Recenzie - Liber sa Alegi

Milton Friedman, profesor al Universitatii din Chicago, a primit in 1976 Premiul Nobel pentru Economie. El a adus nenumarate contributii la dezvoltarea microeconomiei si a macroeconomiei precum si la dezvoltarea teoriilor cu privire la economia de piata si la minimalizarea rolului statului in coordonarea economiei. Intreaga sa actvitate a fost cel mai bine descrisa chiar printr-o autocaracterizare: ,,As vrea ca lumea sa isi aminteasca de mine ca de un prieten al libertatii."
In realizarea cartii, autorii s-au folosit de 2 izvoare: un serial de televiziune intitulat ,,Liber sa alegi" (care a avut 10 episoade prezentate pe Public Broadcast Service) si cartea precedenta a acestora, ,,Capitalism si libertate" (care analizeaza rolul capitalismului competitiv ca sistem al libertatii economice si conditie necesara pentru libertatea politica).
Cartea abordeaza principalele teme ale economiei de piata, de la considerente legate de echitate si protectie sociala pana la esenta filosofica a liberalismului clasic, avand la baza ideile lui Adam Smith in economie si Thomas Jefferson in politica. De-a lungul celor 10 capitole, Friedman isi prezinta viziunea asupra statului redus la prerogative legate de protectia vietii si a proprietatii, criticand sistemul economiei centralizate si considerand ca un guvern tot mai mare ar putea distruge atat prosperitatea pe care o datoram pietei libere cat si libertatea omului asa cum apare ea formulata in Declaratia de Independenta.
Primul capitol, ,,Puterea pietei", explica modul de functionare al unei societati, nu doar prin cooperare libera, ci si cu unele componente de comanda care vin in completarea acesteia. Un schimb intre doua parti este intotdeauna liber consimtit , el nu are loc decat daca partile cred ca vor beneficia de pe urma lui, sistemul preturilor fiind mecanismul ce indeplineste aceasta sarcina. El functoneaza atat de bine si eficient incat de cele mai multe ori nu suntem constienti de rolul sau major in realizarea schimbului.
Preturile au trei functii strans legate intre ele: in primul rand cea de transmitere a informatiilor; in al doilea rand, ele conduc la adoptarea metodelor de productie care sunt cel mai putin costisitoare in consecinta ele folosind resursele disponibile pentru produse de cea mai buna calitate; iar in cel de-al treilea rand hotarasc repartizarea venitului.

• Recenzie - Liber sa Alegi.doc