Politici Bugetare

Extras din referat Cum descarc?

I. Introducere
Cheltuielile publice exprima relatii economico-sociale in forma baneasca manifestate intre stat pe de o parte si persoane fizice si juridice, pe de alta parte, cu ocazia repartizarii si utilizarii resurselor financiare ale statului in scopul indeplinirii functiilor acestuia.
Concret, cheltuielile publice se materializeaza in plati efectuate de stat pentru indeplinirea diferitelor obiective ale politicii statului, si anume: servicii publice generale, actiuni social-culturale, armata, ordine publica, actiuni economice etc.
1.1. Clasificarea Cheltuielilor Publice
Existenta nevoilor publice a condus la realizarea unor cheltuieli efectuate de catre stat pentru satisfacerea necesitatilor contribuabililor. In functie de interesele social-economice impuse de conditiile concret istorice cu care se confrunta fiecare comunitate cheltuielile publice trebuie structurate atat din punctul de vedere al elementelor comune, cat si cu particularitatile existente in diferitele domenii ale economiei nationale.
Structurarea cheltuielilor prin intermediul clasificatiei bugetare se realizeaza prin urmatoarele criterii de clasificare: functional si economic.
Clasificatia functionala a cheltuielilor bugetare scoate in evidenta principalele functii ale statului cum sunt:
1. Cheltuieli publice pentru actiuni social - culturale
o Cheltuieli publice pentru invatamant
o Cheltuieli publice pentru cultura, culte si actiuni cu activitatea sportiva si de tineret
o Cheltuieli publice pentru sanatate
o Cheltuieli publice pentru securitatea nationala
2. Asigurari sociale
3. Asigurarile sociale pentru sanatate
4. Cheltuielile publice pentru obiective si actiuni economice, pentru protectia mediului si pentru cercetare-dezvoltare
5. Cheltuieli pentru servicii publice generale, ordine publica, siguranta nationala si aparare.
Clasificatia functionala scoate in evidenta in care componenta a sistemului bugetar trebuie sa se afle anumite domenii de activitate. 
Clasificatia economica a cheltuielilor bugetare imparte cheltuielile in functie de natura actiunilor desfasurate. Astfel, subdiviziunea orientativa este reprezentata de titluri (titlul 1. cheltuieli de personal, titlul 2 cheltuieli materiale, titlul 3 transferuri etc.), iar in cadrul acestora pe articole si alineate de cheltuieli.
Daca in ceea ce priveste clasificatia functionala sunt mari diferente intre componentele fiecarui tip de buget (bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetele locale) atat in ceea ce priveste tipul de actiuni desfasurate, cat si in ceea ce priveste responsabilitatea realizarii acestora, clasificatia economica a cheltuielilor este comuna tuturor bugetelor.
1.2. Metodologia fundamentarii cheltuielilor bugetare
Cuantificarea previzionala a cheltuielilor de tip bugetar presupune luarea in considerare a unui cadru de actiune unitar elaborat, de regula, de catre Guvern prin Ministerul Finantelor Publice. In acest sens, in perioada premergatoare elaborarii proiectelor de bugete publice, Ministerul Finantelor Publice prezinta normele metodologice pe baza carora se desfasoara aceasta activitate.
Ca prima atitudine cu caracter profesional in dimensionarea cheltuielilor bugetare se impune luarea in considerare a ceea ce inseamna fundamentarea proiectelor bugetelor publice. Etapele acestui proces cuprind:
1. identificarea si individualizarea indicatorilor fizici specifici ai fiecarei institutii publice;
2. situatia anului de baza (executie certa + executie preliminata);
3. norme si normative financiare (obligatorii si indicative);
4. cadrul juridic de actiune (actele normative care produc efecte directe sau indirecte in cuantificarea cheltuielilor bugetare).
1.3. Cheltuieli Publice pentru Actiuni social-culturale
Satisfacerea nevoilor cu caracter social reprezinta o componenta importanta a politicii sociale a statelor si presupune folosirea pe scara larga a resurselor financiare in scopul imbunatatirii conditiilor de viata ale populatiei.
Cheltuielile publice pentru actiuni social-culturale sunt indreptate spre realizarea de servicii in mod gratuit, cu plata redusa sau sub forma de transferuri banesti (alocatii bugetare, pensii, ajutoare si alte indemnizatii). De prestatiile social-culturale beneficiaza anumite categorii sau grupuri sociale, in unele cazuri chiar intreaga populatie.
In Romania cheltuielile publice pentru actiuni social-culturale se refera la:
- Invatamant;
- Cultura, religie, actiuni sportive si de tineret;
- Sanatate;
- Securitate sociala (asistenta sociala, alocatii, ajutoare si indemnizatii, pensii)
In tarile dezvoltate, mai mult de jumatate din cheltuielile bugetare sunt destinate actiunilor social-culturale, in timp ce in tarile in curs de dezvoltare ponderea acestora in totalul cheltuielilor bugetare este mai mica. Tarile dezvoltate repartizeaza intre 23% - 56% din PIB pentru finantarea actiunilor social-culturale (ex: 56% Danemarca). Tarile in curs de dezvoltare indreapta spre aceste destinatii intre 1,3% - 15% din PIB.


Fisiere in arhiva (1):

  • Politici Bugetare.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!