Romania Stat Membru al UE

Extras din referat Cum descarc?

Scurta incadrare istorica 
Intrarea Romaniei in Uniunea Europeana a prezentat, pe de o parte, problematicile tipice ale tarilor care au aderat, pe de alta parte problematici noi. Ca si orice alta tara care a dorit sa adereze Uniunii Europene, Romania a trebuit sa faca un demers de pregatire, numit mersul tranzitiei: 
- Transformarea s-a dovedit un proces mult mai complicat si mai complex decat parea initial, din pricina trecutului ei comunist.
- Romania avea mari rigiditati structurale si mari distorsiuni cauzate de industrializarea fortata in lipsa oricaror reforme de piata. De asemenea era deosebit de rigida si administratia publica si clasa politica, acestea impreuna fiind numite "cultura institutionala". 
- Lupta impotriva coruptiei reprezenta una din provocarile mai importante ale tranzitiei. 
- Saracia tarii era poate cea mai mare provocare, impreuna cu restructurarea social-culturala. 
Aderarea Uniunii Europene reprezenta, totusi, o sansa foarte importanta care sa ajute Romania sa iasa din saracia ei si s-o aproprie tarilor occidentale din punctul de vedere al traiului si al mentalitatii. 
Romania a cunoscut o evolutie economica sinuoasa de genul avant si prabusire, cu mari fluctuatii ale productiei si cu o inflatie inalta si persistenta. Intre 1990 si 1992, tara a cunoscut o prima recesiune de amploare, cu rate ale inflatiei de trei cifre. Intre 1993 si 1996 s-au inregistrat o dinamica pozitiva a productiei si o scadere a inflatiei, dar, concomitent, s-au acumulat tensiuni ce s-au reflectat in cresterea rapida a datoriei externe si dificultati mari in finantarea deficitelor externe. Sfarsitul anului 1996 a insemnat prima alternanta la putere democratica. In 1997, s-au intreprins masuri de ajustare structurala pornindu-se de la realitatea ca Banca Centrala avea rezerve valutare scazute (sub 700 mil. USD) si inflatia lunara trecuse de o cifra in ultimul trimestru al anului 1996. S-a dat totodata un impuls privatizarii. Masurile luate de catre Banca Centrala in 1997 au permis consolidarea rezervelor valutare la un nivel care a ajutat-o sa evite o mare criza in 1999. Trebuie, totusi, sa tinem cont ca acele masuri au avut ca efect secundar declinul economiei, cumulat, de circa 16% din PIB in perioada 1997-1999. Romania a trecut print-un moment foarte dificil in anul 1999, cand plati externe mari au venit la scadenta; totusi a reusit sa evite aceasta situatie foarte grea gratie unei ajustari fiscale si de balanta de plati remarcabile, dar efortul, inca o data, a marit necazurile materiale ale multor cetateni. 
Anul 2000 a evidentiat semne de relansare usoara a economiei pe fondul scaderii inflatiei. In anii urmatori s-a asistat la o scadere progresiva a inflatiei si o crestere economica tot mai puternica. Acest lucru nu inseamna ca, totusi, dificultatiile structurale sa fi disparut. Si ele scadeau progresiv, punand bazele aderarii Uniunii Europene. 
Este evident ca Romania are nevoie de continuarea reformelor structurale (incluziv privatizare), ceea ce presupune disciplina financiara si structuri de guvernanta corporativa eficace, atragerea de investitii straine, dezvoltarea sistemului financiar si bancar. 
Aderarea reprezinta si o speranta pentru populatia dezamagita de rezultatele tranzitiei. 
Pareri despre avantaje si dezavantaje 
Ca si orice mare mutare, era clar ca si aderarea Romaniei Uniunii Europene trebuia sa aduca dezavantaje. S-au tinut multe dezbateri, si in ziua de astazi putem realiza daca motivele unor ingrijorari au fost concrete sau nu. Principalele motive sunt: 
- Migratia masiva: s-a temut, ca si una din consecintele aderarii, un mare flux migrator din Romania in restul tarilor europene. Riscurile se pareau urmatoarele: 
1. cetatenii romani sa prinda locurile de munca destinate localnicilor altor tari: s-a demonstrat ca restul Europei chiar avea nevoie de muncitori, mai ales pentru acele segmente ale muncii care sunt tot mai putin cautate: munci in conditii grele, in domeniul constructiilor sau curatenie, ingrijire etc. Dar unii cetateni romani au dovedit profesionalitate si au capatat locuri de munca foarte specializate, social apreciate si bine remunerate. Este cunoscut ca unele tari europene ofera sanse mai mari fata de altele. Din toate acestea putem deduce ca teama unei migratii masive a fost in mare parte nejustificata, cel putin in ce priveste consecintele ei. S-a asistat la o inversiune de tendinta din noiembrie 2008, luna in care s-a declansat marea criza financiar-economica care a lovit toata lumea. Pierderea progresiva a multor zeci de mii de locuri de munca, ne-renovarea contractelor pe termen, regresia economiei natiilor membre, oprirea domeniului constructiilor, toate acestea au generat situatii noi: multi romani plecati in alte tari ale Uniunii s-au intors, altii traiesc foarte greu, altii au pierdut locul de munca dar nu se intorc. Mai ales creste tensiunea intre muncitorii localnici si cei straini, indiferent de provenienta lor. 
2. unii cetateni romani sa mareasca criminalitatea in celelalte tari ale Uniunii: acest punct s-a dovedit a fi drept. Unii s-au dus cu intentia de a efectua infractiuni, altii nu au avut conditii de trai care sa-i evite recurgerea furatului. Acest lucru dovedeste nepregatirea statelor membre fata de fluxul migrator. Este drept ca unele tari, ca si Anglia, de exemplu, nu au permis accesul tuturor, ci au avut mijloace de selectie a imigrantilor. Dar libera circulare intre tari pe teritoriul european a si micsorat eficacitatea masurilor impotriva sosirii persoanelor nedorite. Drept dovada sunt episoadele de expulzare: expulzarea unui cetatean nedorit este o masura ineficace din momentul in care el se poate intoarce inapoi oricand, doar ca trebuie sa aiba grija sa evite controalele politiei. 
3. migratia tiganilor a reprezentat o teama in restul Europei: s-a putut intr-adevar asista la o mare crestere a prezentei lor in tarile occidentale, impreuna cu numarul infractiunilor de care unii dintre ei s-au facut responsabili. In categoria lor nu au lipsit cei care au stiut sa fie apreciati in diferite domenii, adeseori ca muzicanti. Unii dintre ei se ocupa cu protejarea si integrarea propriei comunitati in societate. Problema prezentei tiganilor, si in mod special problemele care le genereaza in Vestul Europei, raman de rezolvat, fiindca statutul lor de minoritate nomada ii incadreaza intr-o sfera protejata a societatii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Romania Stat Membru al UE.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!