Extras din referat
Dispozitiile fiscale luxemburgheze sunt publicate în "Codul fiscal luxemburghez", care contine totodata unele comentarii ale specialistilor din domeniu.
Principalele tipurile de impozite administrate de către autorităţile fiscale sunt:
A. IMPOZITE DIRECTE:
- Impozit pe venit de corporaţie
- Individual de impozit pe venit;
- impozit municipal de afaceri, care este colectat de către stat ;
- Taxa pe valoare netă. +++++++++
B. IMPOZITE INDIRECTE:
- Taxa pe valoarea adăugată
- Taxa anuală de înregistrare fiscală
- Taxe de înregistrare şi ştampila
C. VAMALE ŞI ACCIZE:
- Accizele la benzina, tutun şi alcool;
- Drepturile de import.
D. TAXE MUNICIPALE
- Teren de impozitare
Structura sistemului fiscal luxemburghez este comparabila celui german în ceea ce priveste impozitul comercial si impozitul pe avere si celui francez sau belgian în cazul taxarii dreptului de înregistrare. La nivelul impozitelor indirecte, Luxemburgul aplica sistemul taxei asupra valorii adaugate, legislatia în domeniu fiind conforma directivelor Uniunii Europene.
Încasarea impozitelor se face prin intermediul a trei administratii distincte:
(i) Administratia Contributiilor Directe - pentru impozitele asupra veniturilor,
(ii) Administratia Înregistrarilor si Domeniilor - pentru taxa asupra valorii adaugate, taxele de timbru, înregistrari, ipoteci, succesiuni, amenzi, precum si unele taxe pentru protectia proprietatii intelectuale,
(iii) Administratia Vamilor si Accizelor – pentru taxele vamale si accize.
Comisia Europeana a catalogat drept ilegal si anticoncurential sistemul fiscal, valabil de peste 80 de ani, care acorda facilitati fiscale companiilor cu sediul la Luxemburg.
Dupa sase luni de anchete aprofundate, departamentul de concurenta al Comisiei considera ca legislatia fiscala aplicabila din 1929 acorda avantaje fiscale nejustificate anumitor companii care dezvolta mari companii la Luxemburg.
Legislatia fiscala din 1929 acorda companiilor financiare, denumite holding-uri, scutiri de la plata impozitului pe profit, pe veniturile din dividende si din dobanzi, informeaza NewsIn.
Scopul acestei legi a fost atragerea in Luxemburg a activitatilor financiare, a gestionarii brevetelor si licentelor. Astfel, Luxemburg a devenit unul dintre cele mai mari centre financiare, regimul fiscal favorabil determinand numeroase multinationale sa isi stabileasca sediul social in Luxemburg. Cu toate acestea, un reprezentant bancar a afirmat ca Legea 1929 nu va produce mari schimbari, pentru ca o mare parte dintre companii au preferat sa fie fie prezente pe piata din Luxemburg prin fuzionari cu alte companii, in locul mutarii sediului sociail, chiar daca plateau impozit pe profit, dar beneficiau de alte facilitati fiscale greu de gasit in alte state.
Anul fiscal coincide in Ducat cu anul calendaristic.
Sistemul de taxare si impozitare, Luxemburgul are nivelul de impozitare cel mai redus din U.E., respectiv impozitul pe venituri atinge 30,38% (din care contributia pentru fondul de pensii 16% - 8% platita de angajator si 8% de angajat, asigurarile de sanatate 7,5% - 2,6% platita de angajator si 4,9 % de angajat, fondul pentru somaj 4% etc), impozitul pe profit este de 22%, taxele locale cca. 7,5%.
Taxe care se platesc pentru inregistrarea unei firme in Luxemburg: pentru inregistrarea unei societati cu un capital de cca. 25.000 Euro trebuiesc platite urmatoarele taxe: taxe de inregistrare – 248 de Euro, taxe notariale – 198 Euro, publicarea in Monotorul Oficial – 372 Euro, taxe la Registrul Comertului – 818 Euro;
Impozitul pe profit.
Beneficiar al impozitului pe profit este statul luxemburghez. Subiecţii impozabili sunt societăţile pe acţiuni, cooperativele, asociaţiile religioase, organizaţiile fără scop lucrativ, fundaţiile şi stabilimentele de utilitate publică, fondurile speciale, asociaţiile de asigurări mutuale, serviciile publice industriale şi comerciale ale persoanelor de drept public.
Societăţile nerezidente nu datorează impozit decât pentru profitul realizat în Luxemburg. Impozitul poate fi reţinut la sursă, după acest moment stingându-se orice alte obligaţii fiscale pentru impozitul pe profit.
Cotele de impozitare sunt:
• 20% (dacă beneficiul anual impozabil este mai mic de 10.000 €),
• 2000 € + 26% suma care depăşeşte 10.000 € (dacă acesta se încadrează în intervalul 10.000 - 15.000 €)
• 22% pentru profit impozabil mai mare de 15.000 €.
Statul luxemburghez a pus în practică un regim fiscal extrem de favorabil pentru anumite categorii de societăţi, constând în general în scutirea de la impozitarea veniturilor acestora:
• Societăţile holding de tip 1929 sunt acele societăti luxemburgheze, constitute în baza legii din 31 iulie 1929, care au ca singur obiect de activitate preluarea unor titluri de participare ale unor societăţi naţionale sau străine şi gestionarea sau valorificarea acestora (inclusiv deţinerea de brevete, finanţarea unor grupuri de societăţi sau a unor filiale etc.).
• Societăţile de participaţii financiare (SOPARFI), având aproximativ acelaşi obiect de activitate, dar profitând de dispoziţiile favorabile ale tratatelor de evitare a dublei impuneri semnate de Marele Ducat al
Luxemburgului.
Impozitul pe venit.
In Marele Ducat al Luxemburgului sunt consideraţi rezidenţi acei contribuabili care locuiesc în acest loc timp de 6 luni consecutiv (chiar cu mici întreruperi), inclusiv în doi ani fiscali. Rezidenţii datorează impozit pe venit pentru toate veniturile pe care le realizează, din ţară sau din străinătate.
Sunt tratate de evitare a dublei impozitări între Luxemburg şi 30 sau mai multe ţări, proiectate pentru a se asigura că venitul care a fost deja impozitat într-o ţară să nu fie impozitat din nou.
Nerezidenţii sunt însă supuşi impunerii doar pentru veniturile realizate în Luxemburg. Veniturile din capital ale nerezidenţilor sunt în principiu neimpozabile, cu două excepţii: dobânzile adiacente unei creanţe ipotecare înregistrate în Luxemburg şi dividendele primite de la o societate de capital.
Baza de impozitare cuprinde opt categorii de venituri, după cum urmează: beneficiile comerciale; beneficiile agricole şi forestiere; veniturile din exercitarea unei profesii liberale; veniturile salariale nete; veniturile nete provenind din pensii sau rente viagere; venitul net din capitaluri mobiliare; venitul net din cedarea folosinţei bunurilor; venituri diverse.
Marele Ducat al Luxemburgului are cel mai complex barem de impunere din Europa, si varieaza intre 0% pentru venituri mai mici de 9.750 € si 38% pentru venituir mai mari de 34.500 €.
Neimpozitarea profitului societăţilor agricole pe o perioadă de 5 ani de la înfiinţare, dacă profitul este folosit pentru dezvoltarea afacerii. Printre ţările din U.E. care aplică asemenea scutiri sunt: Franţa, Germania, Grecia, Italia, Luxemburg, Polonia, Portugalia ;
Preview document
Conținut arhivă zip
- Sistemul Fiscal in Luxemburg.doc