Procesul Bugetar

Extras din referat Cum descarc?

1.Continutul si etapele procesului bugetar
Aplicarea principiilor bugetare confera documentului bugetar o anumita configuratie. El nu reprezinta insa o simpla lista de venituri si cheltuieli, ci un document extrem de voluminos si de complex in care isi gasesc reflectarea, decizii de cea mai mare importanta. Tocmai de aceea el este indelung pregatit, dezbatut si apoi supus aprobarii. Sinteza sa se regaseste in Legea anuala de aprobare a bugetului, care trebuie pusa in aplicare de catre guvern in etapa executiei bugetare. La incheierea exercitiului bugetar se intocmeste contul general de incheiere a bugetului, supus si el aprobarii Parlamentului. 
Toate aceste activitatii se desfasoara in faze succesive, cu exceptia controlului care este prezent in toate etapele.
Aceste faze sau etape in care se realizeaza elaborarea proiectului de buget, dezbaterea si aprobarea lui, executia si incheierea exercitiului bugetar, precum si controlul asupra tuturor acestor operatiuni formeaza impreuna procesul bugetar.
Procesul bugetar reprezinta ansamblul actiunilor si masurilor intreprinse de institutiile competente ale statului in scopul realizarii politicii financiare aplicate de autoritatea guvernamentala, concretizandu-se in operatiuni de natura tehnica si acte consecutive care se succed anual "de elaborare, aprobare, executare, control si raportare ale bugetului, care se incheie cu aprobarea contului general de executie a acestuia" Sub aspectul realizarii in timp, acest proces dureaza circa 3 ani calendaristici cansecutivi. Astfel, in primul an (sau parte din acesta) are loc intocmirea si aprobarea proiectului de buget ce se executa in al doilea an. In al treilea an se efectueaza lucrarile de incheiere a executiei bugetare.
Este un proces deosebit de complex, realizat prin implicarea unui numar foarte mare de participanti, unii dintre acestea avand drept de decizie in materie bugetara, altii realizand executia bugetului sau controlul asupra acestuia.
Decizia politica apartine Parlamentului care,examineaza si aproba bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor cu destinatie speciala si a fondurilor speciale si conturile de incheiere a executiei acestor bugete pe anul expirat, aproba modul de repartizare a veniturilor si cheltuielilor intre verigile sistemului bugetar si aproba privind impozitele si taxele si legile privind efectuarea cheltuielilor publice.
Guvernul definiteaza proiectele bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetele fondurilor cu destinatie speciala si a fondurilor speciale si le inainteaza spre aprobarea Parlamentului; elaboreaza hotarari si ordonante privind modul de asezare si percepere a impozitelor si taxelor si privind modul de finantare de buget a unor cheltuieli.
Ministerele si alte institutiii centrale si unitatile subordonate elaboreaza propuneri de indicatori privind impozitele si taxele, precum si propuneri privind cheltuielile ce se vor finanta de la buget, asigura plata impozitelor, taxelor, contributiilor catre sistemul bugetar si finantarea cheltuielilor si actiunilor pe seama resurselor bugetare.
Pe plan local, bugetele locale se elaboreaza de catre autoritatile executive locale si se adopta de consiliile locale si consiliile judetene.
Un rol important in fundamentarea si executia indicatorilor bugetari il au organele de specialitate judetene (directiile sanitare, inspectoratele scolare, directiile judetene pentru probleme de munca si solidaritate sociala, inspectoratele pentru cultura si arta, directiile agricole). 
Procesul bugetar poate prezenta anumite particularitati de la tara la tara, avand in vedere experienta acumulata in domeniul democratiei si al finantelor publice, intrunind, totusi, o serie de caracteristici comune, care-i confera trasaturile specifice unui proces, astfel:
este un proces de decizie, intrucat esenta sa consta in alocarea resurselor
bugetare limitate pentru bunuri publice, care de regula se caracterizeaza printr-o presiune a cererii;
este un proces predominant politic, deoarece dciziile de alocare a resurselor
bugetare nu sunt determinate de fortele pietei, ci de cetateni, de grupuri de interese prin mecanismul reprezentativitatii si al votului;
este un proces complex, cu mii de participanti;
este un proces ciclic, care se desfasoara intr-o ordine temporala bine
precizata, consecinta a principiilor bugetare, indeosebi a principiului anualitatii si a principiului publicitatii.
este strict reglementat , in derularea sa concreta impunandu-se respectarea
legislatiei in materie si a normelor metodologice elaborate in acest scop de Ministerul Finantelor Publice;
are larg impact public, cu implicatii la nivel macroeconomic si microeconomic, care
se manifesta atat in plan economic, cat si social.
2. Elaborarea proiectului de buget
Proiectul bugetului de stat si a legii bugetare este rezultatul unui proces complex, cu caracter iterativ, care consta in dimisonarea marimii alocatiei bugetare destinate finantarii obiectivelor si actiunilor de utilitate publica ale perioadei,precum si a resurselor financiare ce urmeaza sa fie mobilizate in acest scop de provenienta. Totodata, proiectul legii cuprinde o serie de prevederi cu privire la modul cum urmeaza a fi aplicata legislatia referitoare la veniturile mobilizabile, la repartizarea si utilizarea creditelor bugetare, la unele limite cu caracter normativ vizand constituirea unor fonduri ale microeconomiei sau efectuarea unor cheltuieli, la facilitatile fiscale nou instituite, etc.
Elaborarea proiectului legii bugetului de stat se asigura de Guvern, atributiile de coordonare, finalizare si prezentare a acesteia catre Guvern revenindu-i Ministerului Finantelor Publice. Proiectul de buget si a legii bugetare anuale se elaboreaza pe baza prognozelor indicatorilor macroeconomici si sociali pentru anul bugetar pentru care se elaboreaza proiectul de buget, precum si pentru urmatorii 3 ani, a politicilor fiscale si bugetare, a prevederilor memorandumurilor de finantare,ale memorandumurilor de intelegere sau ale altor acorduri internationale cu organisme si institutii financiare internationale, semnate si/sau ratificate, a politicilor si strategiilor sectoriale, a prioritatilor stabilite in formularea propunerilor de buget, prezentate de ordonatorii principali de credite, a propunerilor de cheltuieli detaliate ale ordonatorilor principali de credite, a programelor intocmite de catre ordonatorii principali de credite in scopul finantarii unor actiuni sau ansamblu de actiuni, carora le sunt asociate obiective precise si indicatori de rezultate si de eficienta, a propunerilor de sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, precum si de transferuri consolidabile pentru autoritatile administratiei publice locale, a posibilitatilor de finantare a deficitului bugetar. 
Procesul elaborarii proiectului de buget si a legii bugetare se desfasoara pe baza unui calendar precizat prin lege,prin care se prevad termenele limita pentru desfasurarea acestuia, astfel:
? pana la data de 31 martie a anului curent se stabilesc indicatorii macroeconomici si
sociali amintiti anterior pentru anul bugetar pentru care se elaboreaza proiectul de buget, precum si pentru urmatorii 3 ani, urmand ca pe parcursul desfasurarii procesului bugetar sa se actualizeze acesti indicatori;


Fisiere in arhiva (1):

  • Procesul Bugetar.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!