Recenzie - Ce Le-a Facut Statul Banilor Nostri

Ce le-a facut statul banilor nostri?
De Murray Rothbard
-recenzie-
I. Introducere
Murray Newton Rothbard ( 2 martie 1926-7 ianuarie 1995 ) s-a nascut in New York din parinti evrei proveniti din Polonia. A studiat matematica si economia la Universitatea din Columbia unde si-a luat doctoratul in 1956. A fost profesor de Economie la Universitatea Politehnica din New York si la Universitatea din Nevada, Las Vegas.
Ca student a participat la seminarul tinut de Ludwig von Mises la Universitatea din New York transformandu-se intr-unul dintre cei mai importanti discipoli. Este unul dintre cei mai respectati lideri ai Scolii Austriece pentru coerenta aporturilor lor, tenacitatea in apararea liberalismului economic, viziunea sa pluridisciplinara si fundamentul jusnaturalist.
"Ce le-a facut Statul banilor nostri?" este fara indoiala cea mai buna carte de introducere in problematica monedei scrisa vreodata. Ce sunt banii? Cum apar ei si la ce sunt utili? Ce sunt si cum functioneaza bancile? Care-i rolul Bancii Centrale? Si mai ales care-i rolul Statului in toata aceasta afacere? sunt doar cateva dintre intrebarile la care Murray Rothbard raspunde magistral - atat pe gustul celui mai exigent specialist, cat si pe intelesul oricarui om inteligent, dispus sa-si puna mintea la contributie pentru a intelege realitatile care il inconjoara. Si raspunsurile nu sunt - garantat - parte a locurilor comune, imbacsite, neclare si fals sofisticate ale discutiilor monetare (si economice, in general) cu care cititorul roman este obisnuit. Ca moneda este o marfa ca toate celelalte si nu ,,simbol", ,,conventie sociala" sau ,,atribut al suveranitatii nationale"; ca, prin urmare, ea ar putea fi furnizata la fel de bine in acelasi regim cu rosiile, ciocolata si guma de mestecat - la piata; ca bancile opereaza cu ,,rezerve fractionare" - nu fac distinctia intre depozite si credite, dand cu imprumut inclusiv resursele pe care ar trebui sa le tina ,,la vedere" - fiind prin aceasta inerent falimentare; ca Banca Centrala nu este altceva decat temelia acestui deloc onorabil aranjament etatist-bancar; ca in plus, ea nu faciliteaza decat exproprierea unei mari parti a populatiei prin taxa ascunsa a inflatiei, in beneficiul statului si al clientelei acestuia; ca, atat istoric cat si teoretic, cel mai viabil sistem monetar a fost, si ramane, etalonul aur clasic - toate acestea, si multe altele, devin clare dupa lectura micului tratat rothbardian.
Continuator prin excelenta al programului stiintific asociat cu numele ilustrului economist austriac Ludwig von Mises (1882-1973), Rothbard le propune amatorilor de discernamant in drept si economie cea mai directa cale de acces la miezul paradigmei "austriece": un tur de forta explicativa, un micro-tratat despre moneda sanatoasa si cea caduca, pe intelesul tuturor. O mica bijuterie de virtuozitate, limpezime si concizie - poate cel mai remarcabil pamflet economic scris vreodata - care se citeste initial pe doua niveluri:
Nivelul economic este cheia oricarui inceput bun de intelegere a monedei naturale, a procesului ei firesc de selectie non-conflictuala si de functionare normala, dar si a celei contrafacute, a sabotarii politice a functiilor economice ale monedei, indeosebi a subminarii calculului monetar de rentabilitate, de care depinde coordonarea oricarui sistem rational de productie bazat pe diviziunea semnificativa a muncii.
Complementar economicului, nivelul etic este cheia bunei intelegeri a unuia din cele mai insidioase mecanisme degenerative de parazitare a societatii, de catre un parteneriat etatist-bancar, selectat in "jocul competitiei politice ca metoda de descoperire" a celor mai apti pentru controlul si dezvoltarea lucrativa a parghiilor agresiunii institutionalizate.
II. Prezentarea cartii.
In primul capitol al cartii " Ce le-a facut statul banilor nostri? " , autorul ne introduce in tematica acestei carti, si anume "moneda" sau sangele "sistemului nostru economic" cum o mai numeste Murray Rothbard. El afirma ca "dintre toate problemele economice, moneda e probabil cea mai incurcata si e domeniul unde avem nevoie mai mult decat oriunde altundeva de perspectiva".
Asa cum afirma si autorul cartii, "cufundarea exclusiva in noianul dificultatilor cotidiene ne face orbi la sesizarea distinctiilor fundamentale si la identificarea problemelor cu adevarat esentiale. Curand, chestiunile centrale sunt date uitarii si aderentei ferme fata de principii i se substituie un realism prost inteles. Adesea, pentru o mai buna intelegere a realitatii de zi cu zi e nevoie sa dobandim o imagine de ansamblu, sa privim la cele ce ni se intampla cu o anumita detasare." Astfel, autorul ne invita sa ne punem cateva intrebari importante care ne vor ajuta sa intelegem mai bine o economie ca a noastra : " Poate fi moneda furnizata in conditii de libertate? Putem avea o piata libera prelungita si la moneda,asa cum exista ea pentru producerea altor bunuri si servicii? Cum ar arata o astfel de piata si care sunt efectele feluritelor controale guvernamentale?"
Cel de-al doilea capitol debuteaza cu prezentarea modului in care au aparut banii. Astfel, autorul recurge la o incursiune in timp pentru a ne pune intrebarea la urma urmelor de ce se angajeaza oamenii in schimburi. Pentru inceput, autorul denumeste schimbul ca fundamentul vietii noastre economice, mentionand ca in absenta acestuia nu ar exista o economie autentica si practic nici societate. Un schimb voluntar are loc deoarece ambele persoane participante se asteapta sa obtina un beneficiu. Un schimb este un acord intre A si B de a transfera bunuri sau servicii apartinand unuia dintre ei contra bunurilor sau serviciilor celuilalt. E limpede ca amandoi castiga dat fiind ca fiecare acorda o valoare mai mare bunului pe care il dobandeste prin schimb decat celui la care renunta. Exemplul ilustrat este cat se poate de elocvent : "Cand Crusoe, sa spunem, schimba o cantitate de peste pe o cantitate de cherestea, el acorda cherestelei pe care o ,,cumpara" o valoare mai mare decat cea acordata pestelui pe care il "vinde", in timp ce Vineri, dimpotriva, prefera pestele, cherestelei." Autorul face de asemenea referire la modul eronat in care oamenii au privit schimbul, si anume cum ca ar implica o egalitate de valoare. In realitate, schimbul a fost facut doar pentru ca fiecare participant aprecia cele doua produse in ordine diferita.

• Recenzie - Ce Le-a Facut Statul Banilor Nostri.doc