Politica monetara reprezinta ansamblul obiectivelor, instrumentelor, masurilor si metodelor prin care autoritatile publice abilitate cauta sa influenteze conditiile macroeconomice prin ajustarea cererii si ofertei de bani. Autoritatile monetare au la dispozitie trei optiuni principale: suplimentarea ofertei de bani prin tiparirea acestora (o asemenea operatiune este folosita mai rar in prezent); controlul nemijlocit asupra detinerilor de bani in sectorul monetar; operatiuni de open market. Obiectul fundamental al politicii monetare in constituie stabilitatea preturilor impreuna cu limitarea inflatiei si mentinerea valorii interne si externe a monedei. Responsabilitatea infaptuirii acestor obiective revine Bancii Nationale. Institutiile principale ale pietei monetare in Romania au fost revitalizate in ultimul deceniu, intr-un context de mare complextitate, marcat de trecerea la un nou sistem economic: Banca Nationala a Romaniei este institutia monetar-financiara centrala a statului, functionand sub supravegherea Parlamentului. Ea are responsabilitatea infaptuirii politicii monetare si de credit, actionand in mod stiintific, cu profesionalism pentru asigurarea puterii de cumparare a monedei nationale - LEUL. Denominarea leului, trecerea la leul greu incepand de la 1 iulie 2005, este o dovada evidenta in acest sens. Prin statutul sau, Banca Nationala a Romaniei se bazeaza pe capitalul public. Banca Comerciala Romana a fost organizata in anul 1990, in acord cu exigentele economiei monetare cu piata concurentiala. Ea realizeaza operatiunile comerciale, care erau in competenta Bancii Nationale a Romaniei, pana in anul 1990, indeosebi operatiunile de cont curent ale unitatilor de stat. Se afla in plin proces de privatizare. Banca Romana de Dezvoltare - G.S.G.; RaiffeisenBank, Bancpost sunt institutii specializate private ce functioneaza ca societati bancare comerciale, executand operatiunile specializate ale fostelor banci de stat. Paralel cu activitatea acestor banci, au fost fondate si functioneaza un numar important de banci comerciale, cu capital integral privat, precum si unele banci mixte sau filiale ale unor banci straine, dovedindu-si viabilitatea. Aparitia pietei monetare in Romania este legata de transformarile care s-au manifestat in tara noastra dupa formarile care s-au manifestat in tara noastra dupa 1989. Se poate spune ca piata monetara in Romania este in faza incipienta , departe de cerintele unei functionari eficiente . Ca o comparatie , din marea varietate a titlurilor de credit negociate pe pietele monetare ociidentale , in Romania exista doar certificatele de depozit si acestea departe de a se asemana cu cele din Franta , spre exemplu . Crearea si buna functionare a pietei monetare in Romania este conditionata de statornicirea precumpanitoare a proprietatii private , a sprijinului concurential ca factor principal al cresterii eficientei economice . Piata monetara in Romania , aflata in curs de formare , comporta refinantarea bancilor comerciale de catre BNR . In conditiile actuale pe piata noastra interbancara se efectueaza mai ales operatiuni de refinantare si mai putin operatiuni de creditare inter-banci . Refinantarea constituie principalul instrument de interventie a BNR pe piata monetara (in 1995 , refinantarea a reprezentat in medie circa 18 %) . Marea dependenta a sistemului nostru bancar de resursele BNR se explica prin ponderea mare a proprietatii de stat in cele mai multe dintre sectoarele economice . Aceste intreprinderi inregistreza , de regula , mari pierderi , implica subventii de la bugetul statului si , de asemenea , credite bancare fara sanse de rambursare , credite numite eufemistic neperformante . Nivelul excesiv al refinatarii se mai explica prin gradul redus al monetizarii economiei (intelegem prin monetizare capacitatea economiei - a intreprinderilor si populatiei - de a constiui rezerve banesti si de a le utiliza in plasamente) . Rata dobanzii de politica monetara Intervalul Rata dobanzii (procente pe an) 3 mai 2007 - 7,25 27 martie 2007 - 2 mai 2007 7,50 12 februarie 2007 - 26 martie 2007 8,00 28 iunie 2006 - 11 februarie 2007 8,75 9 februarie 2006 - 27 iunie 2006 8,50 22 septembrie 2005 - 8 februarie 2006 7,50 9 august 2005 - 21 septembrie 2005 8,50 8 aprilie 2005 - 8 august 2005 12,50 Nota: Rata dobanzii de politica monetara este plafonul ratelor dobanzilor la care BNR atrage depozite pe termen de o luna de pe piata monetara interbancara De la inceputul anului, este a treia oara cand BNR reduce dobanda de politica monetara (rata de dobanda aplicata de banca centrala in operatiunile de sterilizare la termen de o luna), practic in fiecare sedinta de politica monetara a Consiliului de Administratie din 2007. Reducerile aplicate in acest an insumeaza 1,5 puncte, de la 8,75% la 7,25% pe an. In sprijinul deciziei de reducere a dobanzii de politica monetara, BNR a evidentiat ca indicatorii macroeconomici atesta continuarea procesului de dezinflatie, mai pronuntata decat in prognoza anterioara, rata anuala a inflatiei coborand la nivelul de 3,66% in luna martie fata de 4,87% in luna decembrie, pe fondul temperarii dinamicii preturilor administrate si al reducerii preturilor volatile. BNR remarca scaderea ratei anuale a inflatiei de baza, care, calculata fara impactul taxei pe viciu, a coborat la nivelul de 2,8%. Totodata, datele statistice indica o consolidare a pozitiei investitiilor ca motor principal al cresterii economice in ultima parte a anului 2006, dar si adancirea in continuare a deficitului de cont curent concomitent cu persistenta dinamicii inalte a absorbtiei interne si cu reducerea graduala a decalajelor in cadrul procesului de convergenta reala cu Uniunea Europeana. BNR reafirma ca va monitoriza cu vigilenta evolutiile indicatorilor macroeconomici si perspectivele acestora in vederea asigurarii conditiilor monetare compatibile cu atingerea obiectivelor de dezinflatie pe termen mediu si a consolidarii procesului de convergenta cu Uniunea Europeana, contand, totodata, si pe sprijinul celorlalte componente ale mixului de politici economice. Rezervele minime obligatorii (RMO) incepand cu perioada de aplicare 24 iulie - 23 august 2006 Categoria rezervei minime obligatorii Rata RMO (%) Lei Valuta RMO pentru pasive cu scadenta reziduala mai mica de 2 ani 20 40 RMO pentru pasive cu scadenta reziduala mai mare de 2 ani cu clauza de rambursare anticipata 20 40 fara clauza de rambursare anticipata 0 40 RMO pentru sume in tranzit 20 40 RMO pentru imprumuturi nerambursabile 0 0 incepand cu perioada de aplicare 24 martie - 23 aprilie 2007 Categoria rezervei minime obligatorii Rata dobanzii bonificate (%) RMO constituite in lei 2,10 RMO constituite in valuta EUR 0,90 USD 1,15 Rezervele minime obligatorii (RMO) constituie unul dintre principalele instrumente folosite de BNR in promovarea politicii sale monetare. RMO sunt disponibilitati banesti ale bancii/casei centrale a cooperativelor de credit, in lei si in valuta, pastrate in conturi deschise la BNR. Institutiile de credit sunt obligate sa constituie RMO proportional cu pasivele detinute (anumite elemente precum fondurile atrase de la BNR, capitalurile proprii, etc, fiind exceptate). Cuantumul rezervelor minime obligatorii se stabileste diferentiat, functie de natura pasivelor, moneda, scadenta si alte conditii specifice. Modul de remunerare al rezervelor minime obligatorii se precizeaza diferentiat, pentru conturile exprimate in moneda nationala, in EUR si respectiv in USD.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.