Introducere Dinamismul si complexitatea societatii moderne caracterizate prin cresterea continua a volumului si diversitatii informatiilor prelucrate si utilizarea pe scara larga a tehnologiei informatiei si comunicatiilor au marcat inceputul unei noi etape a civilizatiei umane, aceea a societatii informationale. Ea permite accesul larg la informatie al tuturor membrilor sai si presupune un nou mod de viata, de munca si de cunoastere, calitativ superior, care are la baza folosirea intensiva a informatiilor in toate sferele activitatii si existentei. Societatea de azi se bazeaza pe informatie si cunoastere - cu precadere economiile dezvoltate care se confrunta cu fenomenul de concurenta din partea economiilor emergente, intr-o lume globalizata. Raspunsul la provocarea generata de globalizare nu este sa ne repliem asupra noi insine, recurgand la noi forme de protectionism, ci sa inovam. 1. Stadii ale procesului de schimbare tehnologica Exista trei stadii in cadrul procesului de schimbare tehnologica - inventia, inovare si difuzarea - cel mai important pentru progresul tehnologic fiind cel de-al doilea. Inventia reprezinta o creatie intelectuala stiintifica sau tehnica concretizata intr-o idee, o schita sau un model si in dezvoltarea ulterioara a acestora pana la stadiul la care dificultatile conceptuale si practice ale aplicarii lor au fost depasite. Inventia prezinta o noutate si progres fata de stadiul cunoscut al stiintei si tehnicii mondiale, care nu a mai fost brevetata sau facuta publica in tara autorului ei si in strainatate. Cel de-al doilea stadiu inovarea reprezinta o realizare care consta in aplicarea unei idei sau inventii a unor produse, tehnologii sau sisteme in activitatea economica. Inovarea porneste de la o inventie si presupune in continuare: luarea deciziei de initiere a eforturilor financiare necesare realizarii ei si obtinerea resurselor necesare; investirea acestor resurse intr-un proiect de inovare; dezvoltarea proiectului, respectiv, detalierea tehnica a conceptului original si transformarea acestuia intr-un produs proces sau sistem nou, apt pentru comercializare. Numai o parte foarte mica din numarul total al inventiilor realizeaza progrese importante in domeniul tehnologic. Acelasi lucru se intampla si in cazul inovarilor, majoritatea acestora reprezentand perfectionari ce aduc avantaje economice limitate. Inovarile remarcabile isi datoreaza insa amploarea atat progresului realizat pe plan tehnic si tehnologic cat mai ales concordantei deosebite pe care au realizat-o intre solutia tehnica propriu-zisa si nevoia existenta pe piata in ceea ce o priveste in momentul realizarii ei. Desi avansul tehnic sau avantajele economice aferente unei inovari pot fi deseori modeste acestea prin generarea altor inovari pot fi deseori modeste acestea prin generarea altor inovari complementare si prin efectele induse in economie, isi pot schimba in masura apreciabila dimensiunile. Potrivit lui Schumpeter exista cinci tipuri de inovare: - introducerea unui nou produs / serviciu sau imbunatatirea calitatii unui produs/serviciu existent; - introducerea unei noi metode de productie; - dezvoltarea unei noi piete; - exploatarea unei noi surse de aprovizionare; - reorganizarea metodelor de productie. Viziunea larga a lui Schumpeter asupra tipurilor de inovare acopera o gama extinsa de modalitati de creare a avantajelor concurentiale pentru firme pe baza imbunatatirii utilizarii resurselor. O asemenea viziune corecta este ignorata de viziunea multor teoreticieni si practicieni care restrang progresul tehnologic la introducerea noilor produse si procese ce inglobeaza noutati tehnice si tehnologice. Cel de-al treilea stadiu schumpeterian - difuzarea, reprezinta procesul de raspandire in economie a unui nou produs, proces sau sistem, de generalizare a avantajelor acestora. Difuzarea se refera la raspandirea obiectului inovarii si nu la inducerea efectelor ei, in sensul ca de la locul realizarii inovarii aceasta trece la alti utilizatori pana ce ajunge, in final, sa devina un element generalizat in activitatea economica. Fenomenul difuzarii unei inovari se explica prin faptul ca profitul obtinut de firma inovatoare si rezultat din reducerea costurilor sau cresterea veniturilor impulsioneaza firmele concurente sa reactioneze cu masuri adecvate pentru a-si spori la randul lor profitul.
1. Bailesteanu Gheorghe, Burz Razvan-Dorin, Intreprinderea viitorului. Intreprinderea bazata pe cunostinte, Editura Mirton , Timisoara 2008. 2. Drucker Peter, Inovatia si sistemul antreprenorial, Editura Enciclopedica, Bucuresti, 1993. 3. Gagiu Mirela Mariana, ,,Inovarea si procesul crearii societatii informationale in Romania", Editura Universitaria, Craiova, 2004. 4. Russu Corneliu, ,,Economie industriala", Editura economica, Bucuresti, 2003. 5. Sandu S., Inovare, competenta tehnologica si crestere economica, Editura Expert, Bucuresti, 2002. 6. *** Legea nr. 64/1991 privind brevetele de inventie; cu modificarile si actualizarile ulterioare. 7. *** Strategia nationala in domeniul protectiei industriale, www.osim.ro
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).