Piata cu Concurenta de Oligopol si Formarea Pretului

Extras din referat Cum descarc?

Introducere
Am decis sa aleg acest subiect deoarece in viata cotidiana, atunci cand achizitionam anumite obiecte de uz caznic, spre exemplu, sau orice alte bunuri materiale, inainte de a face alegerea si de a cumpara produsul dorit, fiecare dintre noi analizeaza numeroase variante, astfel incat sa obtinacel mai bun raport calitate-pret.
Prin piata se intelege la un moment dat si intr-un anumit loc a consumatorului, a nevoilor si dorintelor sale, exprimate prin cerere, cu posibilitatile producatorului, exprimate prin oferta. Din aceasta intalnire se naste un pret si un nivel cantitativ de tranzactie, de schimb . 
In economia de piata, care prin excelenta este concurentiala, se pot distinge doua limite. Pe de o parte, o concurenta pura si perfecta, iar pe de alta parte, o piata monopolista, cu o concurenta imperfecta. 
Pe scurt, oligopolul reprezinta o forma a concurentei imperfecte ce se caracterizeaza prin existenta unui numar restrans de producatori care detin un segment important de piata, si astfel pot influenta maximizare profitului, datorita faptului ca produsele realizate de acesti producatori sunt solicitate de mult consumatori. 
Cuvantul ,, oligopol'' este de origine greaca, ,,oligos" insemnand putin, iar ,,polist" ofertant, vanzator. 
Oligopolurile reprezinta forme stabile de organizare, in sensul ca nu au dorinta sa se transforme in monopoluri, desi tendinta exista.
1. Clasificarea oligopolurilor
Exista o mare varitate de oligopoluri, de accea este dificila delimitarea lor. Totusi doua criterii se impun pentru a putea distinge tipurile sau formele principale de firme oligopoliste:
- Dupa natura activitatii sau caracteristicile productiei ori ale serviciilor.
- Dupa gradul de coordonare si a fortei de concurenta.
In functie de criteriul ,,natura activitatii sau caracteristicile productiei ori ale serviciilor" pot fi distinse doua tipuri de oligopoluri si anume:
- oligopoluri care domina piata ingloband intreprinderile mari care au ca obiect produse omogene, sau aproape omogene, ex: petrolul, otelul, aluminiul, cafeaua, etc. In domeniul lor de activitate aceste oligopoluri pot influenta si pretul si cantitatea;
? firme care domina piata produselor neomogene; cum ar fi cele producatoare de autoturisme.
OLIGOPOLUL
Oligopoluri omogene
Numarul producatorilor si gradul de diferentiere a produselor Intrarea pe piata / bariere de intrare pe piata 
Gradul de control asupra preturilor 
Metode de marketing si folosirea reclamei comerciale Exemple de sectoare din economie unde predomina tipul respectiv
Numar mic de producatori cu produse omogene ce nu sunt substituibile 
Dificila
Control partial cu luarea in consideratie a reactiei firmelor concurente Reclama comerciala pentru inlaturarea concurentilor si atragerea clientilor prin sublinierea unor avantaje Otel, 
aluminiu, 
unele produse chimice
Oligopoluri neomogene
Numar mic de producatori cu produse diferentiate, neomogene 
Dificila Control partial, mai scazut, cu luarea in consideratie a reactiei firmelor concurente ce au produse substituibile Reclama comerciala pentru atragerea clientilor prin calitatea si noutatea produselor 
Automobile, 
computere etc.
Cel de-al doilea criteriu, care are in vedere gradul de coordonare al firmelor in cadrul oligopolului si puterea de concurenta a acestor firme, permite cuprinderea oligopolurilor in trei grupe: 
-oligopoluri fara coordonare; 
-oligopoluri cu coordonare partiala; 
-oligopoluri complet coordonate;


Fisiere in arhiva (1):

  • Piata cu Concurenta de Oligopol si Formarea Pretului.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!