Resursele Umane si Managementul Competitiv al Organizatiei

Extras din referat Cum descarc?

O componenta importanta a managementului resurselor umane o constituie previziunea nevoilor de personal pentru organizatia respectiva. Necesitatea managementului strategic in acest domeniu este cu atat mai actuala, cu cat, asa cum demonstreaza realitatea, la multe intreprinderi preocuparile in acest sens sunt aproape inexistente; situatiile anterioare sunt mentinute si pentru perioadele urmatoare, iar de aici apar o serie de necorelari privind: existenta unor supraefective de lucratori, lipsa fortei de munca pentru anumite calificari, dezechilibre in cadrul structurii pe varste ale lucratorilor etc. Consecintele asupra activitatii intreprinderii sunt dintre cele mai dure: cresterea costurilor de productie datorita unor cheltuieli nejustificate cu salariile, imposibilitatea fabricarii, din lipsa de forta de munca, a unor produse cerute de piata, lipsa perspectivei profesionale a unor lucratori etc. Astfel de elemente constituie doar o parte din argumentele ce justifica tratarea previzionala a necesarului de resurse umane in cadrul strategiei intreprinderii.
Determinarea previzionala a nevoilor de resurse umane trebuie sa tina cont de o serie de elemente legate de mediul inconjurator concurential, evolutia pietelor, schimbarile tehnologiilor de fabricatie, ciclicitatea activitatilor economice etc. Toate aceste restrictii, mai mult sau mai putin previzibile, constituie in fond particularitati ale managementului strategic al resurselor umane; totodata, trebuie sa fie luate in considerare si alte elemente referitoare la:
_ evolutia probabila a activitatii ramurilor si sectoarelor de activitate in care activeaza intreprinderea, precum si clientii acesteia;
_ situatia intreprinderilor concurente - cantitati fabricate, tehnologii utilizate, preturi practicate etc.;
_ strategia generala a intreprinderii respective;
_ politicile comerciale, previziunile vanzarilor pe termen scurt, mediu si lung la intreprinderea analizata;
_ gradul de incertitudine in evolutia vanzarilor, precum si a mediului inconjurator;
_ politicile de investitii si politica tehnologica pentru perioadele viitoare;
_ politica de cooperare pe linia productiei;
_ consecintele elementelor ce influenteaza aparitia de noi calificari, schimbari in managementul intreprinderii, organizarea muncii etc.
Acestea sunt cateva din elementele care fac ca previziunile necesarului de resurse umane sa fie dificile si cu anumite grade de incertitudine. In plus, efectul modificarii activitatii intreprinderii asupra ocuparii resurselor umane nu este direct proportional: de exemplu, o previziune a scaderii vanzarilor cu 15% nu va conduce in mod automat la o reducere cu 15% a necesarului de resurse umane din intreprindere, deoarece trebuie sa se tina cont de evolutia probabila a productivitatii muncii, de costurile si termenele mutarii personalului, de rezistenta sociala la scaderea ocuparii fortei de munca etc.
2. Estimarea necesarului de personal al unei intreprinderi pe baza productivitatii muncii
Indicatorul ,,productivitatea muncii" este fundamental pentru previzionarea necesarului de resurse umane. Nevoia de resurse umane (?L) constituie in realitate o cerere derivata care depinde in primul rand de solicitarile de produse si servicii pe care lucratorii le realizeaza. Drept urmare, daca cererea pentru un produs sau serviciu va creste, se va inregistra, in general, si o sporire a cererii de resurse umane. Cererea de munca (M) este functie de productivitatea marginala (Wm) a organizatiei care reflecta productia suplimentara (?P) - vanzarile suplimentare, valoarea adaugata suplimentar etc., ce rezulta prin angajarea unui nou lucrator: 
De asemenea, cererea de munca nu depinde doar de productivitatea marginala, ci si de cererea de produse; sporul de productie (?P) trebuie sa se vanda cu un anumit profit (?V), astfel incat venitul marginal (Vm) sa justifice sporul de munca solicitat. In general, venitul marginal reflecta sporul de venit obtinut datorita cresterii cu o unitate a productiei intreprinderii: 
De aici rezulta ca cererea de munca este conditionata si de venitul realizat, fiind astfel o problema de cost si beneficiu. In consecinta, cererea de munca (M) este functie atat de productivitatea marginala (Wm), cat si de venitul marginal (Vm), astfel:
Privind marimea productivitatii muncii, in general intreprinderile din tarile dezvoltate isi fixeaza anumite norme: norme de nivel, norme de crestere pentru productivitate etc. Norma de nivel reflecta marimea productivitatii pe care si-a propus-o intreprinderea si, deci implicit, eficienta activitatii acesteia. Stabilirea acestor norme trebuie sa se faca pe baza unor comparatii pe ramuri profesionale, interramuri, pe plan national sau international in legatura cu nivelul productivitatii muncii ce se realizeaza. Se poate astfel constata cum se plaseaza intreprinderea din punct de vedere al productivitatii muncii; daca normele mondiale de productivitate nu sunt luate in considerare in vederea respectarii lor, locurile de munca dispar intr-un viitor apropiat sau mai indepartat, consecinta directa si normala a unei economii globalizate.
Normele de crestere a productivitatii reflecta sporurile ce se planifica pentru marimea acesteia; aceasta crestere nu trebuie sa fie inferioara fata de cea a intreprinderilor concurente pe plan national si mai ales international. In concluzie, normele privind productivitatea muncii trebuie fixate prioritar in functie de criterii externe - progresele probabile ale concurentilor, si nu de criterii interne care sa tina cont de efectivele existente de lucratori, deoarece o intreprindere nu poate sa suporte mult timp cheltuieli de munca mai mari decat concurentii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Resursele Umane si Managementul Competitiv al Organizatiei.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!