Rationalitatea in economie

Cuprins referat Cum descarc?

1. Introducere
2. Individul rational.
3. Rationalitatea in economie.
4. Concluzii
5. Bibliografie


Extras din referat Cum descarc?

1. Introducere
Scopul acestei lucrari este prezentarea conceptului de "rationalitate" din punct de vedere economic fara a ocoli insa abordarile filozofice.
2. Individul rational.
Imposibilitatea economistilor de a stabili daca individul este rational sau nu, a dus la abordari si concluzii antitetice, chiar daca, inca din antichitate, Aristotel oferea un teren fertil pentru astfel de abordari. Putem acum sa mergem spre sensul lucrurilor si sa demonstram ca asa stau faptele. In Metafizica, Aristotel mentiona ca: ,,...nici despre ceea ce este, nici despre ceea ce nu este, nu e valabila propozitia ca este sau nu este." (Aristotel, 2010: 156). Ideea aristoteliana trebuie sa ne provoace la a gandi despre, si nu numai in consecinta faptului. Mai exact, inainte de a trimite intreaga actiune umana pe terenul irationalului, drept consecinta a faptului ca unele actiuni nu sunt perfect rationale, este bine sa ne intrebam despre irational. Este irationalul o ipoteza obligatorie in cazul lipsei actiunii perfect rationale? Cu siguranta nu! Solutia, asa cum sustinea si Aristotel, este una echivalenta cenusiului intre alb si negru. Unui singur individ i se vor putea atribui atat actiuni puternic rationale cat si actiuni irationale, pentru ca in final, sa vorbim de un om cu rationalitate limitata.
Conceptul de rationalitate limitata nu este unul de o absoluta noutate. Cu toate acestea, el a fost inlaturat treptat, prin contributiile teoreticienilor economiei neoclasice. Fara un reper clar, aceste trimiteri se pare ca duc catre modelele economice ale lui Neumann si Morgenstern.
Cei care au profitat din plin de caricaturizarea lui homo oeconomicus sunt avantajati astazi de un om perfect irational. Acestia sunt adeptii scientizarii economiei. Pentru ei, existenta oricareia din aceste hidosenii nu face decat sa le ofere impresia ca eforturile lor de a calcula si de a anticipa reactia omului si, in consecinta evolutiile pietei, nu sunt zadarnice. Pentru a reusi sa pastreze acest esafodaj utopic, economistii mainstream apeleaza fie la irational (ca opus al rationalului insa la fel de cuantificabil), fie la piete perfect rationale, obtinute prin suma actiunilor partial rationale. Acestia insa, nu iau in calcul faptul ca rationalitatea limitata nu este independenta ci dependenta de un motiv, o credinta, un scop, stiut in general doar de cel care ia decizia. Asa cum sustine Robert Nozick in The Nature of Rationality, ,,Rationalitatea este o chestiune legata de un motiv. Credinta in
rationalitate, depinde de motivul pentru care se poseda aceasta credinta...Rationalitatea este o chestiune de fiabilitate." (Nozick 2010: 64) Fiabilitate care decurge din experientele anterioare, din capacitatea si cunostintele individuale.
Daca aceste argumente nu sunt suficiente pentru existanta omului cu rationalitate limitata, este necesar sa mentionam si faptul ca rationalitatea individuala este strans legata de libertate. Un individ irational, nu poate fi lasat sa actioneze liber, deoarece el nu-si va face bine nici siesi dar nici societatii ca ansamblu. Inlocuirea omului rational cu un om irational, ofera astfel terenul ideal pentru extinderea puterilor coercitive ale statului. Daca individul nu poate actiona rational,el va trebui supus ingradirilor legislative.
Pana acum am stabilit ca omul are o rationalitate limitata si ca omul irational este doar un vis matematic, la fel de abstract ca individul perfect rational, scos din matca societatii. Exista suficiente voci care au realizat ca individul nu este nici perfect rational, dar nici perfect irational. Aceasta credinta trimite uneori spre o rationalitate colectiva, care duce la o rationalitate a pietelor pe ansamblu, in asa fel incat prognoza matematica si calculul econometric sa ramana valabile.
Gradul de rationalitate al unei actiuni, facand abstractie de timp, poate fi stabilit doar de cel care realizeaza actiunea. Doar el stie cu exactitate care-i este scopul si ce rezultate asteapta de la acea actiune. Asa cum sustinea Raymond Aron in prefata cartii ,,Omul de stiinta si omul politic" a lui Max Weber, ,,A actiona rezonabil insemna ca, dupa ce chibzuiesti, sa iei decizia care da cele mai mari sanse atingerii scopului vizat. O teorie a actiunii este deopotriva o teorie a riscului si o teorie a cauzalitatii." (Aron 2011: 7).


Fisiere in arhiva (1):

  • Rationalitatea in economie.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. Ariely, Dan. Irational in mod previzibil, Bucuresti: Publica, 2010
2. Ariely, Dan. Irationalitatea benefica, Bucuresti: Publica, 2011
3. Aristotel. Metafizica. Bucuresti: Univers Enciclopedic Gold, 2010.
4. Decartes, Rene, Constantin, Noica. Doua tratate filozofice urmate de viata si filozofia lui Rene Decartes. Bucuresti: Humanitas 1992
5. Kant, Emanuel. Critica ratiunii pure, Bucuresti: Iri, 2008
6. Nozick, Robert. The Nature of Rationality. New Jersey: Princeton, 2010.
7. Max, Weber. (prefata Raymond Aron). Omul de stiinta si omul politic. Bucuresti: Humanitas, 2011


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!