Politica comercială promoțională a Republicii Moldova

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 8 în total
Cuvinte : 2773
Mărime: 15.82KB (arhivat)
Publicat de: Iacob Turcu
Puncte necesare: 5

Extras din referat

Întrând în circuitul economic mondial, Republica Moldova, în mod obiectiv, trebuie să întreprindă măsuri specifice (interne şi pe plan internaţional) întru asigurarea compatibilităţii relaţiilor sale cu restul lumii.

O atenţie deosebită se acordă creării unui cadru juridic adecvat, care să corespundă principiilor generale de comerţ exterior într-o economie de piaţă. În acest context, au fost încheiate:

- acorduri privind comerţul şi colaborarea economică,

- acorduri de comerţ liber,

- acorduri privind promovarea şi protejarea reciprocă a investiţiilor, - acorduri privind evitarea dublei impuneri,

- alte acorduri prin care se soluţionează aspecte specifice legate de activitatea de comerţ exterior.

O prioritate strategică pentru integrarea economiei Republicii Moldova în sistemul economic mondial şi în particular în comerţul internaţional a fost aderarea la Organizaţia Mondială a Comerţului.

Republica Moldova beneficiază de Sistemul Generalizat de Preferinţe acordat din partea ţărilor membre ale Uniunii Europene, Japonia, Canada, SUA.

De asemenea, începând cu anul 1991, Moldova a aderat la o serie de organisme internaţionale: Banca Mondială, Fondul Monetar Internaţional, Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare, Banca Internaţională de Reconstrucţie şi Dezvoltare etc.

O altă măsură de promovare a exportului este organizarea expoziţiilor şi târgurilor în ţară şi participarea la acestea în alte ţări. Cu toate că numărul expoziţiilor organizate în ţară este în creştere, problema ce apare este pasivitatea agenţilor economici naţionali faţă de asemenea manifestări, aceasta fiind cauzată direct de greutăţile financiare în care se află multe firme autohtone.

În această direcţie s-au luat unele măsuri din partea Guvernului, prin adoptarea Hotărârii cu privire la Strategia de promovarea exportului de mărfuri din Republica Moldova pe anii 1999-2001, nr.554, din 16 iunie 1999 şi Hotărârii cu privire la Strategia de promovare a exportului pe anii 2002-2005, nr.80 din 29 ianuarie 2002.

Scopul principal al Strategiei de promovare a exportului de mărfuri din Republica Moldova pe anii 1999-2001 este crearea cadrului juridic şi instituţional favorabil pentru stimularea activităţii comerciale externe, asigurarea respectării cerinţelor de calitate a mărfurilor şi ambalajului lor, conform cu standardele internaţionale, înviorarea activităţii de prezentare a potenţialului de export al Republicii Moldova prin intermediul ambasadelor şi reprezentanţelor comerciale ale ţării din străinătate, orientarea producătorilor autohtoni spre noi pieţe de desfacere, consolidarea rolului statului în susţinerea şi promovarea exporturilor.

Necesitatea elaborării prezentei Strategii se explică prin faptul că economiei actuale a ţării îi sunt caracteristice:

1. Reducerea exportului şi creşterea deficitului balanţei comerciale;

2. Orientarea geografică unilaterală spre anumite pieţe de desfacere (CSI) şi utilizarea insuficientă a pieţelor din occident;

3. Competitivitatea redusă a mărfurilor autohtone pe pieţele externe cauzată de necorespunderea calităţii şi ambalajului neatractiv la o mare parte din mărfurile destinate exportului.

Datorită capacităţii limitate a pieţei interne a Moldovei, lipsei resurselor energetice şi a unor materii prime, dezvoltarea economiei Republicii Moldova depinde în mod decisiv de orientarea şi eficienţa relaţiilor economice externe, de posibilităţile ei de a-şi amplifica exportul.

Promovarea exportului de mărfuri din Republica Moldova presupune, în primul rând:

1. Determinarea ramurilor şi produselor de perspectivă pentru export;

2. Reorganizarea şi restructurarea întreprinderilor care urmează să producă mărfuri de calitate solicitată şi să activeze profitabil pe pieţele cu concurenţă sporită;

3. Eficientizarea activităţii structurilor publice responsabile de promovarea exportului;

4. Organizarea pregătirii cadrelor respective;

5. Promovarea unei politici fiscale care să faciliteze exporturile;

6. Lichidarea diverselor obstacole ce limitează exportul;

7. Orientarea zonei economice libere şi a parcurilor industriale spre producerea mărfurilor pentru export;

8. Consolidarea poziţiilor deţinute şi extinderea preocupărilor în intensificarea de oferte şi cereri noi prin schimbarea colectării şi utilizării informaţiilor referitoare la piaţa externă de desfacere;

9. Asigurarea unei oferte stabile de produse şi servicii moldoveneşti pe pieţele externe;

Preview document

Politica comercială promoțională a Republicii Moldova - Pagina 1
Politica comercială promoțională a Republicii Moldova - Pagina 2
Politica comercială promoțională a Republicii Moldova - Pagina 3
Politica comercială promoțională a Republicii Moldova - Pagina 4
Politica comercială promoțională a Republicii Moldova - Pagina 5
Politica comercială promoțională a Republicii Moldova - Pagina 6
Politica comercială promoțională a Republicii Moldova - Pagina 7
Politica comercială promoțională a Republicii Moldova - Pagina 8

Conținut arhivă zip

  • Politica Comerciala Promotionala a Republicii Moldova.doc

Te-ar putea interesa și

Comerțul Internațional

2 Capitolul I. Comerţul internaţional şi politica comercială în perioada contemporană 1.1 Comerţul internaţional contemporan Participarea tuturor...

Tehnici de promovare și stimulare a vânzărilor produselor tehnico-comerciale pe piața națională

1. PROMOVAREA SI STIMULAREA VINZARILOR-LOCUL SI IMPORTANTA LOR IN ECONOMIA MODERNA 1.1 NOŢIUNEA SI CONŢINUTUL POLITICII DE PROMOVARE Marketingul...

Formarea Politicii de Comunicare și Promovare în Activitatea de Marketing

INTRODUCERE Actualitatea temei investigate. Dinamismul societății contemporane şi perspectivele globalizării vieții sociale au determinat mutații...

Analiza industriei de cazare în zonele rurale moldovenești cu bogat potențial turistic

INTRODUCERE Turismul rural a cunoscut în ultimul deceniu o evoluţie spectaculoasă, atît în planul ofertei cît şi al cererii sub influenţa a...

Politica Comercială a României în Contextul Aderării la Uniunea Europeană

CAPITOLUL I: DEFINIREA CONCEPTULUI DE POLITICĂ COMERCIALĂ, A OBIECTIVELOR, FUNCŢIILOR ŞI INSTRUMENTELOR SALE. Subcapitolul 1.1. Politica...

Metode și Tehnici de Promovare a Produselor

Introducere Actualitatea temei. Republica Moldova la începutul mileniului trei se distinge prin modificări calitative în toate ramurile economiei...

Comerțul exterior și politica comercială a Spaniei în perioada 2012-2016 (2017)

INTRODUCERE Prezentul proiet realizează o analiză detaliată a starii si evolutiei activitatii de comert exterior a Spaniei in perioada 2012-2016...

Căi de Sporire a Competitivității Bunurilor Autohtone

INTRODUCERE Actualitatea temei investigate se reflectă prin faptul că comerţul exterior reprezintă motorul reînnoirii structurilor productive ale...

Ai nevoie de altceva?