Tratatul de la Lisabona Procesul Decizional si Legislativ din Cadrul UE

Extras din referat Cum descarc?

Semnat la 13 decembrie 2007, Tratatul de la Lisabona intra in vigoare la 01 decembrie 2009 finalizand in acest fel negocierile pe tema aspectelor institutionale.
Astfel, trecerea de la 15 la 27 de state membre necesita reformarea intitutiilor Uniunii Europene, precum si modul de luare al deciziilor pentru sporirea eficientei sistemului comunitar. 
Tratatul de la Lisabona este un tratat de amendare a Tratatelor existente cuprinzand: 
-TUE ( Tratatul Uniunii Europene)
-TFUE ( Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene)
care reprezinta tratatele de baza ale UE si care au valoare juridica egala.
De ce era nevoie de acest tratat? 
-pentru o mai buna eficienta in procesul de luare a deciziilor; 
-pentru mai multa democratie prin conferirea unui rol mai important Parlamentului European si Parlamentelor Nationale; 
-pentru o mai mare coerenta pe plan extern. 
Toate acestea permit incepand cu 2009 Uniunii Europene sa promoveze mai bine interesele cetatenilor sai.
Modificarile aduse de Tratatul de la Lisabona:
Cadrul institutional al UE are la baza "triunghiul institutional" :
Consiliul UE Comisia Europeana
Parlamentul European
Aplicarea normelor este supravegheata de Curtea de Justitie a UE, iar partea financiara este verificata de Curtea Europeana de conturi.
La acestea se adauga alte institutii precum:
-Comitetul Economic si Social European
- Comitetul Regiunilor
-Banca Europeana de investitii
-Banca Centrala Europeana
-Mediatorul
- Controlorul European pentru Protectia Datelor.
Prima si cea mai importanta schimbare adusa de Tratatul de la Lisabona este aceea a consolidarii capacitatii UE de a actiona prin imbunatatirea actiunilor sale externe, prin politicile interne, prin eficienta fata de cetatenii Europei, dar mai ales prin modernizarea institutiilor, astfel incat acestea sa garanteze functionarea unei Uniuni cu 27 de state membre.
Tratatul de la Lisabona ofera Uniunii Europene o pozitie mai puternica pe plan extern, intrucat: 
-combina functia de Inalt Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe si politica de securitate cu cea de Vicepresedinte al Comisiei; 
-creeaza un Serviciu european pentru actiune externa care il sprijina pe noul Reprezentant in realizarea dublei sale misiuni; 
-amelioreaza asistenta diplomatica si consulara oferita cetatenilor care calatoresc in tari terte. 
Pentru prima data:
-exista in cadrul tratatului o sectiune dedicata energiei, care stabileste ca obiective pentru politica Uniunii din acest sector asigurarea unei bune functionari a pietei energiei si dezvoltarea unor surse de energie noi si regenerabile.
-se abordeaza aspecte legate de protectia civila, de sanatatea publica dar si de activitatile transfrontaliere in domeniul sportului;
-cetatenii pot cere direct Comisiei sa propuna o initiativa care prezinta interes pentru ei si care tine de competenta Uniunii, prin adunarea a un milion de semnaturi din diferite state membre;
-Parlamentele Nationale sunt recunoscute ca facand parte integrala din structura democratica a Uniunii Europene. Parlamentele nationale pot actiona in calitate de ,,gardieni" ai principiului de subsidiaritate. (Acest principiu este destinat sa garanteze faptul ca deciziile sunt luate cat mai aproape de cetateni si ca se verifica constant daca actiunea intreprinsa la nivel comunitar este justificata, avand in vedere posibilitatile disponibile la nivel national, regional sau local). 
Tratatul de la Lisabona are in centrul prioritatilor sale libertatea, justitia si securitatea. Tratatul confirma angajamentul UE de a elabora o politica comuna privind imigratia. De asemenea, Tratatul contine o ,,clauza de solidaritate", potrivit careia Uniunea si statele membre pot actiona impreuna , solidar, in cazul in care un stat membru este tinta unui atac terorist sau victima unei catastrofe natural.
Tratatul de la Lisabona:
-creste numarul domeniilor politice in care Parlamentul European, ales prin vot direct, trebuie sa aprobe legislatia UE alaturi de Consiliul alcatuit din ministri nationali - procedura de ,,co-decizie";
- intareste controlul democratic al Uniunii Europene, conferind un rol mai puternic atat Parlamentului European, cat si Parlamentelor Nationale, care au puterea de a influenta deciziile in faza initiala a elaborarii unei propuneri, inainte ca aceasta sa fie analizata in detaliu de Parlamentul European si de Consiliul de Ministri.


Fisiere in arhiva (1):

  • Tratatul de la Lisabona Procesul Decizional si Legislativ din Cadrul UE.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!