1.Introducere.pag.3 2. Obiectivele privatizarii in Republica Moldova.pag.3 3. Cadrul legislativ al procesului de privatizare.pag.4 4. Etapele procesului de privatizare.pag.4-8 5. Privatizarea la etapa actuala.pag.8 6. Concluzii.pag.9 7.Bibliografie.pag.10
Introducere Privatizarea consta in transferul activelor care sunt in proprietatea statului sau a societatilor comerciale cu capital majoritar de stat catre investitori privati. Acest proces, numit si ,,revolutia blinda", a devenit o etapa de cotitura pentru existenta majoritatii tarilor ex-socialiste si un grandios eveniment pentru destinele a sute de milioane de oameni, constituie pivotul si punctul initial al constituirii economiei de piata. Adusa parca de valurile transformarilor democratice, destramarea propriu-zisa a vechii oranduiri social-economice a fost perceputa de oameni ca o necesitate obiectiva de a schimba radical modul de viata. La randnl ei, privatizarea a devenit momentul-cheie pentru plasarea economiei pe fagasul relatiilor de piata. In acest context se cere sa subliniem ca procesele privatizarii nu sunt specifice doar pentru tarileex-socialiste. Actualmente, asemenea procese se produc in peste 50 de tari, printre care se numara si unele state inalt dezvoltate, cum sunt Anglia, Franta, Germania, Japonia. Privita in ansamblu, privatizarea este o actiune social-politica de mare importanta. Esenta ei principala consta in deetatizarea in masa a proprietatii, deschizand astfel calea proprietatii private si antreprenoriatului, creand premise si conditii pentru o activitate mai eficienta a intreprinderilor in noile conditii ale relatiilor de piata. Procesele de privatizare si post-privatizare au constituit principala componenta ce a determinat esenta si vectorul evolutiei relatiilor economice si sociale in Republica Moldova, au format pilonul tranzitiei la economia de piata si miezul celorlalte reforme economice in desfasurare. Pe marginea problemelor deznationalizarii, deetatizarii si privatizarii s-a discutat si se mai discuta aprins, se declanseaza adevarate batalii politice, la care participa guvernele, partidele politice, adeptii fortelor conservatoare si progresiste. In acest sens republica noastra nu este o exceptie. Obiectivele privatizarii in Republica Moldova Conceptia initiala de privatizare in Republica Moldova a avut ca scop redistribuirea bunurilor statului intre cetatenii Republicii Moldova si modernizarea rolului statului in economiei nationale pe urmatoarele cai: o retragerea progresiva a statului din activitatile productive, in care sectorul privat devine un producator mai eficient de bunuri si servicii; o modificarea functiilor regulatorii ale statului in scopul asigurarii unui mediu favorabil dezvoltarii antreprenoriatului si concentrarea eforturilor la solutionarea problemelor esentiale ale societatii. Cadrul legislativ al procesului de privatizare In perioada de tranzitie la economia de piata, in Republica Moldova au fost implementate mai multe etape ale reformei patrimoniului si descentralizarii patrimoniale. Legea nr. 459-XII din 22 ianuarie 1991 cu privire la proprietate si Codul funciar nr. 828-XII din 25 decembrie 1991 au introdus pentru prima data in sistemul de drept national institutia proprietatii private, inclusiv asupra terenurilor. Legea nr. 627-XII din 4 iulie 1991 cu privire la privatizare a prevazut pentru prima data posibilitatea privatizarii, inclusiv a fondului funciar. In temeiul Hotaririi Guvernului nr. 561 din 1 septembrie 1992, pe linga autoritatile APL au fost infiintate servicii pentru reglementarea de stat a regimului proprietatii. Adoptarea noului cadru legislativ privind regimul proprietatii, stipularea imperativa in Constitutia Republicii Moldova a dreptului de proprietate privata asupra pamintului au servit drept baza pentru reformarea relatiilor patrimoniale, redistribuirea patrimoniului, transmiterea lui in proprietate privata inclusiv catre UAT locale. Documentul de temelie al programului de reformare a proprietatii a devenit Legea cu privire la privatizare, adoptata in iulie 1991 in conformitate cu experienta Cehiei si a Rusiei, a fost determinat modelul de bonuri patrimoniale. Valoarea bonului patrimonial nominal, care nu era considerat ca obiect de vanzare-cumparare si pe care putea sa-1 primeasca fiecare cetatean al republicii, era stabilita proportional in functie de durata vechimii in munca. Bonul oferea posibilitatea de a primi gratis o parte din proprietatea de stat si de a privatiza apartamentele de stat. In martie 1993 a fost aprobat Programul de privatizare in masa, iar peste 50 de acte nor-mative si legislative au constituit baza lui juridica. Etapele procesului de privatizare Procesul de privatizare din Republica Moldova se imparte in cateva etape, fiecare caracterizata de propria conjunctura politica si institutionala, precum si de propria performanta: o Etapa I-a: Lansarea procesului de privatizare in masa, anii 1993-1994; o Etapa a II-a: Incheierea procesului de privatizare in masa, anii 1995-1996; o Etapa a III-a: Trecerea la procesul de privatizare cu abordare individuala, anii 1997-2001; o Etapa a IV-a: Privatizarea in perioada anilor 2001-2006 - 2007; o Etapa a V-a: Prelungirea procesului de privatizare conform noii Legi ,,Cu privire la administrare si deetatizarea proprietatii publice" din 4 mai 2007 pana in prezent.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).