Piața - tipurile și funcțiile ei, principalele forme de piețe contemporane

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 9 în total
Cuvinte : 3947
Mărime: 23.03KB (arhivat)
Publicat de: Andra Farcaș
Puncte necesare: 8
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Obreja Maria

Extras din referat

Piata si procesele pe piata se vor sfarsi odata cu sfarsitul omenirii. Atat stramosii nostri cat si noi, contemporanii, santem preocupati de o mare problema,care vizeaza viitorul pietei si proceselor pe piata.

I. Piata, tipurile si functiile ei.

1. Esenta si functiile pietei.

In mecanizmul de functionare a unei economii moderne piata ocupa un loc esential determinind intr-o proportie insemnata deciziile si comportamentele agentilor economici.

Categorie a economiei de schimb, in acceptiunea cea mai frecventa, piata desemneaza un ansamblu coerent, un sistem sau o retea de relatii de vanzare-cumparare intre parti contractante care sint pe de o parte, unite prin legaturi de interdependenta si, pe de alta parte se afla in rapoturi de opozitie. Participantii la aceste relatii sint producatorii de bunuri si servicii, ofertantii de factori de productie si consumatorii, care reprezinta asa cum aprecia J.K.Galbraith si W.Salinger, ’’Centri distincti de decizie, care se opun unul altuia prin urmarirea propriului interes, dar sint legati in acelasi timp printr-o solidaritate functionala’’.

In acelasi timp, piata este privita de multi economisti drept un mecanizm complex care cuprinde, in principal, cererea si oferta, concurenta, preturile, si altele, care reglementeaza economia, care actioneaza asupra diviziunii muncii si la schimbul de activitati, dupa cum arata F.von Hayek ’’piata apare pentru agentii participanti la schimb ca o ’’amenintare’’, ca o ’’forta arbitrara’’ care le determina pretul si implica venitul si pe care ei cauta sa o influenteze sau sa o controleze’’. Situatia lor economica si nu numai aceasta depinde de piata si in primul rind de ceea ce se petrece pe piata.

’’Piata – afirma economistul francez M.Dider-apare ca un ansamblu de mijloace de comunicatii prin care vinzatorii si cumparatorii se informeaza reciproc despre ceea ce ei au, despre ceea ce acestea au nevoie, despre preturile pe care le cer si pe care le propun pentru ca tranzitiile dintre ei sa se incheie. Deci, piata este inainte de toate ’’un contract social’’, mai mult sau mai putin spontan, care difineste locul economic in ansamblul vietii sociale’’.

Importanta pietei, intr-un asemenea mecanizm economic deriva din functiile pe care ea le indeplineste in economie, cu abateri mai mari sau mai mici ca urmare a conditiilor concrete ce exista in timp sau spatiu. In primul rind, piata este cea care realizeaza contactul permanent dintre productie, respectiv dintre producatorii de bunuri si servicii, pe de o parte si consum, respectiv consumatorii, nevoile si gusturile acestora, pe de alta parte. Prin acest fapt piata asigura alocarea si utilizarea eficienta a resurselor economico-materiale, umane si financiare, determinind deciziile agentilor economici cu privire la productie, repartitie, schimb si consum. In al doilea rind prin piata economica se autoregleaza, isi stabileste independent proportiile si echilibrele necesare propriei reproduceri. In acest scop in decursul veacurilor de constituire si maturizare ea si-a format numeroase pirghii ce actioneaza intr-o complexa angrenare(pret, cerere, profit, concurenta, ect.). In al treilea rind, piata asigura echilibrul economic pe termen lung, in principal, echilibrul dintre oferta(productie) si cerere(consum), realizind ceea ce preconizau inca economistii clasici- transformarea intereselor proprii ale indivizlor in cea mai buna optiune pentru societate- cu privire la utilizarea resurselor disponibile la un moment dat.

Pentru ca piata sa indeplineasca asemenea functii se impune sa existe o serie de premize necesare.

In primul rind, conditia fundamentala pentru existenta si functionarea pietii este aceea a autonomiei de decizie a agentilor economici care apar pe piata, autonomiei care trebuie privita sub toate cele trei laturi ale ei: autonomie in ceea ce priveste dreptul de decizie in alocarea si utilizarea resurselor materiale, umane si financiare, autonomia organizarii si conducerii procesului economic si autonomia in ceea ce priveste modul de valorificare a rezultatelor activitatilor economice.

In al doilea rind, reglementarea de catre stat a economiei prin pirghii economice, care isi gasesc expresia imtr-o actiune indirecta asupra activitatii economice, prin bugetul de stat, impozite, taxe si tarife, credite, investitii de stat, ect.

Deasemenea si statul trebuie in acelasi timp sa asigure orientarea sociala a economiei, aplicind in acest scop sistemul garantiilor sociale, care asigura tuturor cetitenelor posibilitati egale de munca, de realizare a veniturilor, de asigurari sociale, de ocrotirea sanatatii, invatamint, cultura, conditii sanatoase de munca si de mediu de viata. In fapt, nicaieri in lume piata nu mai este cu adevarat si in intregime libera. In toate tarile sint anumite regule de functionare a pietei, care de obicei cad in competenta statului. Iata ce spune, in legatura cu aceasta B.Reich, profesor al universitatii Harvard:’’In lumea moderna este imposibil ca statul sa nu ea decizii, privind modul in care trebuie organizata concurenta economica in cadrul pietei, iar institutiile de stat ar trebui sa-si concetreze atentia asupra elaborarii unor reguli privind concurenta in conformitate cu telurile de ansamblu ale societatii’’.

Preview document

Piața - tipurile și funcțiile ei, principalele forme de piețe contemporane - Pagina 1
Piața - tipurile și funcțiile ei, principalele forme de piețe contemporane - Pagina 2
Piața - tipurile și funcțiile ei, principalele forme de piețe contemporane - Pagina 3
Piața - tipurile și funcțiile ei, principalele forme de piețe contemporane - Pagina 4
Piața - tipurile și funcțiile ei, principalele forme de piețe contemporane - Pagina 5
Piața - tipurile și funcțiile ei, principalele forme de piețe contemporane - Pagina 6
Piața - tipurile și funcțiile ei, principalele forme de piețe contemporane - Pagina 7
Piața - tipurile și funcțiile ei, principalele forme de piețe contemporane - Pagina 8
Piața - tipurile și funcțiile ei, principalele forme de piețe contemporane - Pagina 9

Conținut arhivă zip

  • Piata - Piata, Tipurile si Functiile ei, Principalele Forme de Piete Contemporane.doc

Alții au mai descărcat și

Monopolul

1. Aspecte teoretice privind monopolul 1.1. Definirea monopolului In structura oricarei economii de piata, pe langa concurenta, apare si...

Mediul extern al SC Agdesy SRL - oportunități și restricții

Analiza macro-mediului intreprinderii Studiul macro-mediului intreprinderii permite depasirea orizontului mediului concurential deoarece...

Întreprinderea în era globalizării

In era globalizarii, specialitii in domeniu vorbesc despre “intreprinderea digitala”, “intreprinderea virtuala” sau “intreprinderea mileniului...

Aplicații Macroeconomie

1. Întemeietorul domeniului teoriei economice numită „macroeconomie” a fost: a) Leon Walras, b) John M. Keynes c) J. K. Galbraith d) Ragnar...

România în ecuația integrării europene

Reforme institutionale si politice in U.E. inaintea procesului de largire. Actuala forma de organizare ce cuprinde 15 tari membre nu mai...

Te-ar putea interesa și

Agențiile de Publicitate în Mediul Internațional

INTRODUCERE Publicitatea diferă ca importanţă foarte mult pe pieţele internaţionale, în funcţie de mai multe elemente. Diferenţierea se poate face...

Implicații ale Mondializării și Globalizării Piețelor Asupra Strategiilor de Produs

CAPITOLUL 1. IMPLICAŢII ALE MONDIALIZĂRII ŞI GLOBALIZĂRII PIEŢELOR 1.1. CARACTERISTICI ALE PROCESULUI DE GLOBALIZARE Comunitatea Europeană a...

Fundamentarea deciziei de investiții la societatea comercială Europlast SA

Capitolul I Conceptul de eficienţă în societatea contemporana 1.1 Relaţia eficienţă - eficacitate Activitatea umana se bazează pe grija...

Piața și Mecanismele Sale

Un rol important în economia moderna îl ocupa piata cu mecanismele ei, studierea carora permite nasterea interrelatiilor dintre productie si...

Piața și Concurența

CAPITOLUL 1 PIAŢA 1.1. Conţinutul pieţei şi funcţiile ei 1.2. Categoria economică de piaţă. Sistemul de pieţe 1.1. Conţinutul pieţei şi...

Integrarea Noului Concept de Marketing

CONCEPTUL DE MARKETING Reprezentând un mod de gândire si de actiune în sfera pietei, marketingul realizeaza o actiune sistemica a fluxului de...

Strategia de Piață și Mixul de Marketing

1. Conţinutul şi locul strategiei de piaţă Adoptarea conceptului de marketing de către o întreprindere presupune, între altele, utilizarea unui...

Piața

ÎNTRODUCERE: Piaţa şi procesele pe piaţă se vor sfîrşi odată cu sfîrşitul omenirii. Zic astfel din motivul că atît strămoşii cît şi noi,...

Ai nevoie de altceva?