Virtutile Sociale si Crearea Prosperitatii - Recenzie

Yoshihiro Francis Fukuyama (nascut la 27 octombrie 1952) este un om de stiinta politica american, economist politic si autor. El este membru de onoare la Centrul pentru Democratie, Dezvoltare si Statul de Drept de la Stanford. Inainte de aceasta, el a fost profesor si director al programului de Dezvoltare Internationala, la Scoala de Studii Internationale Avansate, din cadrul Universitatii John Hopkins. Este cunoscut mai ales pentru cartea sa "Sfarsitul istoriei si ultimul om" (1992), in care a sustinut ca raspandirea la nivel mondial a democratiilor liberale pot semnala punctul final al evolutiei socio-culturale a omenirii si poate deveni forma finala de guvernare umana. Fukuyama este, de asemenea asociat cu aparitia miscarii neoconservatoare, de la care s-a distantat ulterior.
Francis Fukuyama a fost nascut in cartierul Hyde Park din Chicago. Tatal sau este si el nascut in Statele Unite, iar mama lui este din Kyoto. Francis a crescut in Manhattan, copil unic la parinti si a avut foarte putine contacte cu cultura japoneza, neinvatand niciodata japoneza.
Fukuyama si-a luat licenta in Arte clasice la Universitatea Cornell, unde a studiat filosofia politica, sub coordonarea lui Allan Bloom. El a urmat initial studii postuniversitare in literatura comparata la Universitatea Yale, merge apoi la Paris timp de sase luni pentru a studia sub coordonarea lui Roland Barthes si Jacques Derrida, dar a devenit dezamagit si a trecut la stiinte politice la Universitatea Harvard. Acolo, a studiat printre altii cu Samuel P. Huntington si Harvey Mansfield. A obtinut titlul de doctor in Stiinte Politice de la Harvard pentru teza sa privind amenintarile sovietice de a interveni in Orientul Mijlociu. In anii 1979-1980, 1983-1989 si 1995-1996 a fost colaborator al Departamentului de Stiinte Politice al Corporatiei RAND, iar in anii 1981-1982 si 1989 a lucrat la Departamentul de Stat al SUA. Sfarsitul istoriei si ultimul om (1991) este cartea care i-a adus notorietate internationala
El a scris, printre altele, si "Incredere: Virtutile sociale si crearea prosperitatii" si "Viitorul nostru post-uman: Consecintele revolutiei biotehnologiei". In cea din urma mentionata, el a calificat originala sa teza a "sfarsitului istoriei", sustinand ca, din moment ce biotehnologia permite din ce in ce mai mult oamenilor sa-si controleze evolutia, ar putea permite oamenilor sa modifice natura umana, punand astfel democratia liberala in pericol. Un rezultat posibil ar putea fi acela ca o natura umana alterata s-ar putea termina intr-o inegalitate radicala. El este un dusman inversunat al trans-umanismului, o miscare intelectuala ce afirma ca post-umanismul este un obiectiv de dorit.
In 2008 a publicat cartea "Falling Behind: Explaining the Development Gap Between Latin America and the United States", rezultat al unei cercetari si a unei conferinte finantata de Grupo Mayan pentru a intelege de ce America Latina, candva mult mai bogata decat America de Nord, a regresat, in termeni de dezvoltare economica, in doar cateva secole. Discutand aceasta carte la o conferinta, in 2009, Fukuyama a subliniat punctul sau de vedere conform caruia inegalitatile in cadrul natiunilor din America Latina este un impediment major in calea dezvoltarii. O distributie inegala a bogatiei, a declarat el, duce inevitabil la revolte sociale, care la randul sau se transforma in crestere 0.
A mai publicat si numeroase studii si articole despre democratizare si politica economica internationala. In ultimii ani s-a concentrat asupra rolului culturii si al capitalului social in viata economica moderna si in tranzitia catre societatea informatizata.
Carti publicate:
- 1991 Sfarsitul istoriei si ultimul om
- 1995 Increderea: virtutile sociale si crearea prosperitatii,
- 1999 Marea distrugere: natura umana si reconstructia ordinii sociale,
- 2002 Viitorul nostru post-uman: consecinte ale revolutiei biotehnologice
- 2004 Constructia statelor: Ordinea mondiala in secolul XXI
- 2006 America la rascruce de drumuri: democratia, puterea si mostenirea neoconservative
- 2006 Dupa contra Neo: in cazul in care dreptul a mers gresit
- 2011 Originile ordinii politice
Cartea este structurata pe cinci parti, fiecare dintre acestea cu un numar variabil de capitole, astfel ca prima parte "Ideea de incredere - Improbabila putere a culturii in constituirea societatii economice" are sase capitole, la fel ca si cea de-a doua parte, care se intituleaza "Societatile cu grad redus de incredere si paradoxul valorilor familiale". Partea a treia cu titlul "Societatile cu grad inalt de incredere si miza sociabilitatii motivate" are 10 capitole, iar ultimele doua parti "Societatea americana si criza increderii" si "Sporirea increderii - Cultura traditionala si institutiile moderne in secolul XXI" au patru, respectiv 5 capitole, cartea insumand un total de 31 de capitole. Aceasta are ca obiectiv principal analizarea gradului de incredere din diferite puteri economice si modul in care acesta influenteaza dezvoltarea sectorului economic privat, analiza fiind efectuata pe baza informatiilor din secolul XIX si XX.

• Virtutile Sociale si Crearea Prosperitatii - Recenzie.docx