Sistemul dceizional al unei organizatii

Extras din referat Cum descarc?

Ca  demers  deliberat (constient), transformarea  resurselor disponibile la un moment dat in valori necesare omului si societatii nu trebuie sa atenteze si sa puna in pericol echilibrul general, intre om si natura, intre  om  si  societate, intre  existenta  si  constiinta  acestuia, intre  generatii. Pe  de  alta  parte, acumuland  cunostinte  (informatii, date, idei) si experienta in raporturile cu natura si cu societatea, cu el insusi, omul  si-a  format si  cultivat de-a  lungul  istoriei  un  anumit mod de a fi si a se comporta si manifesta in familie si in colectivitate, un set de valori si norme, de criterii si judecati care l-au ajutat in examinarea si  solutionarea  multiplelor  probleme  cotidiene, imbunatatindu-si semnificativ calitatea  vietii  si  a  muncii. 
Un  proces  indelungat si anevoios, cu  destule  dileme  si  capcane, in  pofida  carora  a  contribuit hotarator  la  ridicarea  neintrerupta  a  nivelului  de  constiinta, atat de benefica in asumarea responsabilitatilor si in respectarea valorilor si a reglementarilor  in  vigoare, a  legitatilor  general  valabile. In  aceasta evolutie, rezolvarea problemelor social-economice la nivelul individului si al guvernului in care acesta era integrat, al comunitatilor si al tarii in ansamblul  sau, cu  puternic  impact asupra  constiintei  si  a  existentei omului, a  capatat in  acuitate, devenind  prioritara  in  preocuparea teoreticienilor  (cercetatori)  si  a  practicienilor  (politicienilor)  deopotriva.
Asa  cum  se  preconiza, incet si  sigur, cercetarea  stiintifica  a  devenit mai  sistematica  si  pragmatica, institutionalizandu-se, iar  rezultatele (descoperirea  unor  metode  si  tehnici, teorii  si  principii  moderne) acesteia au facilitat rezolvarea viabila, optima a problemelor critice, la ridicarea  eficientei  la  nivel  micro  sau  macro-social  si, implicit, la reducerea incertitudinilor si riscurilor care insotesc, inevitabil, punerea in  opera  a  strategiilor, planurilor  si  programelor  dezvoltarii, adica trecerii din  momentul  prezent (t)  spre  orizontul  de  timp  viitor  (t+1).
Astfel, ca  raspuns  la  cerintele  praxisului  social, ale  complexitatii  si dinamismului  fenomenelor  si  proceselor  economice, conducerea clasica, predominant bazata  pe talent si intuitie, pe experienta, a fost inlocuita cu alta, principial  noua, inedita, de  tip  prospectiv  si  novator, demers  cunoscut sub  numele de profesionalizarea carierei, avand ca dominante pregatirea sistematica si permanenta specifica domeniului, competenta si moralitatea, participarea efectiva si activa a salariatilor la  fundamentarea si adoptarea  deciziilor, nu  numai  la  infaptuirea acestora. Cum  in  activitatea practica  decizia  imbraca  doua  forme:
- actul  decizional  (situatiile  avand  complexitate  redusa, cu  caracter repetitiv, in  care  variabilele  implicate  sunt bine  cunoscute  de  catre manager) si procesul decizional (situatiile complexe care presupun un important consum  de  timp, de  ordinul  orelor, zilelor  si  chiar  al saptamanilor, pentru a se culege si analiza informatiile, dar si pentru a se  consulta  specialisti  in  domeniu), formarea  unui  punct de  vedere profesionist, competent, a unor judecati de valoare obliga pe decident sa parcurga  mai  multe  etape, intr-o  succesiune  logica, de  natura  sa asigure rigoarea  stiintifica  in  pregatirea, adoptarea, infaptuirea si evaluarea rezultatelor  obtinute. Un  rol  important in  luarea  deciziei  il joaca, de asemenea, evaluarea  factorilor  determinanti, care se grupeaza in doua categorii distincte  ?Factori  interni,	provenind  din  propriul  mediu  (tehnici, economici, sociali), care  exprima  nivelul  de  dotare  tehnica, influenta exercitata  de  descoperirile  din  stiinta  si  din  tehnologie, gradul  de pregatire  a  salariatilor, climatul  de  munca, calitatea  sistemului informational si a logisticii. Cei mai importanti sunt: pregatirea si experienta profesionala (si manageriala) a decidentilor,motivarea celor implicati in actul  si  procesul decizional, atitudinea si responsabilitatea  fata  de  continutul  si  consecintele  deciziilor,	volumul de informatii disponibil si actualitatea acestora, nivelul autoritatii formale si informale a decidentului;
Factori  externi,  provenind  din  mediul  ambiant  in  care  se desfasoara activitatea, cum ar fi:  sensul si ritmul dezvoltarii ramurii sau domeniului;  informatiile  si  datele  referitoare  la  valorificarea  cercetarilor tehnologice,  economice,  sociologice;  restrictiile  functionale  si  structu- rale,  normative,  legislative  s.a.;  cadrul  relational  cu  alte  institutii  si organisme, de la furnizori si pana la clienti sau beneficiari directi. 
In  mai  putine  cuvinte, scopul  sau  obiectivul  oricarei  decizii  este acela  de  a  rezolva  cat mai  repede  posibil  problemele  ce  apar  in functionarea  normala  a  activitatii, adica  a  parametrilor  stabiliti, de  a reduce  la  minim  incertitudinile  si  riscurile  ce  insotesc


Fisiere in arhiva (1):

  • Sistemul dceizional al unei organizatii.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă gratuit acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.


Hopa sus!