de fapt fundamentul procesului de pregatire sportiva (A. Dragnea, 2002, pag.87, M.Epuran 2001, pag. 48). Pentru a respecta conceptul de abordare sistemica, singura care poate oferi posibilitati de actionare corespunzatoare in procesul de antrenament, studiul structurii capacitatii de performanta trebuie sa se realizeze din perspectiva integrativ operationala, ca rezultat al actiunii sistemice a factorilor implicati. Din aceasta perspectiva cea mai operanta este abordarea lui Mihai Epuran, care a studiat aceasta problema inca din anul 1979, revenind si actualizand periodic conceptele propuse.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).