Sistemul fiscal roman consta din totalitatea accizelor, impozitelor, taxelor platite de persoanele fizice sau juridice romane. Acestea au caracter obligatoriu, ceea ce presupune ca toate persoanele fizice si/sau juridice care realizeaza venituri dintr-o anumita sursa sau poseda un anumit gen de avere sa participe prin impozite la constituirea fondurilor generale ale statului, deasemenea sunt plati catre stat cu titlu definitiv si nerambursabil, in sensul ca odata facute, ele sunt utilizate numai la finantarea unor actiuni si obiective necesare membrilor societatii. Impozitul reprezinta o contributie baneasca obligatorie si cu titlu nerambursabil, datorata conform legii, bugetului de stat de catre persoanele fizice si juridice pentru veniturile pe care le obtin sau pentru bunurile pe care le poseda. Astfel, impozitul este o contributie banesca in sensul ca debitorii sunt obligati sa participe la formarea fondurilor generale de dezvoltare a societatii necesare finantarii unor obiective social-economice in folosul societatii.Cu banii adunati la bugetul statului din impozite se fac multe cheltuieli, aprobate in fiecare an de Parlament. Aceste cheltuieli se refera la constructii de sosele, scoli sau poduri, la plata profesorilor sau a medicilor, la intarirea institutiilor care asigura ordinea publica si a armatei nationale, la sprijinirea culturii, la transportul in comun, la iluminatul public si multe altele. Taxele reprezinta cea de-a doua categorie principala de venituri ale bugetului de stat si reprezinta plata efectuata de persoanele fizice si juridice pentru serviciile prestate acestora, in mod direct si imediat de autoritatile publice. Trasaturile specifice ale taxelor sunt: ~ plata neechivalenta pentru serviciile sau lucrarile efectuate de organele sau institutiile care primesc, intocmesc sau elibereaza diferite acte, presteaza servicii si rezolva alte interese legitime ale persoanelor fizice sau juridice.Plata serviciilor este neechivalenta deoarece, conform dispozitiilor legale, aceasta poate fi mai mare sau mai mica comparativ cu valoarea prestatiilor efectuate de organe sau institutii de stat. ~reprezinta o contributie de acoperire a cheltuielilor necesare serviciilor solicitate de diferite persoane. Principiile de stabilire si aplicare a taxelor sunt: -unicitatea taxei, pentru unul si acelasi serviciu prestat unei persoane, acesta nu datoreaza taxa decat o singura data; - raspunderea pentru neindeplinirea obligatiei de plata revine functionarului sau persoanei indatorate de la institutia sau organul de stat respectiv si a debitorului; - nulitatea actelor nelegal taxate -taxele sunt anticipate, ele se datoreaza si se achita solicitarii serviciilor sau lucrarilor ce urmeaza a fi efectuate de organe sau institutii de stat ; Intre impozite si taxe exista cateva deosebiri: - in cazul impozitului statul nu este obligat sa presteze un echivalent direct si imediat platitorului, pe cand taxa se presteaza de catre stat pentru un serviciu direct si pe cat posibil imediat. - cuantumul impozitului se determina in functie de natura si venitul impozabil,in timp ce marimea taxei depinde in mod obisnuit de felul si de costul serviciilor prestate. - la impozite termenele de plata se stabilesc in prealabil, in timp ce termenele de plata ale taxelor se fixeaza de regula in momentul solicitarii sau dupa prestarea serviciilor. Perceperea impozitelor si taxelor se realizeaza de la subiectul impozabil, reprezentat de persoane fizice sau juridice ce au in propritatea sa bunuri sau realizeaza venituri impozabile sau taxele (care genereaza titluri de creanta fiscala), Aceasta atrage la randul sau obligatia de a declara bunurile sau veniturile, de a intocmi anumite operatiuni legale. Impunerea impozitelor si taxelor se face: - in sume absolute (ex.taxa asupra mijloacelor de transport, taxa pentru cazinouri,accize, impozite pe teren ); - in cote procentuale fixe (ex.impozitul pe profit, taxa pe valoarea adaugata, taxa pentru jocuri de noroc, impozitul pe dividente ); - in cote procentuale pe transe de venit (ex. Impozitul pe salarii, impozitul pe venitul realizat din activitati desfasurate pe baza de libera initiativa, impozit pe sume brute obtinut de persoane fizice pentru dobanzi, servicii prestate si lucrari executate de acestia, pentru orice activitate desfasurata in afara unitatii la care sunt salariati ). Taxa pe valoarea adaugata este un impozit ce contribuie cel mai mult la veniturile bugetului de stat; in Romania, aproximativ trei sferturi din aceste venituri sunt aduse de taxa pe valoarea adaugata (TVA). Ideea de baza este ca se impoziteaza fiecare etapa prin care trece un produs, de la fabricatie si pana la vanzarea catre consumatorul final. Evident, fiecare etapa este realizata de cate o firma. Dar nu se impoziteaza decat diferenta intre pretul de cumparare si pretul de vanzare; aceasta diferenta se cheama "valoarea adaugata". O firma care cumpara un produs de la alta (sa zicem ca produce vase de bucatarie, si deci cumpara tabla) are dreptul sa recupereze (adica sa deduca) din pretul platit pentru tabla valoarea TVA aplicata de fabricantul de tabla. Deci in etapa viitoare, cand va vinde oalele si cratitele unui magazin, nu se va aplica taxa pe o valoare care cuprinde deja o taxa (nu se face "impozitarea impozitului"). Cine nu recupereaza taxa este ultimul din lant, cel care nu mai vinde nimanui, adica este consumator final. Cota standard de TVA in tara noastra este de 24%, dar exista si situatii cand se aplica o cota redusa, de 9%, de exemplu pentru biletele de acces la muzeu, la cinematograf, pentru livrarea de proteze sau manuale scolare, sau pentru cazarea la un hotel. Asupra cotei standard de TVA se fac presiuni din partea diverselor sectoare economice, existand si voci care solicita o cota redusa de TVA pentru produsele alimentare; dar in acest caz nu exista nici o garantie ca vanzatorii vor reduce si ei pretul final - experienta din toata lumea arata ca ei prefera sa mentina pretul vechi si sa incaseze un profit mai mare. Cota de TVA este diferita de la o tara la alta: de exemplu, in Danemarca si Suedia este de 25%, pe cand in Elvetia este de 7,6%. In general, economistii considera ca o cota mai mica de TVA incurajeaza oamenii sa cumpere mai multe produse, deci si producatorii sunt stimulati sa fabrice mai multe bunuri, angajand astfel mai mult personal. Dar oamenii politici pot sa vada lucrurile altfel: cu impozitele stranse prin TVA se pot face cheltuieli sociale mai generoase, ajutand astfel pe cei mai defavorizati. Se pot subventiona astfel constructiile de locuinte pentru tineri, se pot mari bursele studentilor, sau salariile celor care lucreaza pentru stat. Un lucru insa este clar si simplu: pentru ca guvernul sa poata da cuiva un leu, el trebuie sa-l ia de la altcineva!
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).