Stabilirea prețului și problema monopolului

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 22 în total
Cuvinte : 10101
Mărime: 29.41KB (arhivat)
Publicat de: Mihail Mihai
Puncte necesare: 5

Extras din referat

Termenul de pre]uri administrate a fost introdus ;n dezbaterile publice ;n anii 3o cu scopul de a face deosebirea dintre pre]urile stabilite de cerere [i ofert [i pre]urile presupuse a fi stabilite unilateral de ctre v=nztori. De atunci, termenul a fost larg utilizat, mai ales de cei care cred c sistemul economic al SUA este dominat de ctre marile corpora]ii. Unii critici au acuzat economi[tii profesioni[ti c ignor rolul pre]urilor administrate, ;n economia american [i c sus]in c toate pre]urile sunt stabilite de cerere [i ofert. Potrivit majorit]ii acestor critici, economia american este astzi, pe larg, controlat de monopoli[ti [i oligopoli[ti care nu acord aten]ie cererii [i ofertei, dar folosesc, ;n schimb, puterea lor de pia] pentru a manipula pre]urile ;n concordan] cu egoismul [i interesele lor ;nguste.

Este imposibil de a analiza vreuna din aceste acuza]ii fr a avea mai ;nt=i o prere clar despre ceea ce se ;n]elege prin termenul de felul pre]urilor administrate [i de monopol.

Tactica prin care, de regul, ne-am permis s o facem a fost asuma]ia implicit c, pe orice pia] privim, sunt at=t de mul]i cumprtori [i v=nztori, ;nc=t nici unul dintre ei nu are puterea s influen]eze pre]ul prin ac]iuni individuale.

CINE SE CALIFICA DREPT MONOPOLIST

Incepem cu cuv=ntul monopol rezultat din limba greac ;nsemn=nd “singurul v=nztor”. Exist vreun monopolist ;n sensul strict al cuv=ntului. Incerca]i s v g=ndi]i la ceva care este v=ndut exclusiv de un singur v=nztor.

Am ;ncercat s v convingem c monopol este un cuv=nt extraordinar de ambiguu. Deoarece fiecare poate sau nu poate fi v=nztor unic, ;n func]ie de felul ;n care definim produsul v=ndut. In plus, nu exist un mod satisfctor de a hotr; ;n toate cazurile c=t de larg sau de restr=ns trebuie s fie conceptul de definire a unui produs.

ALTERNATIVE, ELASTICITATE SI PUTERE DE PIATA

S ;ncercm deci, o alt metod de abordare. Ce ar fi a[a de neplcut dac am gsi vreun vnztor unic ? Dac gsim un caz ;n care exist ;ntr-adevr un singur v=nztor, clientul nu are nici o alt alternativ. Nimeni nu vrea s rm=n fr nici o alternativ. Cu c=t avem mai pu]ine alternative, cu at=t mai slab este pozi]ia noastr [i cu at=t mai u[or putem fi ;n[eia]i.

Nici un v=nztor nu este monopolist ;n sensul cel mai strict al cuv=ntului deoarece nu exist un asemenea lucru ca o cerere perfect rigid. Nici un v=nztor nu ;l ia pe cumprtor total prin surprindere. Pe de alt parte, foarte pu]ini v=nztori se confrunt cu curbe de cerere perfect elastic. Orice cerere mai pu]in dec=t complet elastic, ;nseamn c v=nztorii continu s ;nregistreze ceva afaceri chiar dac majoreaz pre]rile, ceea ce la r=ndul su ;nseamn c v=nztorii au cel pu]in o fr=m de putere pe pia].

Elasticitatea cererii reflect disponibilitatea de ;nlocuire, c=nd celelalte elemente rm=n neschimbate, cu c=t sunt mai multe bunuri de ;nlocuire pentru un produs, cu at=t mai elastic va fi cererea pentru acel produs. Puterea de pia], este deci, privit ca o chestiune de rang [i ca fiind invers propor]ional cu elasticitatea cererii. Definit ;n acest mod termenul de putere de pia] are un ;n]eles despre care putem vorbi [i pe care ;l putem folosi. Dar, nu am gsit ;nc o defini]ie util cuv=ntului monopol.

Pentru a exemplifica c=t mai bine caracteristicile pie]ei de monopol lum cazul urmtor.

Prima parte a acestei lucrari se ocup de o firm--monopol care cere un singur pre] pentru produsul ei. Profiturile firmei ca [i cele ale tuturor firmelor, vor depinde de rela]ia existent ;ntre costurile sale de produc]ie [i veniturile ob]inute din v=nzri.

Costul [i venitul pe termen scurt

Dupa cum stim, forma de U a curbelor costului pe termen scurt sunt o consecin] a legii randamentelor descresctoare. Deoarece aceast lege se aplic condi]iilor ;n care sunt produse bunurile [i nu structurii pie]ei ;n care sunt v=ndute, firmele –monopol au curbe de costuri, pe termen scurt, ;n form de U, exact a[a cum au firmele perfect competitive.

Deoarece o firm monopl este singurul productor al produsului pe care ;l vinde, curba cererii sale este identic cu curba cererii de pia] pentru acel produs. Curba cererii de pia] care ilustreaz cantitatea total pe care cumprtorii o vor solicita corespunztor fiecrui pre], arat, de asemenea, care va fi cantitatea pe are firma-monopol va fi capabil s o v=nd corespunztor fiecrui pre]. Astfel, firma-monopol , spre deosebire de firmele perfect competitive, se confrunt cu o curb a cererii cu pant negativ. Aceasta ;nseamn c se confrunt cu un schimb ;ntre pre]urile pe care le cere [i cantitatea pe care o vinde. V=nzrile pot fi crescute numai dac pre]ul este redus, iar pre]ul poate fi crescut numai dac v=nzrile sunt reduse.

Preview document

Stabilirea prețului și problema monopolului - Pagina 1
Stabilirea prețului și problema monopolului - Pagina 2
Stabilirea prețului și problema monopolului - Pagina 3
Stabilirea prețului și problema monopolului - Pagina 4
Stabilirea prețului și problema monopolului - Pagina 5
Stabilirea prețului și problema monopolului - Pagina 6
Stabilirea prețului și problema monopolului - Pagina 7
Stabilirea prețului și problema monopolului - Pagina 8
Stabilirea prețului și problema monopolului - Pagina 9
Stabilirea prețului și problema monopolului - Pagina 10
Stabilirea prețului și problema monopolului - Pagina 11
Stabilirea prețului și problema monopolului - Pagina 12
Stabilirea prețului și problema monopolului - Pagina 13
Stabilirea prețului și problema monopolului - Pagina 14
Stabilirea prețului și problema monopolului - Pagina 15
Stabilirea prețului și problema monopolului - Pagina 16
Stabilirea prețului și problema monopolului - Pagina 17
Stabilirea prețului și problema monopolului - Pagina 18
Stabilirea prețului și problema monopolului - Pagina 19
Stabilirea prețului și problema monopolului - Pagina 20
Stabilirea prețului și problema monopolului - Pagina 21
Stabilirea prețului și problema monopolului - Pagina 22

Conținut arhivă zip

  • Stabilirea Pretului si Problema Monopolului.doc

Alții au mai descărcat și

Relația calitate - preț

CAP I: ELABORAREA STRATEGIILOR DE STABILIRE A PRETURILORPreţul este singurul element aducător de venituri din mixul de marketing, toate celelalte...

Mediul extern al SC Agdesy SRL - oportunități și restricții

Analiza macro-mediului intreprinderii Studiul macro-mediului intreprinderii permite depasirea orizontului mediului concurential deoarece...

Întreprinderea în era globalizării

In era globalizarii, specialitii in domeniu vorbesc despre “intreprinderea digitala”, “intreprinderea virtuala” sau “intreprinderea mileniului...

România în ecuația integrării europene

Reforme institutionale si politice in U.E. inaintea procesului de largire. Actuala forma de organizare ce cuprinde 15 tari membre nu mai...

Te-ar putea interesa și

Microeconomie

1. Întreprinderea în cadrul pieţei de monopol. 1.1. Definiţia de monopol. Monopolul în economie se defineşte prin existenţa unei singure firme...

Monopolul - eșec al pieței

Importanta temei in economie In economiile moderne monopolurile adevarate se intalnesc foarte rar.De obicei,existenta lor este asigurata de...

Integrarea României în Uniunea Europeană

Introducere La început de mileniu, procesele de globalizare şi de inovaţie tehnologică reprezintă cele două mari motoare ale evoluţiei economiei...

Întreprinderea de Accesorii pentru Mijloace de Transport Oradea

CAPITOLUL I. PREZENTAREA ÎNTREPRINDERII I. 1. SCURT ISTORIC În baza Hotărârii Consiliului de Miniştri nr. 261/31 martie 1951, ia fiinţă la 1...

Microeconomie

Pe baza de calcule economice, se alege alternativa de combinare de la care se asteapta cea mai mare eficienta în conditiile date. Astfel, daca un...

Formarea Prețului în Condiții de Monopol

INTRODUCERE Termenul de „monopol” derivă din combinarea a două cuvinte greceşti „monos” - unic şi „polein” - a vinde, deci, unic vânzător. În...

Monopolul

„Monopolul este o deviere de la normalitate” (Joan Robinson) “Monopolul este mult mai potrivit decît concurenţa pentru a genera inovaţii, mari...

Monopolul

MONOPOLUL În structura oricarei economii de piata, dupa cum s-a putut constata, pe lânga concurenta, apare si monopolul, fie ca o replica la...

Ai nevoie de altceva?