Romtelecom si Problema Monopolului

Extras din referat Cum descarc?

Afirmarea pietei concurentiale, pilon al economiei de piata, este un proces dificil, in evolutia caruia se inregistreaza succese, dar si esecuri. Astfel, piata concurentiala ofera multiple avantaje. Se stie ca numai concurenta este in masura sa genereze eficienta economica si ca pe termen scurt firmele cu activitate mai eficienta reusesc sa-si mareasca cota de piata fata de rivalii care produc cu costuri mai ridicate. De asemenea, concurenta este cea care face ca produsele cerute de cumparatori sa fie oferite pe piata, prin mentinerea unui numar de producatori intr-un domeniu care sa satisfaca cat mai bine cerintele cumparatorilor. In plus, firmele competitive reflecta eficienta utilizarii factorilor de productie. Asa se explica de ce firmele care obtin cele mai mari profituri sunt cele care satisfac cel mai bine cerintele cumparatorilor si de ce salariile cele mai mari corespund activitatilor cele mai productive. Pe de alta parte, piata concurentiala prezinta imperfectiuni, genereaza insuccese nu numai pentru agentii economici care nu se pot adapta la exigentele sale, dar si pentru sistemul economic in cadrul caruia s-a manifestat. 
Insuccesul pietei se dovedeste prin incapacitatea institutiilor de piata ale unui sistem economic de a sustine activitatile necesare din punct de vedere social sau de a le elimina pe cele nedorite. In acest context, se recunosc doua cauze ale esecului unei piete: insucces prin structura pietei (failure by market structure). Aceasta se manifesta atunci cand conditia concurentiala a multor producatori intr-un domeniu nu este asigurata. Intr-o asemenea ipostaza, concurenta nu se poate manifesta. Este cazul pietelor telecomunicatiilor, distributiei energiei electrice, apei etc. in care pretul si profitul firmei cu pozitie de monopol se supun unor reglementari guvernamentale. In plus, politica antitrust urmareste sa limiteze puterea economica a marilor firme;si pe de alta parte insucces prin mecanismul pretului (failure by incentive). Aceasta se produce atunci cand sistemul preturilor se prabuseste ca o reflectare a costurilor si avantajelor din productie si consum. Mai exact, fiecare activitate de productie si consum de bunuri si servicii genereaza pe de o parte nu numai costuri contabile de productie, dar si costuri sociale, iar pe de alta parte, nu numai venituri firmelor producatoare, dar si avantaje sociale. Daca producatorii, consumatorii sau marfurile care fac obiectul schimbului nu indeplinesc anumite conditii , se inregistreaza niveluri eficiente ale productiei, distributiei sau satisfactiei consumatorului. Piata devine imperfecta si se caracterizeaza prin aparitia monopolurilor sau externalitatilor negative, a bunurilor publice si a informatiei imperfecte. Concurenta imperfecta caracterizeaza acela ramiri economice in care ofertantii detin controlul asupra preturilor marfurilor pe care le produc.
Monopolul este cunoscut ca acea situatie de piata in care exista un singur ofertant al unui produs care controleaza complet o anumita piata. Acesta este singurul care desfasoara activitati de productie in ramura sa de activitate. In plus, nu exista nimeni sa produca un substituient al produsului pe care-l realizeaza firma respectiva. Adevaraturile monopoluri se intalnesc foarte rar in ziua de azi. De regula, existenta lor este asigurat de catre stat. In cele mai multe orase, domeniile de distributie a energiei electrice, a gazelor naturale, firme locale prestatoare de sevicii publice (telefonie, televiziune prin cablu) sunt piete de monopol. Chiar si monopolurile protejate trebuie sa tina seama de concurenta (telefoanele celulare fac concurenta telefoanelor clasice).


Fisiere in arhiva (1):

  • Romtelecom si Problema Monopolului.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!