Previzualizare referat:

Extras din referat:

Existenta profitului, obtinerea lui de catre intreprinzatori ridica si problema justificarii acestuia, ca o forma de venit distincta a societatii. Desi unii denigreaza profitul, considerindu-l un cistig imoral obtinut de clasa capitalistilor nu pot fi neglijate functiile pe care le indeplineste acesta in cadrul societatii. Considerat de multi specialisti drept motor al societatii noastre, profitul constitue motivatia obiectiva a intreprinzatorilor si proprietarilor firmelor. "Motivatia producatorului este perspectiva profitului, pe care cauta intr-o perioada nespecificata de timp sa-l maximizeze".

In aceasta perspectiva putem spune ca toate firmele - indiferent de marimea sau forma lor - isi organizeaza si desfasoara activitatea sub semnul profitului, urmarind profitul care de departe se prezinta ca fiind criteriul cel mai important de apreciere a activitatii globale a acestora si, desigur, singura sursa de dezvoltare a lor. Prin aceasta, profitul contribuie si la satisfacerea in perspectiva a unor nevoi potentiale de consum de bunuri si servicii, constituind acel element ce impulsioneaza pe intreprinzator in organizarea productiei de noi bunuri si servicii.

Desigur, noi nu ne propunem a justifica existenta profitului, plecam de la realitatea concreta si anume de la existenta profitului in societate, de la faptul ca acesta serveste, la rindul lui, la satisfacerea unor necesitati economice. Cu alte cuvinte, nu punem in discutie caracterul moral sau imoral al profitului, ci punem in discutie efectele benefice ale profitului, sau mai bine zis, ale obtinerii acestuia, efecte ce se sintetizeaza in functiile pe care acesta le indeplineste in societate. Principalele functii ale profitului sunt urmatoarele:

1. Functia de motivare a firmelor, luate in ansamblu, ca entitati economice si ale intreprinzatorilor, si proprietarilor firmelor respective. Profitul stimuleaza initiativa economica atit a proprietarilor, cit si a intreprinzatorilor, el determina acceptarea riscului de catre intreprinzatori, si prin aceasta, contribuie la stimularea productiei de bunuri.

2. Functia de crestere, ce pune in evidenta faptul ca profitul sta la baza cresterii productiei, a dezvoltarii firmelor, a aparitiei de noi intreprinderi etc. El reprezinta sursa principala a acumularilor pe baza carora se constituie investitiile, sursa de baza a cresterii economice.

3. Functia de control asupra activitatii firmelor. El este un adevarat barometru pentru fiecare firma, indicind nu numai eficienta in general ci, pentru fiecare etapa din viata intreprinderii, nivelul eficientei, permitind astfel efectuarea de comparatii si analize profunde asupra rentabilitatii firmei. Se poate aprecia ca profitul este indicatorul principal de care conducerea firmelor tine seama in elaborarea politicilor si strategiilor lor economice. El genereaza si imprima tuturor participantilor la viata economica un spirit de economisire care se transmite de la nivelul conducerii fiecarei firme pina la ultimul salariat al acesteia. Mai mult, acest spirit de economie depaseste portile firmei, fiind parte a comportamentului oamenilor in societate.

Desigur, toti intreprinzatorii sunt interesati in a obtine profit si, daca se poate, cit mai mult profit. Cu cit profitul obtinut este mai mare, cu atit rentabilitatea, eficienta firmei este mai mare. In cadrul fiecarei firme se determina volumul profitului obtinut intr-o anumita perioada, care este cunoscut si sub denumirea de masa profitului. Ca o definitie putem spune ca masa profitului este suma totala dobindita sub forma de profit de o firma, intr-o anumita perioada de timp. Pentru firma cunoasterea masei de profit nu este suficienta, ea urmareste sa aprecieze si gradul de profitabilitate inregistrat, respectiv gradul de rentabilitate a afacerilor facute. Iata de ce, firma raporteaza masa profitului la costurile facute pentru obtinerea acestuia in perioada respectiva, obtinind procentual gradul de profitabilitate, sau rata profitabilitatii. Aceasta se poate determina atit la nivelul firmei, cit si pe produse sau grupuri de produse realizate de firma, sau pe diverse activitati desfasurate de ea. Rata profitului, respectiv dimensiunea ei, da informatii extrem de utile intreprinzatorilor despre mersul afacerilor firmelor respective intr-o perioada sau alta. Desigur, toti intreprinzatorii au, pe baza cunoasterii ratei profitului, posibilitatea de a face analize asupra activitatilor desfasurate de firme, precum si de a stabili strategii care sa urmareasca maximizarea profitului, deci cresterea ratei profitului.

In legatura cu maximizarea profitului trebuie sa avem in vedere ca ne referim la profitul total. Ne aducem aminte ca in conditii normale, acesta este constituit din profitul normal si profitul economic. Profitul normal ne apare, asa cum am vazut, ca alternativa a intreprinzatorilor, ce detin factori in proprietate, fata de situatia daca ar inchiria factorii respectivi. Daca plecam de la premisa ca nici unul din intreprinzatori nu are posibilitatea de a influenta marimea chiriei pentru nici unul dintre factorii de productie, rezulta concluzia ca ei nu au, de asemenea, nici o influenta asupra marimii profitului normal. Deciziile lor in schimb influenteaza marimea profitului economic, si deci, daca o firma actioneaza pentru maximizarea profitului total, o face maximizind, de fapt, profitul economic.

a. Maximizarea profitului in perioada scurta.

Daca privim cu atentie graficul din figura nr.1 care cuprinde curbele venitului mediu, venitul marginal, a costului marginal si a costului mediu - curbele costului includ si profitul normal - constatam urmatoarele:

Firma va obtine un profit economic la orice productie intre punctele A si B, deoarece pentru aceste productii, venitul mediu este mai mare decit costul mediu, care include si profitul normal. Firma poate opta pentru productia care ii asigura profitul maxim folosind informatiile date de marimea venitului marginal, si a costului marginal. Daca presupunem ca firma isi mareste productia cu o unitate suplimentara de produs, se va inregistra o crestere a costului marginal, a ei, cit si a venitului marginal obtinut. Daca venitul marginal este mai mare decit costul total marginal, venitul total va creste mai mult decit creste costul total, si deci cresterea in productie duce la cresterea profitului economic. Asa deci, firma obtine venit prin cresterea productiei atunci cind venitul marginal depaseste costul marginal pentru toate cresterile de productie pina la punctul C si deci, este firesc ca productia firmei, in final, sa atinga acest punct.

Ce se intimpla daca firma extinde productia dincolo de punctul C, unde costul marginal depaseste venitul marginal. In acest caz, orice unitate aditionala de produs va adauga mai mult la costul total decit la venitul total si, deci, ca o consecinta profitul va scadea.

In concluzie, productia firmei - mai bine spus volumul de productie al firmei, care asigura maximizarea profitului - este cel de la punctul C din grafic

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Profitul.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
19 pagini
Imagini extrase:
19 imagini
Nr cuvinte:
7 844 cuvinte
Nr caractere:
40 843 caractere
Marime:
34.92KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Economie
Tag-uri:
productie, firma, vanzari
Predat:
la facultate
Materie:
Economie
Profesorului:
Corina Dumitrescu
Sus!