Politica comercială a UE

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Politica comerciala a UE - obiectivul principal a fost crearea Uniunii Vamale prinaplicarea tarifului vamal extern unic. Crearea pietii unice intermediara a facut necesara unificarea politicilor netarifare din care fac parte standardele aplicate. UE a incheiat maimulte tipuri de acorduri cu caracter preferential: - acorduri bilaterale pentru crearea de zone libere cu tarile AELS; - acorduri de asociere cu tarile ex comuniste; - acordul cu tarile in curs de dezvoltare membre ACP. UE este membra a SGP (sistem generalizat de preferinte vamale nereciprocesi nediscriminatorii prin care se aplica taxe vamale preferentiale la importurile din tarile in curs de dezvoltare).

Politica agricola comunitara - are la baza 3 principii: - unicitatea pietei; - preferinta comunitara pentru produsele agricole din UE fata de celelalte; - solidaritatea financiara care presupune ca fiecare tara participa la bugetul de orientare si garantare agricola.

Tratatul de la Mastricht-principii: -procedura de codecizie prin care se stabilesc fluxurile decizionale intre institutiile UE; -principiul subsidiaritatii conform caruia UE nu intervine in probleme care nu sunt decompetenta sa.

Alte tipuri de institutii ale UE: - Curtea europeana de justitie; -Curtea de conturi europeana; -Fondul social European; -Fondul European de orientare si garantare agricola; -Fondul European de dezvoltare regionala.

Bancile comunitare: -Banca centrala europeana fondata in 1988 care elaboreaza politica monetara unica a UE, administreaza euro si coordoneaza sistemul bancilor centrale ale tarilor membre; -Banca europeana deinvestitie fondata in 1958 finanteaza investitiile de importanta comunitara; -BERD (Banca europeana dereconstructie si dezvoltare, 1991) acorda asistenta financiara tarilor ex-comuniste in scopul sustinerii reformelor economice si tranzitie la economia de piata.

Politicile comerciale promotionale de stimulare a exporturilor: - constau in ansamblul masurilor siinstrumentelor adoptate de stat si de agentii economici exportatori in vederea impulsionarii globale a unei tari. Scopul consta in influentarea importatorilor potentiali, cresterea competitivitatii marfurilor exportate sicresterea exportatorilor. Formele concrete privind masurile promotionale sunt: acordurile comerciale si deplati precum si acordurile de cooperare economica internationala, participarea la targuri si expozitiiinternationale, reprezentante comerciale organizate in tarile importatoare, prestarea unor servicii deinformare si orientare a clientilor externi, consultanta si asistenta tehnica de specialitate si diverse alte activitati de promovare.Masurile promotionale sunt de natura: bugetara, fiscala, financiar - bancara, valutara.

Masurile bugetare: -subventii la export sunt sumele platite de stat unitatilor economice in mod direct sau indirect pentru a rentabiliza activitatea de export; -primele de export sunt acordate exportatorilor care realizeaza un volum ridicat al exporturilor sau exporta bunuri de mare importanta pentru economia nationala; -alte instrumente bugetare ofera exportatorilor posibilitatea realizarii unor economii la cheltuielile de certetare a pietei (informare, transport).

Masurile fiscale sunt: -facilitati fiscale acordate pentru marfurile exportate sub forma scutirii, reducerii sau restituirii impozitului in circulatia marfurilor; -facilitati fiscale acordate exportatorilor sub forma scutirii sau reducerii impozitului pe veniturile obtinute din activitatile de export; -facilitati vamale pentru marfuri importate spre a fi reexportate sub forma scutirii, reducerii sau restituirea de taxe vamale.

Masurile financiar-bancare sunt: -creditul de export: a) creditului cumparator acordat importatorului deinstitutia de credit specializata; b)creditul furnizor acordat de catre exportator direct importatorului; -asigurarea creditului de export prin care se acopera riscul exportatorului de a nu incasa contravaloarea marfii exportate pe credit se asigura creditul furnizor; -garantarea rambursarii creditului de export care consta in obligatia asumata de o institutie specializata de a prelua sarcina achitarii contravaluarii marfii in cazul in care debitorul devine insolvabil se garanteaza creditul cumparator

Masurile valutare - primele valutare acordate la contravaloarea valutei obtinute de exportator in moneda nationala la cursuri avantajoase; -deprecierea monedei nationale in cazul in care scaderea cursului valutar al monedei nationale este mai mare decat scaderea puterii ei de cumparare.

Politica comerciala promotionala a Romaniei cuprinde reannoirea cadrului juridic referitor la relatiileinternationale, participarea la targuri si expozitii internationale, reorganizarea sistemului camerelor de comertsi industrie, constituirea centrului national de comert international care acorda asistenta tehnica exportatorilorsi participarea Romaniei la acorduri, conventii si organisme internationale. Din 1993, Romania este membru asociat al UE. Din 1997, Romania este membru CEFTA. Prin semnarea acordului final al rundei Uruguay, derulata in cadrul GATT, Romania devine membru al OMC la 1 ianuarie 1995. Romania beneficiaza de clauza natiunii celei mai favorizate in relatiile cu SUA.

Bibliografie:

1.http://www.referatele.com

2.http://www.wikipedia.org/

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Politica comerciala a UE.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
9/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
13 pagini
Imagini extrase:
13 imagini
Nr cuvinte:
3 618 cuvinte
Nr caractere:
23 006 caractere
Marime:
25.69KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Economie
Tag-uri:
europa, politica, comert
Predat:
la facultate
Materie:
Economie
Sus!