Sistemele expert sunt sisteme de programe bazate pe tehnicile inteligentei artificiale, care inmagazineaza cunostintele expertilor umani, cunostinte ce sunt folosite in vederea rezolvarii problemelor aparute. Aplicatiile sistemelor expert sunt din ce in ce mai variate, gasindu-si rolul si locul intr-o multitudine de domenii ca : domeniul economic si financiar in activitati precum conducerea robotilor industriali si atelierelor flexibile de productie, diagnosticul si intretinerea sistemelor, controlul calitatii; in domeniul finantelor, sistemele expert sunt folosite in gestiunea impozitelor, marketing financiar, diagnostic financiar, gestiunea resurselor; in marketing sistemele expert sunt folosite pentru evaluarea potentialului pietei, analiza punctelor forte si punctele slabe ale concurentei, alegerea mediilor de publicitate, in domeniul asigurarilor, sistemele expert sunt folosite pentru : garantii, vanzari, planificare financiara, rezolvarea reclamatiilor, gestiunea portofoliilor; in activitatea bancara , sistemele expert sunt folosite pentru : acordarea de credite, evaluare riscuri, audit, evaluarea creditelor, tranzactii bancare, gestiunea acreditivelor etc. Aria larga de cuprindere a sistemelor expert este determinat in principal de functiile pe care acestea le indeplinesc : functia de control si monitorizare, functia de depanare si reparare, functia de proiectare, functia de diagnostic si intretinere, functia de instruire, functia de interpretare, functia de planificare, functia de stimulare, functia de clasificare si functia de selectie. Promptitudinea si rapiditatea de rezolvare a problemelor aparute in activitatea cotidiana desfasurata, usurinta de utilizare si consultare de catre manageri in actiunile pentru luarea deciziei optime duc la indispensabilitatea acestora si in domeniul economico-financiar. Utilizarea sistemelor expert in domeniul economico-financiar cuprinde trei domenii de aplicabilitate: 1. - analiza si aprecierea unui client 2. - previziune - planificare 3. - control Arhitectura unui sistem expert arata astfel : In cele ce urmeaza, am explicat continutul schemei de mai sus. Etapa I. Elaborarea bazei de cunostinte Baza de cunostinte contine ansamblul de cunostinte specializate intr-un anumit domeniu, preluate de cognitician de la expertul uman. Procesul de creare a bazei de cunostinte, care consta in preluarea acestora de la expertul uman, modelarea de catre cognitician in conformitate cu cerintele metodei de reprezentare, introducerea in baza de validare este un process destul de laborious si necesita o conlucrare permanenta intre cognitician si expert. Primul pas consta in stabilirea unor indicatoride apreciere in care rolul expertului uman este essential. Prin colaborarea cu cogniticianul se definesc elementele cele mai representative ale activitatii clientului, se stabilesc formule de calcul, se precizeaza modul de achizitie al informatiilor. Aceste informatii trebuie sa fie concrete, actuale si sub o forma standardizata, astfel incat sa poata fi aplicate si altor clienti si de obicei se regasesc in situatiile financiar-contabile intocmite periodic de agentii economici : bilant contabil, cont de profit si pierderi, balanta de verificare, rezultate financiare. Etapa II. Elaborarea bazei de cunostinte In aceasta etapa vom personaliza baza de cunostinte facand apel la o analiza a unui agent economic. In cazul nostru, vom analiza si aprecia potentialul client al unei banci in perspective acordarii unui creditscopul este conturarea imaginii asupra clientului cat si reducerea riscului de credit, a gradului de incertitudine suportat de banca pentru luarea hotararii de acordare a unui credit. Riscul de nerambursare al unui credit este generat de : - incapacitatea imprumutatului de a genera fluxuri de numerar adecvate, ca urmare a unor succesiuni de evenimente nefavorabile in domeniul economic si politic in care activeaza imprumutatul - incertitudinea asupra valorii si calitatii viitoare, grad de lichiditate si valoare de piata corespunzatoare ale garantiilor materiale ale creditului - deteriorarea reputatiei de afaceri a imprumutatului Bonitatea clientului se stabileste cu ajutorul indicatorilor ce o definesc si exprima capacitatea acestuia de a-si achita obligatiile care urmeaza sa si le assume prin semnarea contractului de credit. Indicatorii sunt : - lichiditatea patrimoniala si rapida - solvabilitatea patrimoniala - rentabilitatea - rata utilizarii activelor curente
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).