Scurt istoric al companiei Sony In 1946, este constituita Tokyo Telecommunications Engineering (care si-a schimbat ulterior denumirea in Sony), avand initial 20 de angajati. Primul lor produs de larg consum, aparut la sfarsitul anilor 1940, a fost un fierbator de orez. Devenind o corporatie internationala importanta, Sony a preluat alte companii ce aveau o istorie mai indelungata, dintre care pot fi amintite Columbia Records. Sony este una dintre cele mai spectaculoase si prospere corporatii din lume. Desi a avut un debut nefericit in mijlocul ruinelor din Tokio, urme adanci ale bombardamentelor din al doilea Razboi mondial, Sony este astazi principalul furnizor de echipamente electronice la nivel mondial. Etimologic vorbind, numele companiei Sony a fost creat din combinatia a doua cuvinte. Primul cuvant este ,,Sonus", de origine latina, ce are conotatia de ,,sunet" ( el reflecta debutul companiei ca producator de echipamente audio), iar cel de-al doilea cuvant ,,sonny", provine din lb engleza ,si inseamna ,, fecioras". Cuvintele au fost combinate pentru a arata ca ,,Sony" este un grup foarte restrans de oameni tineri care au o pasiune si o energie nelimitata fata de creatie. De fapt, acest nume nu face altceva decat sa sintetizeze viziunea celor care au fondat aceasta companie: Masaru Ibuka si Akio Morita. Motto-ul Sony este: "Sony, ca nimeni altul". Masaru Ibuka si-a dorit sa creeze o fabrica ideala, in care sa accentueze spiritul de libertate si lipsa de prejudecati. Crezul sau a fost acela ca "visele sunt sursa inovatiei si ca Sony va face ceea ce altii nu vor reusi." Fiind mai pragmatic, mesajul lui Akio Moritta a fost urmatorul :"Pietele nu exista, ele sunt create". Mari admiratori ai pietei americane acestia au luptat din rasputeri pentru ca Sony sa fie acceptata si respectata in SUA. Incepand cu anul 1960, compania depaseste granitele Japoniei pentru a cuceri America. Sony este prima companie japoneza care se listeaza la bursa din New York. Desi are succes pe piata americana, in Japonia si pe celelalte piete, Sony este depasita in vinzari de catre gigantul Matsushita. Prin achizitionarea CBS Records Inc. in 1988 si Columbia Pictures Entertainment Inc. in 1989, Sony devine o prima forta in industria filmelor si a muzicii precum si in cea producatoare de echipamente electronice.Compania Sony este de asemenea activa si in indus- tria computerelor, cu produse pentru procesarea si stocarea informatiilor precum si in industria telecomunicatiilor producand telefoane cu robot, telefoane mobile. Obiectivul Sony: Sa convinga clientii ca este cel mai inovativ producator de dispozitive electronice din lume. Directorii executivi au organizat o conferinta de presa in care au prezentat noi produse ce vor fi lansate. Printre acestea se numara, un laptop superplat, un televizor prin care se poate accesa internetul de oriunde in lume si o camera digitala de 5 megapixeli de marimea unui pachet de carti de joc. Principalele Produse -Electronice:computere si echipamente periferice, sisteme audio portabile pentru masina, camere video digitale, walkman-uri, telefoane mobile, suporturi de stocare a memoriei si de inregistrare (DVD); -Jocuri/Entertainment: hardware si software pentru jocuri video PlayStation si PlayStation2; -Muzica: muzica clasica si moderna, coloane sonore; -Cinematografie: filme si programe de televiziune (actiune si aventuri); Daca in era lui Masaru si Morita s-a pus accentul foarte mult pe inovatie, viziunea lui Nobuyoki Idei, se concentreaza si pe alt aspect: convergenta intre echipamentele electronice, ceea ce va permite transferul continutului multimedia ( film, muzica si clipuri) intre TV, combina, computer, handheld sau poate chiar frigider si aragaz. Avantajul competitiv al celor de la Sony consta in faptul ca produc atat televizoare cat si PC-uri, console de joc, telefoane mobile, echipamente al caror continut multimedia este realizat de specialistii companiei. Walkman-urile Sony concureaza iPod-ul de la Macintosh, putand descarca muzica de pe internet, handheldurile Clie au camere digitale, telefoanele mobile pot fi folosite ca telecomanda, iar consola de joc PlayStation2 este in top. Sony are de asemenea o linie de televizoare cu cristale lichide LCD care au acaparat piata , iar camera digitala Cybershot s-a dovedit extrem de populara. Sony s-a aliat in 2004 cu Samsung pe piata ecranelor cu cristale lichide LCD ocupand locul 2 la nivel mondial dupa grupul LG-Philips. Pe segmentul muzicii, Sony Music s-a aliat in 2003 cu BMG pentru a deveni prima casa de discuri la nivel mondial ( 25% din piata )inaintea casei Universal Music.. Pe piata consolelor de joc, PlayStation2 continua sa fie lider urmat de Xbox de la Microsoft si Gameboy de la Nintendo. Mentinerea calitatii brandului Sony i-a permis companiei sa vanda produse cu 30% mai scumpe decat cele ale firmelor concurente. Pe plan international, Compania Sony este perceputa de consumatori drept cea mai buna marca de produse electronice: 86% dintre persoanele intervievate apreciaza cel mai mult la aceasta marca tendinta permanenta de inovatie, din acelasi esantion 79% dintre consumatori considera ca produsele Sony le permit sa incerce lucruri noi, diferite iar atunci cand au fost intrebati daca prefera produsele Sony sau ale altor companii , 73% dintre persoane au raspuns ca ar alege Sony Deoarece activitatea firmei Sony este organizata pe divizii de productie, s-a creat un sistem de descentralizare a acesteia. Astfel avem urmatoarele divizii: jocuri-entertainement, electronice, cinematografie, muzica. "Vedetele" companiei sunt produsele din domeniul jocurilor. Pentru ca au un potential de crestere ridicat, ele absorb numeroase fonduri pentru investitii. Sunt produsele cele mai atragatoare, fiind in topul preferintelor clientilor. Ele inregistreaza cote relative de piata ridicate. Evolutia vanzarilor si a pierderilor in anii 2001, 2002, 2003 este specificata in Graficul nr.1. In acest domeniu se fabrica cele mai performante produse - de exemplu robotul QRIO,care prin tehnologia sa inovatoare a devenit in adevaratul sens al cuvantului "vedeta" firmei Sony. Are capacitatea de a merge si a imita miscarile umane, de a retine si a vorbi cu oamenii, de a vedea si a interpreta roluri teatrale, este foarte rezistent la socuri puternice si reprezinta o companie placuta . Se aloca numeroase fonduri pentru sustinerea "in top" a acestor produse. Graficul nr.1:Evolutia cifrei de afaceri si a pierderilor pentru divizia "Jocuri": Produsele electronice inregistreaza o cota relativa de piata mare (74%), si prezinta o stabilitate ridicata pe piata. In anul 2001 s-a realizat o cifra de afaceri de 5,455 miliarde yeni, datorita parteneriatului intre liderul in telecomunicatii Ericsson si megaproducatorul de electronice Sony, creandu-se astfel noua companie Sony Ericsson , care aduce venituri considerabile celor doi fondatori. Graficul nr.2: Evolutia cifrei de afaceri si a pierderilor pentru divizia "Electronice" Prin colaborarea cu gigantul Columbia Pictures, Sony Corporation a patruns pe piata industriei cinematografice, domeniu care se bucura de o ascensiune rapida. Deoarece este "incepatoare" in aceasta ramura de activitate, Sony inregistreaza o cota relativa de piata scazuta. Produsele si serviciile din categoria "Cinematografie" sunt atractive pe piata, dar partea corespunzatoare lor este mica, deoarece s-au lansat intr-un domeniu ce nu corespunde celui in care activeaza firma. Ele au insa potential pentru a deveni "vedete", datorita tehnologiei de generare a filmelor de animatie pe calculator. Evolutia vanzarilor si a pierderilor se poate urmari in Gaficul nr.3
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).