Principalele idei ale mercantilismului

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 4 în total
Cuvinte : 1246
Mărime: 23.95KB (arhivat)
Publicat de: Facultate P.
Puncte necesare: 6

Extras din referat

Principalele idei ale mercantilismului

1. Concepția despre bogăție sau avuție - Forma ideală a bogăției în viziunea mercantiliștilor constă în bani, respectiv metalele prețioase din care erau confecționați aceștia. Sporirea bogăției sub formă de bani a fost preocuparea centrală atât pentru indivizi, cât și pentru stat. Pentru atingerea acestui scop, mercantiliștii considerau acceptabil orice mijloc.

2. Concepția despre originea si rolul profitului - Izvorul profitului și al îmbogățirii era considerat comerțul, circulația mărfurilor și, în special, comerțul exterior. În opinia mercantiliștilor, sporul de bani încasat de comerciant față de cheltuielile făcute pentru a aduce produsele pe piață rezultă din diferența dintre prețul de vânzare mai mare și prețul de cumpărare mai mic. De aici, ideea conform căreia sfera economică în care se creează și se realizează profirul este sfera circulației, comerțul; mercantiliștii, însă, au pierdut din vedere că la scara întregii economii, fiecare comerciant apare pe piață în dublă ipostază - vânzător și cumpărător și, prin urmare, nu se poate explica sporirea avuției naționale pe această cale.

3. Concepția despre bani - Cu privire la bani, mercantiliștilor le aparține cea mai veche formulare a teoriei cantitative a banilor, conform căreia puterea de cumpărare a fiecărei unități monetare depinde de cantitatea de monedă existentă în circulație la un moment dat. Mercantiliștii au fost preocupați de cercetarea naturii prețului mărfurilor și a relației existente între nivelul prețurilor, cantitatea de bani și cantitatea de bunuri supuse vânzării. Motivul este legat de faptul că perioada de început a economiei moderne de piață a fost însoțită de o creștere generală a prețurilor, determinată de afluxul masiv de metale prețioase în Europa, urmare a descoperirilor geografice de la sfârșitul sec. XV.

Opunându-se concepției machiavelice, Mercantilismul va dezvolta teza după care statul își sporește forța, favorizând îmbogățirea cetățenilor. Autorii care apără această idee sunt comercianți, finanțiști, manufacturieri. În aparență, marea lor grijă este puterea statului. Dar, cea mai mare parte a lor apără statul pentru că ei apreciază că prosperitatea comerțului unei națiuni esste strâns legată de expansiunea puterii politice a suveranului și de succesul campaniilor sale militare pe uscat și - mai ales - pe mare.

Se trece, astfel, de la concepția “statul - scop suprem al vieții umane” la concepția “bogăția - valoare supremă”.

Fără îndoială, mercantiliștii nu au gândit că este posibil ca toți cetățenii să se îmbogățească. Ei au crezut - înainte de toate - în posibilitatea de îmbogățire a clasei comercianșilor și au descris un tablou de realizare a acestui scop. Pentru prima dată, ne aflăm în fața unei teorii asupra societății care se dezvoltă - esențialmente - pe un teren economic, iar mijloacele pentru atingerea lui sunt - de asemenea - mijloace economice. În concepția mercantiliștilor sporirea bogăției are loc pe baza întreprinderii private capitaliste.

Bibliografie

- Văleanu Nicolae, Doctrine economice, 2000, România

- Popescu Gheorghe, Evoluția gândirii economice, Editura „George Barițiu”, 2000, România

- Josy Einsemberg, „O istorie a evreilor”, Editura Humanitas, 1993, București, România

- Popescu Gheorghe, Fundamentele gândirii economice, Editura Anotimp, 1993, Oradea, România

Preview document

Principalele idei ale mercantilismului - Pagina 1
Principalele idei ale mercantilismului - Pagina 2
Principalele idei ale mercantilismului - Pagina 3
Principalele idei ale mercantilismului - Pagina 4

Conținut arhivă zip

  • Principalele idei ale mercantilismului.docx

Alții au mai descărcat și

Mediul extern al SC Agdesy SRL - oportunități și restricții

Analiza macro-mediului intreprinderii Studiul macro-mediului intreprinderii permite depasirea orizontului mediului concurential deoarece...

Întreprinderea în era globalizării

In era globalizarii, specialitii in domeniu vorbesc despre “intreprinderea digitala”, “intreprinderea virtuala” sau “intreprinderea mileniului...

România în ecuația integrării europene

Reforme institutionale si politice in U.E. inaintea procesului de largire. Actuala forma de organizare ce cuprinde 15 tari membre nu mai...

Te-ar putea interesa și

Evoluții și Reducții în Domeniul Noțiunii de Calitate cu Impact Asupra Mărfurilor

De-a lungul întregii istorii, progresele au însemnat în nenumarate rânduri despartiri de vechi moduri de a gândi sau actiona, despartiri de vechi...

Mercantilism - Aparitie, Reprezentare, Semnificatie, Spiritul Mercantilism

1.Introducere in economie Economia a facut dintotdeauna obiectul preocuparilor omenesti,pentru ca oamenii se confrunta,la fel ca si celelalte...

Comerțul Interior și Exterior pe Teritoriul României până la Primul Război Mondial

1.1 Introducere Lucrarea de faţă îşi propune să prezinte comerţul interior şi exterior care s-a realizat pe teritoriul ţării noastre până la...

Mercantilismul

Teoria clasică a comerţului internaţional s-a dezvoltat în cadrul evoluţiei teoriei economice generale, devenind una dintre preocupările de bază...

Experiențe Naționale ale Mercantilismului

I. Introducere. Argument. În secolele XV-XVII predominau încă valorile religioase si conceptiile medievale ale primatului supranaturalului. În...

Opera lui Adam Smith

Repere bografice Adam Smith era fiul unui controlor vamal la Kirkcaldy din Scotia. Data exacta a nasterii ramane necunoscuta, se stie doar ca a...

Reprezentanții de seamă ai mercantilismului englez și român

1. Introducere Cuvintul mercantilist este de origine italiana si are mai multe semnificatii: mercato- insemnind “piata”, mercante-“negustor”, iar...

Gândirea și practica economică începând de la Toma d`Aquino până la Adam Smith

1. Gândirea economică în Evul Mediu O dată cu dezvoltarea proprietăţii feudale asupra pământului şi instalarea dominaţiei politice şi economice a...

Ai nevoie de altceva?