Recenzie educație și libertate - repere insitutionale ale dezvoltării

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 6 în total
Cuvinte : 2877
Mărime: 16.13KB (arhivat)
Publicat de: Arian-Noris Ivan
Puncte necesare: 6

Extras din referat

Cartea reprezinta forma finala a tezei de doctorat,denumita”Educatia si dezvoltarea economica” si a fost initiata in urma participarii la un proiect de cercetare ce avea ca tema principala educatia si rolul acesteia in viata tinerilor.Autorul doreste sa aprofundeze semificatia educatiei si contributia acesteia la realizarea unui obiectiv care a intrecut masura in sfera actiunii umane care poate fi rezultatul dezvoltarii economice.Faptul ca educatia nu poate genera dezvoltarea sau performanta economica,reprezinta primul pas catre identificarea principalelor cauze ale dezvoltarii economice si a modului in care educatia poate contribui la realizarea acestui proces.Importanta educatiei in planul dezvoltarii economice trebuie privita in stransa corelatie cu manifestarea actiunii umane pe piata muncii.

Capitolul I.Incursiune istorica asupra rolului si evolutiei educatiei.

In acest capitol sunt prezentate metodele de educare folosite de anumite popoare si evolutia educatiei de-a lungul timpului.Existenta omului este determinata de dezvoltarea unei constiinte de sine si a apartenentei la o anumita comunitate.Educatia are un rol important la intarirea legaturilor sociale intre oameni dar este in mare masura rezultatul convietuirii in cadrul familiei si in societate.Nu trebuie sa deducem din aceasta ca educatia este subordonata societatii,desi reprezinta modalitatea prin care sunt perpetuate valorile unei societati.Intr-o societate libera,educatia nu trebuie tratata ca mijloc de a crea cetateni mai buni,supusi cu o anumita ordine sociala,ci trebuie privita ca fiind modalitatea esentiala de a crea oameni liberi care interactioneaza cu semenii lor pentru realizarea intereselor mutuale,in limitele unor criterii etice si morale consimtite.Educatia s-a dovedit ca fiind indispensabila pentru ca o civlizatie sa se nasca.Gratie educatiei a fost posibila transimiterea,de la o generatie la alta,a valorilor morale dar si a acumularilor in domeniul stiintei si tehnicii.In acest mod,diferite civilizatii au putut sa reziste in timp pe parcursul secolelor chiar si mileniilor. Cu toate acestea educatia este chemata sa inzestreze tinerii cu valorile civilizatiei din care fac parte.In cazul omului primitiv,educatia se rezuma doar la transmiterea trasaturilor de caracter care permiteau formarea rapida a copilului,a cunostintelor practice care sa transforme fiii nou-nascuti in barbatii de mai tarziu,nu in persoane erudite.

In Egipt gasim primele evidente ale unui sistem educational formal a carui organizare si finalitate sunt similare celui modern.Civilizatia egipteana este cea care consemneaza primele pledoarii in favoarea rolului educatiei pentru reusita individului in plan material si formarea sa spirituala Elevii scriau dupa dictare sau copiau texte scrise pe tablite din piatra calcaroasa.In urma finalizarii educatiei in aceasta faza,tinerii frecventau scoala superioara dupa absolvirea careia obtineau un statut social superior,asigurat prin meseria de scrib.Scribii impuneau taxele si le percepeau,magistratii primeau atributii din partea acestora iar armatele depindeau de ei.Educarea tinerilor nu se realiza doar in sistem formal,iar un rol deosebit in formarea tanarului il detinea familia.Accesul la educatie nu era conditionat de plata unor onorarii pe care familiile instarite si le puteau permite.Tinerii care proveneau din faimii instarite ale scribilor si preotilor din temple se incadrau in aceste criterii fie si numai din punctul de vedere al mostenirii genetice sau al faptului ca puteau beneficia de sprijinul parintilor.

In Grecia Antica apare pentru prima data un sistem liberal de educatie.Atenienii nu construisera scoli sau universitati de stat iar asigurarea educatiei fiind o preocupare exclusiv individuala.Atenienii incurajau un sistem liberal de educatie.Elenii au preferat sa lase concurenta si libertatea de a alege sa decida.Sa nu se inteleaga faptul ca sistemul educational era foarte flexibil.In viziunea grecilor,educatia putea produce efectele urmarite in masura in care beneficiarul era demn sa o primeasca.

Aceasta incursiune in istoria celor doua civilizatii subliniaza doua aspecte pe care trebuie sa le tratam ca fiind definitorii pentru intelegerea rolului educatiei in prezent.Primul aspect reprezinta faptul ca omul urmareste ca prin educatie sa se”imbogateasca”material si spiritual.Al doilea aspect contureaza faptul ca educatia contribuie la transimiterea valorilor definitorii ale unei societati.Asadar,in absenta educatiei nu am putea vorbi despre civilizatie.

Capitolul II.Educatia in stiinta economica.

Fiind un aspect foarte important pentru om si societate,educatia nu putea ramane in afara preocuparilor economistilor Cele mai importante lucrari ale economistilor reprezentativi au fost integral dedicate educatiei.Teoria economica a plasat educatia in prim-planul performantelor individuale si al existentei societatii.Economistii nu s au limitat doar la anticiparea rolului benefic al educatiei pentru individ ci au au subliniat existenta unor avantaje ale educatiei care intrec sfera celor individuale.Teoriile actuale ale educatiei insista asupra rolului acesteia de a canaliza energiile individuale catre generarea de cunostinte,de a stimula creativitatea si stimularea.

In stiinta economica releva abordarile dominate de controversele privind interventia guvernului in planul educatiei individului.Problemele educatiei in stiinta economica isi fac debutul odata cu lucrarile economistilor clasici ca o aplicatie a actiunii guvernului in societatea,alaturi de alte aspecte controversate ale interventiei statului,cum ar fi sanatatea publica sau asistenta publica pentru saraci.In viziunea filozofului francez JJ ROUSSEAU asupra educatiei este precizat faptul ca guvernamantul este concretizarea vointei oamenilor regasita intr un "contract social".Rosseau nu foloseste argumentul educatiei ca pe un mijloc de a sadi in oameni sentimentul libertatii,ci ca pe o modalitate de a i face pe acestia sa devina supusi statului "Respectati libertatea si puterea voastra va creste zilnic.Nu va depasiti atributiile si acestea vor deveni curand nelimitate".Educatia este cea care ar trebui sa indeplineasca aceste obiective Rousseau considera formarea cetatenilor ca fiind un proces de lunga durata ale carui inceputuri se aflau in educatia timpurie a copiilor spunand ca acestia ar trebui sa fie educati sa iubeasca anumite lucruri,sa aiba anumite pasiuni.Rolul educatiei ar fi acela de a invata oamenii sa se identifice cu statul simtandu-se cetateni ai tarii lor.Rouseeau sustine faptul ca educatia publica este privita ca una din indatoririle fundamentale ale oricarui guvern La Rouseeau educatia are sens doar daca este orientata in favoarea unui obiectiv mult mai important decat realizarea intereselor private.

Preview document

Recenzie educație și libertate - repere insitutionale ale dezvoltării - Pagina 1
Recenzie educație și libertate - repere insitutionale ale dezvoltării - Pagina 2
Recenzie educație și libertate - repere insitutionale ale dezvoltării - Pagina 3
Recenzie educație și libertate - repere insitutionale ale dezvoltării - Pagina 4
Recenzie educație și libertate - repere insitutionale ale dezvoltării - Pagina 5
Recenzie educație și libertate - repere insitutionale ale dezvoltării - Pagina 6

Conținut arhivă zip

  • Recenzie Educatie si Libertate - Repere Insitutionale ale Dezvoltarii.doc

Ai nevoie de altceva?