Extras din referat
Piata –locul de manifestare al concurentei
1.1 Continutul general al pietei
> “Piata este o categorie economică a productiei de mărfuri în care își găsește expresia totalitate actelor de vânzare-cumpărare,privite în unitatea lor organic cu relatiile pe care le generează și în conexiune cu spatiul în care se desfășoară”
(Florescu 1992,pag 64)
>Piata poate fi definită ca un spatiu economic în care se manifestă un sistem de relatii generate de comportamentul agentilor economici participanti la actele de vânzare-cumpărare,fiecare urmărindu-și propriile interese.
>Piaţa constituie “un mecanism de organizare socială”care se bazează pe diviziunea muncii.
Astfel,piata poate fi:
a)Un spatiu economic în care se întâlnesc mai mult sau mai putin direct purtătorii cererii(consumatorii) și purtătorii ofertei(producatorii)
b)un ansamblu de mijloace de comunicatie prin care vânzătorii și cumpărătorii se informează reciproc asupra a ceea ce au nevoie,a ceea ce dispun și a preturilor propuse înainte de a încheia tranzactia
c)locul de manifestare al concurentei: competitia dintre agentii economici se desfășoară în mod liber într-un cadru specific numit piată.
1.2 Rolul și functiile pietei
Rolul pietei este evidentiat de functiile ei :
1.Piata realizează contactul dintre cumpărători si producători, asigurând astfel o alocare eficienta a resurselor, având astfel rolul de informare al agentilor economici
2.Prin piată economia se autoreglează,ea stabilind echilibrele necesare între cantităti și preturi,emitând semnale și determinând agentii economici să aloce resursele rare pe diferite domenii și tipuri de utilizări în functie de nevoi
3.Piata asigură echilibrul între cerere și ofertă
Conținut arhivă zip
- Piata si Mediul Concurential.ppt