INTRODUCERE . pag. 1 NOTIUNI TEORETICE . pag. 1 CUM A INCEPUT . pag. 2 BAZA LEGALA . pag. 3 PARERI ALE SPECIALISTILOR . pag. 7 CONCLUZII . pag. 8 BIBLIOGRAFIE . pag. 9
INTRODUCERE Am ales sa dezvolt aceasta tema,considerand-o foarte importanta intrucat decizia statului de a reduce salariilor bugetarilor in anul 2010 cu 25 %, nu s-a dovedit nici pe departe a avea impactul dorit de a se face economie la bugetul de stat ci, din contra a reprezentat un esec al guvernului. In economia reala pot aparea esecuri in alocarea resurselor atat pe piata libera, cat si la nivel guvernamental, pe care leputem numi esecuri gemene. Aceste esecuri se intrepatrund si necesita masuri atat la nivelul pietei libere, cat si la nivel guvernamental. Teoria esecului guvernamental este adesea comparata cu esecul pietelor. Esecul guvenamental, ca de altfel si esecul pietelor, nu are in vedere negarea rolului economic al guvernului in sistemul economic orientat spre piata. In opinia lui Joseph E. Stiglitz, guvernul are un rol important in economiile moderne deoarece redreseaza esecul pietelor, redistribuie venitul, acorda asigurari sociale impotriva unor riscuri, cum ar fi somajul, asigurarile de sanatate. NOTIUNI TEORETICE Esecul guvernamental consta in acea situatie in care beneficiile potentiale ale necesarei interventii sunt mai mici decat costurile ei complete directe si indirecte, respectiv acea situatie in care prin masurile guvernului nu se atenueaza esecurile pietelor si nu se obtine alocarea optim eficienta a resurselor. Cauzele principale ale esecului sectorului public sunt legate de: rigiditatea guvernantilor in adoptarea regulilor si reglementarilor, implicarea intereselor subiective ale diferitelor grupuri de putere in formularea obiectivelor, alegerile publice ineficiente. Aceste cauze pot fi legate de urmatoarele aspecte : o Un organism decizional centralizat se caracterizeaza prin rigiditate in a reactiona la conditiile pietei in continua schimbare; regulile si reglementarile, rata impozitarii si politicile de cheltuieli sunt greu de modificat in raport cu conditiile pietei o Guvernele sunt lente in recunoasterea greselilor in guvernare, chiar daca sunt constiente de acestea o Interventia statului produce schimbari impredictibile, de exemplu, controlul chiriilor sau al subventiilor pentru chirii reduce oferta de locuinte private pentru inchiriere pe termen lung o Este dificil de stabilit tinta finala a politicilor publice, cunoasterea mijloacelor si relatiilor finale din sfera politica este adesea insuficienta o Exista esecuri de implementare, implementarea necesita sisteme complexe, negocieri, iar existenta unui numar mare de instrumente de politica economica si obiective pot face ca statul sp se blocheze in ceea ce priveste controlul adecvat al agentiilor si al proceselor de implementare o Interventia guvernamentala nu este un bun liber, guvernul este servit de o birocratie costisitoare, de aceea este necesara compararea acestor costuri de tranzactie cu costurile de tranzactie ale pietei o Oficialii publici au propriile cariere si familii, iar deciziile pe care le iau sunt influentate de interesele personale o Comportamentul de cautator de renta al politicienilor si birocratilor- ,,rent-seeking" (comportament institutional in care eforturile individuale de maximizare a valorii genereaza risipa sociala si nu surplusuri sociale) CUM A INCEPUT Lumea trece printr-o criza fara precedent in ultimii 70 de ani. Ultima data cind ne-am confruntat cu o astfel de criza lumea a sfirsit in cel mai brutal conflict al secolului XX: cel de-al doilea razboi mondial si copiii lui: Holocaustul si Razboiul Rece care au lasat urme adanci in constiinta multor popoare. Criza prin care trecem acum este una istorica. De asa natura ca la sfarsit atat Europa cat si restul lumii s-ar putea sa arate altfel. Si va fi o criza de durata, a carei socoteala finala va veni peste ani. Consecintele asupra Romaniei vor fi dramatice.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).