Societati Transnationale

Extras din referat Cum descarc?

Societati transnationale
1 Definitie
Cei mai puternici si mai dinamici agenti economici de pe glob sunt societatile transnationale, forta acestora fiind determinata de volumul urias de bunuri si servicii derulat de companiile grupate sub aceasta denumire generica. Fie ca sunt denumite corporatii transnationale, companii multinationale sau firme internationale, in sensul cel mai larg, ele definesc acele firme ce isi desfasoara activitatea dincolo de granitele unei tari, considerata tara de origine, prin unitati ,,de productie", controlate intr-o masura mai mare sau mai mica de ,,compania mama".
In literatura de specialitate au existat si exista preocupari de diferentiere a acestor termeni utilizati cel mai adesea ca sinonime.
Astfel, companiile multinationale sunt considerate a fi acele firme de tip holding, cu o anumita pondere a activitatii derulata dincolo de granitele tarii de origine prin unitati operative, fiecare dintre acestea avand responsabilitati in ceea ce priveste adaptarea produsului si a strategiei la caracteristicile pietei pe care actioneaza. Diferenta dintre companiile multinationale si cele globale este data de faptul ca, in timp ce o firma multinationala isi formuleaza strategia bazandu-se pe diferentele dintre pietele pe care actioneaza, cele globale merg pe standardizarea produselor si a operatiunilor, ca in cazul McDonalds.
Unii dintre autori utilizeaza notiuni ca societati multidomestice sau multilocale pentru a defini o corporatie multinationala, subliniindu-se astfel actiunea unei intreprinderi pe mai multe piete (multidomestic), prin intermediul filialelor, fiecare dintre acestea functionand conform specificului local (multilocal).
O companie multinationala sau transnationala mai poate fi definita si ca acea companie care combina obtinerea de economii de scara (ca urmare a integrarii in piata globala si actiunea simultana pe mai multe piete) cu o reactie prompta la elementele mediului in care filialele isi desfasoara activitatea. Din perspectiva oamenilor de afaceri, o companie transnationala este rezultatul fuziunii dintre doua sau mai multe firme, de dimensiuni comparabile, cu sediul in tari diferite.
Japonezii definesc o companie transnationala printr-un termen imprumutat din agricultura, dochakuka, care inseamna localizare globala si care semnifica adaptarea metodelor si tehnicilor de operare la conditiile locale.
Richard Robinson considera ca exista distinctii importante intre diverse niveluri atinse de o companie in evolutia sa. El identifica patru tipuri de firme care opereaza pe piata mondiala, si anume: companii internationale, companii multinationale, companii transnationale si companii supranationale.
Intreprinderea internationala este o societate ale carei operatiuni internationale sunt conduse de un grup,denumit "leader", care ia in considerare toate strategiile posibile pentru a intra pe noi piete, inclusiv calea investitiilor directe. Acesta este stadiul primar al transformarii unei firme intr-o societate transnationala.
Intreprinderea multinationala este o firma in cadrul careia fie datorita structurii organizatorice, fie politicilor adoptate, operatiunile cu exteriorul sunt considerate a avea aceeasi importanta ca cele nationale. In consecinta, pentru atingerea obiectivelor stabilite, resursele sunt distribuite fara a tine cont de granite. Deciziile strategice sunt influentate de nationalitatea proprietarilor capitalurilor,iar centrul de decizie apartine unei singure nationalitati. Este situatia in care piata externa ocupa un rol important in activitatea firmei, cifra de afaceri realizata peste granita detine o pondere la fel de importanta ca cea realizata in interiorul granitelor.
Intreprinderea transnationala este o intreprindere multinationala, condusa si controlata de catre persoane sau de catre alte intreprinderi, de o alta nationalitate. In acest caz, deciziile sunt libere de influentele nationale.
Intreprinderea supranationala este o intreprindere transnationala, legal denationalizata, cu scopul de a se sustrage cadrului juridic si al sistemului fiscal dintr-o tara. Notiunea de societate supranationala mai este asimilata si organizatiilor internationale, ca Fondul Monetar International sau Banca Internation pentru Reconstructie si Dezvoltare.
Ca o continuitate a acestei opinii, Keegan aprecia ca intre o companie internationala, una multinationala si una globala exista diferente semnificative din punct de vedere al modului de orientare catre piata externa, al managementului, al opticii de marketing, al strategiei de utilizare a resurselor financiare si umane.
O companie multinationala reprezinta, in viziunea lui Keegan, un stadiu din evolutia unei firme de la nivelul de companie domestica catre cel de companie globala. Pana la stadiul de companie globala, o firma este mai intai de toate o firma domestica, ale carei actiuni se concentreaza in exclusivitate pe piata interna.
Cel de-al doilea stadiu este al firmei internationale. O companie internationala are caracteristici distincte. Desi ea se apropie foarte mult de firma domestica, cel mai adesea o firma internationala isi creaza un compartiment care se ocupa de afacerile pe care le deruleaza cu strainatatea. O firma internationala nu are filiale in afara tarii de origine, iar afacerile internationale pe care le deruleaza sunt fie un raspuns la un semnal al pietei externe (de exemplu, un raspuns la o cerere de oferta), fie o urmare a unei situatii conjuncturale de pe piata interna (nevoia de a plasa un surplus conjunctural de productie). Dezvoltarea productiei are in vedere exigentele si tendintele pietei interne si nu ale pietei internationale, iar produsele ce urmeaza a fi valorificate in strainatate sunt similare celor destinate pietei domestice.
Cel de-al treilea stadiu in evolutia unei corporatii este cel al companiei multinationale. O firma multinationala se concentreaza pe valorificarea diferentelor dintre pietele internationale. Dezvoltarea productiei are in vedere satisfacerea exigentelor pietelor pe care activeaza, adaptand produsele specificului fiecareia dintre ele.
Filialele, cel mai adesea sub forma societatilor mixte, sunt responsabile pentru crearea necesitatilor de finantare in vederea dezvoltarii activitatii pe piata respectiva. Tipul specific de management al companiilor multinationale este managementul descentralizat, acordandu-se o larga autonomie filialelor.
Cel mai inalt grad de dezvoltare al unei companii este cel al companiilor globale. Acestea au ca obiectiv descoperirea similaritatilor existente pe piata mondiala si atenuarea diferentelor existente pe aceasta. Firmele globale folosesc ca strategie de marketing atat extinderea, cat si adaptarea, crearea sau standardizarea gamei de produse. Managementul caracteristic este cel integrat si interactiv, corespunzator orientarii geocentrice a acestor firme, bazat pe transmiterea deciziilor de jos in sus sau de sus in jos si schimbul lateral de informatii, rapoarte si experienta intre diferite filiale. Intre companiile globale se practica aliantele strategice, respectiv intelegeri pe termen lung ce vizeaza anumite aspecte, cum ar fi cercetarea comuna sau dezvoltarea de parteneriate in ceea ce priveste comercializarea produselor. Resursele financiare ale unei companii globale sunt orientate acolo unde este nevoie, fara a mai tine cont de provenienta lor, ca in cazul unei firme multinationale.


Fisiere in arhiva (1):

  • Societati Transnationale.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!