Notiunea de ,,monopol" este de origine greaca si este alcatuit din 2-a cuvinte grecesti: ,,monos" (singur) si ,,polen" (vinzator). Monopolul este contrariul concurentei. Piata poate fi dominata atit de producator, cit si de cumparator. Piata de monopol reprezinta o piata in care exista un singur producator (vinzator). O intreprindere este in situatie de monopol, atunci cind este singurul producator al unui bun, nefiind concurata de alti producatori (vinzatori) interni sau externi. Intreprinderea-monopolist poate modifica atit volumul productiei cit si pretul de piata. Anume posibilitatea de a fixa pretul de piata, ii aduce intreprinderii-monopolist un profit mai inalt numit ,,profit de monopol", fiindca aceste intreprinderi fixeaza un pret mai ridicat. Caracteristicile pietei de monopol: o Un singur producator sau monopolist. o Lipsa unor produse substituienti. Nici unul dintre alti producatori nu ofera un produs similar. Cumparatorii sunt nevoiti, fie sa plateasca pretul cerut de monopolist, fie sa se descurce fara produsul sau serviciul respectiv. o Bariere de intrare. Intreprinderile concurente nu pot intra pe o piata de monopol. La fel ca si concurenta, monopolurile sunt pure si rare. Si mai rare sunt monopolurile capabile sa supravetuiasca multi ani. Ele sunt permanente si temporare (provizorii), private sau publice, ect. Forme de monopol: 1. Monopoluri naturale. Acestea sunt reprezentante de companii locale de telefonie (in Republica Moldova - S.A. ,,Moldtelecom"), electricitate (,,Union Fenosa"), apa (S.A. ,,Termocom"). Statul reglementeaza monopolurile naturale care functioneaza in domeniile de interes public. Pentru a crea conditii pentru societate, spre exemplu: daca in aceeasi localitate ar exista mai multe companii de electricitate, fiecare companie ar avea propriile linii de inalta tensiune, centre de intretinere si centrale de productie, ar fi un haos. Reglementarea de catre stat se efectueaza prin comisii de supraveghere care stabilesc serviciile asigurate si costul lor, in locul concurentei care stimuleaza companiile de a mentine un nivel scazut al preturilor si de a perfectiona serviciile. Unele monopoluri naturale au caracter temporar deoarece cu timpul pot aparea substituienti, care reduc puterea monopolului. In industria de telecomunicatii, de exemplu, noile tehnologii au creat substituienti, cum ar fi aparatele fax, modem, telefoane celulare, care schimba structurile de piata.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).