Extras din referat
1. Modalităţi de structurare a sistemelor informatice
Sistemele informatice din prezent pot fi construite în aşa fel încât să poată fi utilizate şi în mod centralizat cât şi descentralizat în activităţile operaţionale şi de luare a deciziei.
a) Avantajele centralizării
- acest mod de lucru poate conecta toate componentele unei organizaţii prin reţele de comunicaţii care oferă managementului posibilitatea de a centraliza procesul de luare a deciziei (deciziile ce erau luate la nivelul de jos);
- se poate promova centralizarea operaţiilor care reduce numărul de birouri, depozite şi alte spaţii de muncă.
b) Avantajele descentralizării
- utilizare de reţele distribuite de calculatoare la mai multe puncte de lucru ce oferă managerilor de vârf posibilitatea de a delega deciziile la nivelul managementului de mijloc;
- managementul poate descentraliza activitatea operaţională prin creşterea numărului de grupuri care au acces la informaţie şi comunicaţie.
c) Tendinţe în structurarea sistemelor informatice
Dacă la începutul utilizării calculatoarelor sistemul de lucru era organizat într-un compartiment distinct - centralizarea era singura opţiune - prin dezvoltarea tehnologiei informaţiei, a computerelor puternice a determinat centralizarea hard-ului, soft- ului şi a specialiştilor din sistemele informatice la nivelul corporaţiilor.
După această perioadă dezvoltarea de PC-uri a determinat o tendinţă de descentralizare mai ales că au apărut reţelele de calculatoare ce puteau fi accesate de orice utilizator. În perioada următoare a apărut necesitatea de a se stabili un control asupra resurselor informaţionale ale organizaţiei rezultată din descentralizarea de la nivelul unor organizaţii şi descentralizarea de la nivelul altora ceea ce ar semăna cu nişte sisteme hibrid.
În fine, se remarcă în prezent tendinţa de a transfera funcţiile sistemelor informatice unor firme din afara organizaţiei ca integratori de sistem.
2. Categorii de sisteme informatice
Sistemele informatice joacă un rol important în a asigura suportul activităţilor manageriale şi operaţionale în business. Din acest motiv există posibilitatea de a clarifica tipologia sistemelor informatice la nivel conceptual în:
a) Sisteme informatice operaţionale
b) Sisteme informatice pentru management
a) Sistemele informatice operaţionale cuprind:
-sisteme informatice operaţionale;
-sisteme pentru procesarea (prelucrarea) tranzacţiilor ;
-sisteme pentru controlul proceselor;
-sisteme pentru colaborarea la nivelul organizaţiei .
b) Sisteme informatice pentru management cuprind:
• sisteme informatice pentru management (în general);
• sisteme informatice pentru fundamentarea deciziei;
• sisteme informatice pentru activitatea executivă.
Sistemele informatice operaţionale
Sistemele informatice sunt necesare pentru a prelucra datele generate şi utilizate în operaţiile de business. Aceste sisteme informatice operaţionale produc a varietate de produse informaţionale pentru uz intern sau extern. Aceste informaţii vor fi prelucrate mai departe de către sistemele informatice pentru management. În general acestea au rolul:
- de a procesa date privind business-ul;
- de a controla procese industriale.
Sistemele informatice de prelucrare a tranzacţiilor
Aceste sisteme sunt orientate către prelucrarea datelor rezultate din business sau operaţionale: vânzări, cumpărări, inventar şi oferă o varietate de produse informatice (liste, situaţii etc.) de uz intern sau extern. Prelucrarea datelor se face în urma acumulării (la o perioadă de timp) sau în timp real.
Sisteme informatice pentru controlul proceselor
Sunt acele sisteme care utilizează computerul pentru a controla anumite procese fizice (linii de producţie robotizate, fabrici automate etc.)
Sistemele informatice pentru colaborarea la nivelul organizaţiei
Sunt sisteme care utilizează o gamă largă de tehnologii informatice pentru a asigura colaborarea, comunicarea dintre angajaţii (membrii) unei organizaţii. Aceasta ajută la schimbul de idei, împărţirea resurselor, coordonarea între membrii. Scopul acestor sisteme informatice este de a creşte productivitatea şi creativitatea echipelor şi grupurilor de lucru dintr-o întreprindere modernă.
Sistemele informatice pentru management
Această categorie de sisteme informatice sunt orientate spre a oferi suport şi informaţii pentru autoritatea efectivă de luare a deciziei. Ele asigură suportul pentru necesităţile decizionale de la nivelul de vârf (strategic), la cel de mijloc (tactic) sau cel operaţional. Sistemele informatice pentru management oferă o varietate de rapoarte specifice folositoare în activităţile manageriale curente. Produsele informatice pot fi obţinute la cerere, periodic sau când apar necesităţi excepţionale.
Sisteme informatice pentru fundamentarea deciziei
Aceste sisteme oferă managerilor utilizatori informaţii într- un mod interactiv ori de câte ori este nevoie. Managerii îşi generează informaţiile de care au nevoie pentru decizii, folosind modele decizionale şi baze de date specializate.
Sisteme informatice pentru activitatea executivă
Sunt sisteme care asistă nivelul mediu şi de vârf al managementului organizaţiei. Oferă un acces imediat şi uşor la informaţiile necesare atingerii obiectivelor strategice ale firmei. Au un mod uşor de operare şi înţelegere.
Inteligenţa artificială
Este o combinaţie între ştiinţă şi tehnologie, al cărei scop este de a dezvolta computere care pot gândi. Se porneşte de la ideea că dezvoltarea de funcţii ale computerului sunt asociate în mod normal cu inteligenţa umană
Preview document
Conținut arhivă zip
- Tipuri si Categorii de Sisteme Informatice.doc