Societatea Perfecta de John Kenneth Galbraith - Recenzie

John Kenneth Galbraith este autorul unor teorii socio-economice extrem de provocatoare ce au starnit, de-a lungul ultimilor decenii, interesul atat al criticii de specialitate cat si al opiniei publice si au dat nastere unor vii dispute la nivel international.
,,Societatea perfecta", cea mai recenta lucrare (1996) a profesorului american John Kenneth Galbraith este un eseu ce propune o noua si incitanta perspectiva pentru intelegerea realitatii sociale, economice si politice actuale. Autorul caracterizeaza perfectiunea unei societati, perfectiune ce poate fi realizabila prin urmarirea ideilor exprimate in acest eseu.
John Kenneth Galbraith a reusit sa explice intru-un mod exceptional intrepatrunderea intre economic si social. In cele 18 capitole se incerca sa se raspunda la numeroase intrebari cum ar fi:
- Cum ar arata o societate perfecta?
- Spre ce tel trebuie sa tindem?
- Cum putem astupa tragica prapastie intre cei favorizati de soarta si cei in nevoie?
- Cum putem construi politica economica in acest sens?
- Cum pot fi facute institutiile publice sa devina mai echitabile si mai eficiente?
- Cum poate fi protejat mediul inconjurator acum si in viitor?
- Dar problema imigratiei, a emigratiei, a emigrantilor?
- Problema puterii militare?
- Ce inseamna raspunderea si modul de actiune al societatilor si modul de actiune al societatii, echitabile fata de partenerii sai de afaceri si fata de vecinii ei, intr-o lume aflata intr-o continua internationalizare?
- Dar fata de saracii planetei?
Autorul afirma ca responsabilitate pentru bunastarea economica si sociala trebuie privita ca un concept general, transnational.
Scopul acestei carti este de a spune cum este bine, insa va trebui sa se faca o distinctie, o demarcatie intre cum ar fi perfect si ceea ce se poate realiza. Asadar in aceasta carte este identificat si descris realizabilul, nu doar perfectiunea, cartea referinde-se la o societatea perfecta ca la o societate realizabila. Problema cea mai dificila pentru un eseu cu un asemenea continut este definirea realizabilului.
Intr-o societate perfecta, fiecare cetatean trebuie sa se bucure de libertate individuala, de bunastare, de egalitate rasiala si etnica, de sansa unei existente ce sa-i ofere satisfactii. Autorul recunoaste ca nimic nimic nu neaga atat de clar libertatile individuale precum lipsa acuta de bani, sau le diminueaza pana dispar in totalitate.
In cel de-al doilea capitol intitulat ,,O privire generala" se evidentiaza competitia inegala dintre cei bogati si prosperi care au bani si influenta si voteaza si cei saraci cu grija zilei de maine care sunt in numar mare, dar care multi dintre ei, din pacate, nu voteaza. Exista democratie, dar nu in mica masura este o democratie acelor bogati. Guvernul are rolul de a desparti aceste doua tabere. Pentru cei saraci guvernul poate fi un factor fundamental de care depinde bunastarea, iar pentru unii dintre ei chiar supravietuirea. Pentru cei bogati si bine stuati inseamna o greutate luata de pe umeri atunci cand, la fel in cazul cheltuielilor militare, al Asigurarilor Sociale si al salvarii unor institutii financiare falimentare, el serveste interesului lor particular. Se remarca impactul puternic al istoriei asupra societatii. Alinierea la mersul istoriei poate prinde contur si poate devein mai aplecata spre compasiune spre a oferi o viata mai buna celor vulmerabili. Acesta fiind subiectul principal al capitolelor ce urmeaza.
In capitolul ,,Era judecatii practice" se face clasificarea economiei din punct de vedere idologic. Exista liberalism, socialism sau capitalism. Scopul evident al unei economii sanatoase este de aproduce bunuri, de a oferii in mod efectiv servicii si de a distribui veniturile rezultate de aici intr-o maniera acceptabila din punct de vedere economic. Se remarca faptul ca este total lipsit de sens ca asigurarea bunurilor de larg consum si a serviciilor, fiind o operatiune destul de complexa, sa fie in vreun fel preluata de stat. Se vorbeste despre cauza prabusirii socialismului care furniza consumatorilor o gama restransa de bunuri si servicii rezultatul fiind saracia. In favoarea socialismului a cantarit cel mai mult in constiinta publica doar argumentul traditional. El se rotea in jurul ideii de putere, de posesie a puterii, iar acest lucru a ramas inca adanc incrustat in scoarta cenusie a gandirii de azi.
Daca socialismul nu mai poate fi nicidecum considerat o structura viabila a unei societati perfecte, sau cel putin realizabila, nici capitalismul in forma sa clasica nu mai indeplineste aceasta conditie. Pricipalul motivil constituie faptul ca odata cu dezvoltarea si diversificarea economiei modern, statului i-au fost impuse din ce in ce mai multe responsabilitati. Este vorba in primul rand despre serviciile pe care economia private nu le poate, prin natura sa, oferi. Iar acest lucru, alaturi de avansul economic, creaza o discrepanta din ce in ce mai pronuntata si mai stanjenitoare, intre standardul de viata privat si cel public. O data cu dezvoltarea economica, actiunile si reglementarile sociale devin din ce in ce mai importante, chiar daca socialismul, in sens clasic, devine irelevant. Trebuie luat in considerare faptul: o economie moderna nu poate, fara interventia guvernului, sa ajunga la un nivel performant si la un progress general continuu. Statul este responsabil sa ia masuri adecvate pentru a controla operatiunile de amploare riscante si pagubitoare, crizele si recesiunile dureroase si de lunga durata. Orice presedinte sau prim-ministru stie ca va fi aspru judecat, in perioada alegerilor, stric dupa performantele economiei.

• Societatea Perfecta de John Kenneth Galbraith - Recenzie.doc

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.