Extras din referat
Capitolul 1. Iniţiativa promovării unei afaceri mici
Rolul afacerilor mici şi mijlocii
Afacerile mici şi mijlocii oferă celui care vrea şansa de a se afirma economic.
Toţi dorim să fim independenţi, dar această dorinţă nu ne transformă pe toţi în întreprinzători. Un om de afaceri îşi poate vedea împlinit visul de avea succes, putere, bani, dar îşi poate vedea şi averea irosită. Cine sunt aceşti întreprinzători şi ce-i face pe ei să muncească din greu şi să rişte atât de mult, fără să aibă garanţia succesului?
Psihologii au elaborat teste care încearcă să stabilească dacă o persoană are sau nu aptitudini de întreprinzător. Testele îşi au rolul lor, dar nu este absolut necesar ca un individ să posede toate trăsăturile indicate de acestea pentru a avea succes în afaceri.
Majoritatea persoanelor pornesc într-o afacere fără a-şi testa aptitudinile de potenţial întreprinzător, bazându-se pe experienţă şi motivaţie pentru reuşită.
Sectorul afacerilor mici şi mijlocii este prezent în toate ţările dezvoltate, ocupând o pondere însemnată în economia acestora. În cele 12 ţări ale Comunităţii Europene, 91% din întreprinderi au de la 1 la 9 angajaţi (întreprinderi mici), cca 8% au între 10-500 angajaţi şi 1% peste 500 angajaţi (întreprinderi mari).
Barierele în calea iniţierii afacerilor mici şi mijlocii
În faţa iniţiativei întreprinzătorilor particulari stau o serie de piedici (bariere), pe care le putem grupa în două categorii:
- bariere care fac ca afacerile să se orienteze spre comerţ şi nu spre producţie. Din această grupă fac parte: lipsa de capital, dobânzi mari practicate de bănci, greutăţi în obţinerea creditelor bancare, regim de impozitare neadecvat, sistemul de taxe vamale, lipsa de acces la spaţii, utilaje, mijloace de transport;
- bariere cu caracter general, care acţionează indiferent de domeniul în care vrem să iniţiem afacerea. Aici intră lipsa de capital, teama de risc, lipsa unor cunoştinţe în domeniul iniţierii afacerilor, lipsa unor cunoştinţe manageriale.
Motivarea iniţierii unei afaceri
Ceea ce motivează un om pentru a porni o afacere diferă de la individ la individ, întrucât depinde de nevoile si de felul fiecăruia de a fi, de a gândi, de a concepe rolul şi valoarea vieţii.
Categoriile de motivaţie Componente
1. Motivaţii profesionale - perspectiva unei munci atrăgătoare;
- perspectiva de a face descoperiri;
- perspectiva de a perfecţiona metode şi tehnici antreprenoriale;
- perspectiva obţinerii prestigiului.
2. Motive psihologice - statutul şi respectul social ce decurge din poziţia de întreprinzător;
- renumele ce se poate obţine;
- extinderea relaţiilor;
- statutul de a fi propriul tău stăpân.
3. Motivaţii materiale - posibilitatea de a obţine câştiguri mari;
- asigurarea unui nivel de trai ridicat pentru familie;
- siguranţa locului de muncă.
4. Motivaţii morale - perspectiva de a realiza ceva deosebit;
- perspectiva de a participa la progresul societăţii.
Tabelul 1.1. Clasificarea motivaţiilor care pot influenţa începerea unei afaceri
Capitolul 2. Forme de asociere în afaceri mici şi mijlocii
Ce este o afacere ?
Caracteristici
Afacerile sunt răspândite în domeniul productiv, comercial, financiar din sectorul privat sau public (tabelul 2.2).
Domeniul afacerii Ponderea lor în Republica Moldova Avantajele Dezavantajele
Productiv mică profit constant şi pe termen lung investiţie iniţială mare;
risc mare;
Comerţ peste 80% din firmele înfiinţate profit mare la început;
recuperarea investiţiei rapid;
Servicii mică profit sigur şi constant
Mixt mică profit mare în timp;
nu merge una, merge alta;
Tabelul 2.2. Domeniul afacerilor
Oportunităţile afacerilor mici şi mijlocii
Întreprinzătorii de succes sunt pătrunşi de ideea oportunităţii unei afaceri. Afacerile ne oferă oportunitatea de:
- a face ce-ţi place;
Într-o afacere pornită de tine, tu eşti propriul tău stăpân. Recompensele afacerii proprii constau în libertatea de a lua decizii, de a-ţi asuma riscuri, de aţi întrece competitorul.
- a-ţi manifesta spiritul creator;
Întreprinzătorul care porneşte o afacere poate fi asemuit cu un artist care îşi creează opera. El poate oricând să manifeste spirit înnoitor în idei, concepţii, în soluţii.
O afacere reflectă trăsăturile celui ce o iniţiază, dar şi limitele acestuia.
- a-ţi utiliza întregul potenţial;
Afacerea poate fi privită ca un instrument de exprimare a propriei personalităţi. Singurele bariere în faţa succesului sunt creativitatea şi voinţa pe care le poţi angaja în afacere, şi nu restricţiile impuse de organizaţia în care munceşti.
- a obţine profit nelimitat.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Plan de Afaceri.doc