Reforma Institutiilor UE in Vederea Extinderii

Extras din referat Cum descarc?

Fie ca vorbim despre personalitatea juridica a Uniunii, fie ca ne referim la Carta Drepturilor Fundamentale sau la cresterea influentei Parlamentului European sau a parlamentelor natonale, toate acestea sunt progrese care vor contribui la cresterea eficientei institutiilor europene si a proceselor de luare a decizei in Uniunea Europeana Tratatul de reforma va oferi Uniunii Europene instrumente mai bune de raspuns la provocarile globale cum ar fi schimbarea climtica, securitatea energetica, terorismul international, crima organizata transfrontaliera, imigratia, viitorul si politica de extindere a Uniunii Europene. In acest studiu de caz vom incerca sa parcurgem principalele momente reformatoare in contextul extinderii U.E.
TRATATUL DE LA AMSTERDAM
Inca de la incheierea negocierilor Tratatului de la Maastricht, semnat la 7 februarie 1992 si intrat invigoare pe 1 noiembrie 1993, s-a convenit ca se va efectua o revizuire pana la sfarsitul deceniului: articolul N prevedea convocarea unei conferinte in 1996.
Conferinta interguvernamentala a durat mai mult de un an: a fost deschisa la Torino pe 29 martie 1996 si s-a incheiat la Amsterdam pe 17 iunie 1997 printr-un acord politic la inalt nivel cu privire la un nou Tratat, semnat pe 2 octombrie 1997. Tratatul de la Amsterdam a intrat in vigoare la 1 mai 1999.
Tratatul de la Amsterdam are patru obiective generale : sa plaseze ocuparea fortei de munca si drepturile cetatenilor in centrul atentiei Uniunii Europene; sa suprime ultimele obstacole pentru libera circulatie a persoanelor si sa consolideze securitatea; sa permita Europei sa isi consolideze pozitia pe plan mondial; sa eficientizeze arhitectura institutionala a Uniunii in vederea viitoarei extinderi.
Reforma institutiilor U.E in vederea extinderii realizate prin semnarea
Tratatului de la Amsterdam.
Consiliul Uniunii Europene
Votul in majoritate calificata este extins la urmatoarele domenii: orientare si actiuni de incurajare in domeniulocuparii fortei de munca, excluderea sociala, libera circulatie a persoanelor, masuri de securitate sociala necesare liberei circulatii, regimuri speciale pentru cetatenii straini, sanatatea publica, egalitatea de sanse si de tratament intre femei si barbati, cercetarea si dezvoltarea tehnologica, lupta impotriva fraudei, cooperarea vamala, statistica, protectia datelor (infiintarea unei autoritati consultative independente), regiuni ultraperiferice.
Parlamentul European
Desemnarea Presedintelui Comisiei Europene trebuie aprobata de catre Parlament.
Numarul membrilor Parlamentului European nu poate fi mai mare de 700 (indiferent care va fi numarul statelor care vor adera in viitor ).
Comisia Europeana
Rolul politic al Presedintelui Comisiei Europene este consolidat. Membrii Comisiei sunt numiti printr-un comun acord intre guvernele statelor membre si presedintele Comisiei.
Curtea de Justitie a Comunitatilor Europene are, prin Tratatul de la Amsterdam, responsabilitatea directa de a veghea la respectarea drepturilor omului, iar jurisdictia sa se extinde, incluzand urmatoarele domenii: imigratia,
azilul, vizele si trecerea frontierelor.
Comitetul Economic si Social este consultat in noi domenii: ocuparea fortei de munca, afaceri sociale, sanatate publica. Prin Tratatul de la Amsterdam s-a introdus, de asemenea, posibilitatea ca si Parlamentul sa consulte CES.
Comitetul Regiunilor beneficiaza prin Tratatul de la Amsterdam de o mai mare autonomie administrativa, iar domeniile in care aceasta institutie este consultata au fost extinse, incluzand: ocuparea fortei de munca, afaceri sociale, sanatate publica, protectia mediului, Fondul Social, pregatire profesionala si transporturi. Ca si in cazul Comitetului Economic si Social, si Comitetul Regiunilor poate fi consultat de catre Parlamentul European.
TRATATUL DE LA NISA
In data de 12 februarie 2001 ministrii de externe din tarile membre UE au semnat Tratatul de la Nisa, document care prevede reforma institutiilor europene si deschide calea extinderii Uniunii prin admiterea a inca 12 state. 
Reforma institutionala constituie obiectivul central al Tratatului de la Nisa.
Tratatul de la Nisa isi propune, in perspectiva extinderii U.E., la 27 de state membre, sa asigure flexibilitatea procesului decizional prin cele trei proceduri: regula unanimitatii, majoritatea calificata si majoritatea simpla pentru deciziile de procedura.
a). Regula unanimitatii functioneaza in mecanismul decizional in domeniile de: politica externa si de securitate comuna(PESC), cooperarea politieneasca si judiciara in materie penala,politica de azil si imigrari, politica de coeziune economica si sociale si fiscalitatea.
b). Regula majoritatii calificate este substantial extinsa prin TN, fiind definita in functie de adeziunile necesare.
Majoritatea calificata trebuie sa cuprinda cel putin 62% din populatia Uniunii, ea fiind, deci, de cel putin 62 de voturi din cele 87 totale.
c) In ce priveste regula majoritatii simple aceasta se aplica numai in luarea deciziilor de ordin procedural, neafectat de noile dispozitii.


Fisiere in arhiva (1):

  • Reforma Institutiilor UE in Vederea Extinderii.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești.
După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare.
Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!