Recenzie - Economia intr-o Lectie

Cea mai cunoscuta lucrare a lui Henry Hazlitt, "Economia intr-o lectie", a aparut in 1946.
In paginile acestei carti autorul prezinta si analizeaza o serie de erori economice.
Ceea ce m-a determinat sa aleg aceasta carte a fost faptul ca de la o prima privire aruncata pe paginile ei am obeservat o abordare practica a unor situatii economice. Autorul nu elaboreaza teorii complicate fara fundamente reale, el prezinta situatii concrete prin diverse exemple care ajuta la intelegerea efectiva a unor probleme economice.
Asa cum insusi autorul afirma in primele randuri ale capitolului XV "Intreaga argumentatie a acestei carti ar putea fi redusa la afirmatia ca atunci cand studiem efectul oricarui proiect economic trebuie sa identificam nu numai consecintele imediate, ci si pe cele de perspectiva, nu numai consecintele primare, ci si pe cele secundare, si nu numai efectele asupra unui grup anume, ci cele produse asupra tuturor."
Henry Hazlitt considera ca tocmai din aceasta abordare defectuasa a proceselor si a unor sectoare economice provin erorile majore ale economiei.
"Daca incercam sa conducem economia in folosul unui singur grup saul al unei singure clase sociale, vom afecta sau distruge toate grupurile sociale, inclusiv pe membrii clasei pe care am incercat sa o favorizam. Economia trebuie condusa in folosul tuturor." Aceasta reprezinta o alta cugetare a autorului care mi-a atras in mod special atentia, aici el subliniaza inca o data necesitatea abordarii economiei in ansamblul ei, ca pe un intreg care pentru a functiona corect este necesar sa se tina cont ca toate elementele acestuia se influenteaza intr-o oarecare masura, sunt interdependente.
In continuare voi prezenta pe scurt cele 7 capitole analizate de mine mai amanuntit alaturi de consideratiile mele privind continutul acestora.
CAPITOLUL XV
CUM FUNCTIONEAZA SISTEMUL PRETURILOR
Autorul considera ca "o concentrare a atentiei asupra unui punct anume [ ] nu este productiva si conduce la rezultate false.", sunt intru-totul de acord cu aceasta afirmatie
Dupa cum stim prea bine principalul scop al producatorilor este obtinerea de profit, sau mai bine spus maximizarea profitului cu minim de efort.
Astfel ca opinia autorului conform careia "din pacate, lumea nu este condusa de ingineri, care au in minte doar productia, ci de oameni de afaceri care se gandesc doar la profit" mi se pare perfect realista, subliniind inca o data faptul ca acest mod de a aborda lucrurile din pozitia producatorilor nu este unul benefic deoarece urmarindu-si scopul acestia de cele mai multe ori uita ceea ce este mai important, consumatorul; daca cererea nu exista oferta nu isi are rostul.
Luarea in considerare doar a unui sector sau a unor sectoare in mod individual, ca si cum fiecare dintre acestea ar exista in mod izolat constituie, in opinia autorului, eroarea de baza in economie deoarece in realitate fiecare se afla in legatura cu toate celelalte, orice decizie importanta luata intr-un anumit sector "este afectata de si afecteaza deciziile luate in celelalte."
Autorul, pentru o intelegere cat mai usoara a ideilor sale de catre cititori cauta sa simplifice modalitatea de abordare a problemelor prin exemple simple , la indemana tuturor; astfel autorul exemplifica problema folosirii alternative a unor factori de productie, in cazul de fata capitalul si forta de munca, prin doua exemple elementare numite "economie de tip Crusoe".
In societatea actuala problema utilizarilor alternative ale fortei de munca si ale capitalului pentru satisfacerea unui amalgam de nevoi si dorinte distincte si cu diferite grade de urgenta isi gaseste rezolvarea prin intermediul sistemului de preturi.
Preturile sunt stabilite prin legatura dintre oferta si cerere si, la randul lor, afecteaza oferta si cererea; asa cum putem de altfel sa observam si din legile generale ale cereri si ofertei. Atunci cand pretul unui bun creste, cererea pentru bunul respectiv scade, insa tendinta producatorilor este de a produce cantitati mai mari din bunul respectiv deoarece daca produsul s-ar vinde va avea beneficii mai mari datorita nivelui ridicat al pretului. In cazul in care pretul unui bun scade se va intampla exact contrariul.
Valoarea unui produs depinde de raportul real dintre cerere si oferta desi oferta este determinata intr-o oarecare masura de costurile de productie, cu toate acestea costul de productie al unei marfi nu poate determina insa valoarea sa.
Desi in mod normal, sistemul liberei initiative sugereaza ideea de independenta autorul subliniaza ideea pe care se bazeaza eficienta economica printr-un exemplu care przinta ca asa cum intr-o hala de productie in care mii de masini functioneaza automat, ele si dispozitivele lor de control sunt insa interconectate, influentandu-se astfel reciproc, asa se intampla si in economie.

• Recenzie - Economia intr-o Lectie.doc