Extras din referat
Introducere
Încurajarea tinerilor și crearea de condiții favorabile acestora pentru dezvoltarea competențelor, la locul de muncă și de a participa activ în societate este esențial pentru dezvoltarea economică şi socială a Uniunii Europene.
În ultimii ani, un număr tot mai mare de tineri aleg să-și continue studiile în afara celor obligatorii, în scopul de a avea mai multe șanse pe piața muncii.Deși tinerii de astăzi sunt mai bine pregătiţi decât persoanele de vârsta a doua, tranziția pe piața muncii rămâne adesea dificilă pentru ei, și mulți dintre tineri care au câștigat deja un punct de sprijin pe piaţa muncii dețin locuri de muncă de o calitate inferioară. Această situație ar putea fi explicată printr-o posibilă nepotrivire a competențelor necesare situaţie economice actuale, la condițiile generale de legislaţie pe piața muncii care nu poate favoriza integrarea persoanelor fără a avea experiență în muncă.
Populația tânără de pe piaţa muncii este împărţită în două grupe de varstă între (15-24 ani și 25-29 de ani),din prima grupă cele mai multe persoane încă urmează o formă de educație iar cei cu vârsta cuprinsă între 25-29 de ani au câștigat deja o poziţie favorabilă pe piaţa muncii.Aceste două categorii de vârstă fiind cele mai afectate de situaţia economică financiară din UE.
În cea mai mare măsură, viitorul Europei va depinde de tinerii săi, deoarece aceştia reprezintă o cincime din populația UE, iar competențele și abilitățile lor vor fi decisive în realizarea strategiei Europa 2020 de creștere inteligentă, durabilă și favorabilă incluziunii.
Având în vedere faptul că tinerii întâmpină cele mai mari dificultăţi în integrarea pe piaţa muncii, am tratat această temă din punct de vedere al principalelor obiective ale Comisie privind ocuparea forţei de muncă în rândul tinerilor precum şi strategiile adoptate în integrarea lor pe piaţa muncii.
La nivelul UE sprijinirea integrării tinerilor pe piaţa muncii reprezintă o politică a UE bine structurată și dezvoltată.Prin această politică, UE promovează programe destinate tinerilor încă din anul 1988. Acest proces de elaborare a politicii în domeniul tineretului s-a dezvoltat prin intermediul Cărții Albe din 2001 și se bazează în prezent pe trei piloni:
–cetățenia activă a tinerilor europeni cu ajutorul metodei deschise de coordonare, având patru priorități (participare, informare, voluntariat și o mai bună cunoaștere a tinerilor), obiective comune, rapoarte ale statelor membre și un dialog structurat cu tinerii;
–integrarea sociala și profesională prin punerea în aplicare a Pactului european pentru tineret din cadrul Strategiei de la Lisabona, având trei priorități (ocuparea forței de muncă/incluziune socială, educație/formare profesională, reconcilierea vieții profesionale cu viața de familie). Comunicarea Comisiei intitulată„Promovarea participării depline a tinerilor în domeniul educației, al ocupării forței de muncă și în societate” a mers chiar mai departe și a propus acțiuni suplimentare;
–integrarea tineretului în alte politici (precum cele referitoare la combaterea discriminării sau sănătate).
Aceşti pilonii dedicaţi tineretului facilitează instruirea, formarea, mobilitatea, inserţia profesională şi integrarea socială a acestei categorii, precum şi dezvoltarea unei cetăţenii active a tinerilor în Uniunea Europeană.
Politicile și strategiile de orientare și consiliere în carieră au devenit o prioritate politică în Europa deoarece integrarea tinerilor pe piaţa muncii necesită sprijin în planificarea carierei lor şi de asemenea susţinerea lor în tranziţia de la educaţie pe piaţa muncii.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Tinerii pe Piata Muncii din UE.docx