UE si Japonia - Impactul celor Doua Puteri asupra Economiei Mondiale

Extras din referat Cum descarc?

Uniunea Europeana si Japonia - impactul celor doua puteri asupra economiei mondiale
I. Elementele definitorii ale politicii comerciale japoneze
Japonia, una din marile puteri economice ale lumii, continua sa uimeasca economistii lumii prin particularitatile unice ale binecunoscutului "model japonez" si, mai ales, prin reusitele de netagaduit ale acestuia. La inceput de mileniu III, economia, ca si intreaga viata sociala japoneza, sunt puternic impregnate de vechile traditii, simbioza care s-a dovedit profitabila pentru marile companii private (edificatoare in acest sens sunt relatiile umane din marile intreprinderi ).
Saraca in resurse, Japonia a mizat pe resursele umane, pe disciplina seculara a populatiei, pe un orgoliu national deosebit, legat puternic de spiritul de sacrificiu japonez.
Modelul japonez se mai caracterizeaza si prin rolul extrem de important jucat de stat. La inceputul perioadei postbelice, in conditiile distrugerii celei mai mari parti a capacitatilor
industriale, au fost puse bazele unei stranse cooperari intre stat si intreprinderi, in scopul elaborarii unei strategiii de refacere si relansare. Ministerul Comertului International si al Industriei (MITI) a adoptat instrumente legislative foarte puternice, care vizau orientarea capitalului spre sectoarele prioritare si filtrarea ofertei si cererii de tehnologii straine, fapt care a condus la crearea de noi industrii. Calitatea actiunilor MITI, la acel moment, a fost data de prudenta cu care a restrans partea intreprinderilor publice si a incurajat initiativa particulara. Treptat, Japonia a ajuns sa posede o extraordinara forta fondata pe sistemul de organizare a firmelor in cadrul unor retele - celebrele Keiretsu, ale caror firme sunt legate prin participatii financiare incrucisate sau prin relatii privilegiate clienti-furnizori, fapt care asigura un climat de cooperare, deci un grad ridicat de stabilitate in relatiile intra-firme.
Politica comerciala a Japoniei prezinta diferente majore fata de cea a Uniunii Europene, ca de altfel, fata de orice alta economie a lumii. Din punct de vedere al protectiei tarifare, Japonia se situeaza printre tarile dezvoltate cu cele mai scazute niveluri ale protectionismului, cu toate ca specialistii sunt de parere ca Japonia practica cel mai complex si inedit tip de protectie netarifara.
Astfel, desi se recunoaste ca protectionismul tarifar si netarifar nipon s-au redus considerabil, mai ales la nivelul anilor 1980, pe plan international se promoveaza in continuare ideea ca Japonia ramane o piata inchisa pentru exportatorii straini.
Protectionismul japonez este unul mai degraba informal deca formal, fiind astfel asimilabil celui netarifar:
- un prim obstacol informal il constituie preferinta consumatorilor japonezi pentru produsele autohtone, care acopera toata gama bunurilor de consum;
- o alta bariera informala o reprezinta inclinatia accentuata catre economisire si, fata de americani sau europeni, mult mai redusa inclinatie spre consum, cunoscut fiind stilul de viata modest al majoritatii populatiei japoneze;
- o alta este data de particularitatile retelelor de distributie japoneze, controlate de marile case de comert ("sogo-shosha"), care fac aproape imposibila patrunderea unor intermediari straini. Pe de alta parte, lipsa de transparenta a modului de reglementare a economiei japoneze, precum si numarul mare de legi si norme juridice in vigoare (peste 10.000 la inceputul anilor '90) lasa suficient spatiu de actiune pentru birocrati.
Politica de stimulare a exporturilor, promovata de Japonia, a fost una extrem de agresiva si extrem de consecvent stimulata de stat, jucand un rol fundamental, impreuna cu politica industriala, in strategia dezvoltarii Japoniei (ale carei obiective au fost diferite de-a lungul perioadei postbelice). De fapt, mai corect este sa se discute despre existenta unei politici de promovare "protejata" a exporturilor. Astfel, ca o prima masura pentru expansiunea produselor japoneze pe pietele externe, autoritatile japoneze au protejat industriile considerate strategice - pe diferite perioade, acestea au fost productia de autoturisme, cea de produse electronice si semiconductori, apoi cea de calculatoare - pana la momentul in care aceste industrii au devenit puternice si foarte competitive la export (competitia interna a fost si ea stimulativa, fiind create mai multe firme mari in acelasi sector industrial, desi, potrivit specialistilor in comert exterior, aceste companii nu se concureaza pe pietele de export).
Un rol important in dezvoltarea acestei strategii de "cucerire a pietelor externe" l-a jucat si celebrul MITI (Ministerul Comertului International si al Industriei), care, prin mijloace mai ales indirecte, a reusit sa evite riscurile unei concurente distructive, atat interne, cat si externe, si sa armonizeze strategiile firmelor nipone.
Pana in anii '80, principalele instrumente folosite pentru stimularea exporturilor au fost cele financiar-bancare (credite acordate in conditii preferentiale, garantii guvernamentale pentru exportatori) si evolutia cursului de schimb. Dupa aprecierea sensibila si aproape ireversibila a monedei nipone, de la inceputul anilor '80, extinderea exporturilor a fost sustinuta mai ales prin metode care tin de anagementul companiilor japoneze, prin: utilizarea unor cote importante din profituri pentru activitatea de cercetare-dezvoltare, in detrimental distribuirii de dividende actionarilor; prin practicarea de marje de profit pe produs mai reduse, ceea ce a permis mentinerea competitivitatii la export, bazate pe practicarea unor preturi mici (comparativ cu cele europene sau americane), chiar si in conditiile unor fluctuatii ale monedei nationale.


Fisiere in arhiva (1):

  • UE si Japonia - Impactul celor Doua Puteri asupra Economiei Mondiale.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!