Piața Concurența și Prețul

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 4 în total
Cuvinte : 1513
Mărime: 8.34KB (arhivat)
Publicat de: Florian Filip
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Mhaela Ioneci

Extras din referat

Piata, concurenta, si pretul

Tratarea problemelor teoretice ale sistemului denumit economie de piata, de la inceput impune necesitatea precizarii ca in cadrul lui piata constituie elementul sau central de unde pleaca si vin informatiile economice care stau la baza deciziilor agentiilor economici. In consecinta piata, concurenta, cererea si oferta, pretul sunt notiuni fundamentale, fara de care nu poate fi analizat, cunoscut si inteles sistemul economic in intregul sau.

Piata

In literatura economica se intalnesc foarte multe definitii ale pietei in functie de orientarea scolii sau a curentului de gandire economica si in special a aspectelor economice care se doresc a fi evidentiate.

Prin piata se intelege intalnirea la un anumit moment dat si intr-un anumit loc a consumatorului, a nevoilor si dorintelor sale, exprimate prin cerere, cu posibilitatile producatorului exprimate prin oferta. Din aceasta intalnire se naste un pret si un nivel cantitativ de tranzactie, de schimb.

Piata este un loc de intalnire, dar aceasta intalnire nu trebuie redusa numai la dimensiunea spatiala. Piata este mai intai de toate un spatiu economic, prin care intelegem raporturile ce se stabilesc intre cerere si oferta, intre consumatori si producatori, ea fiind in esenta un ansamblu de raporturi de schimb.

Raporturile economice pe care le reprezinta piata se afla intr-un sistem de concurenta. Sistemul de concurenta este propriu economiei de piata deoarece el este determinat de liberalismul economic, care dupa cum se stie este generat de proprietatea privata si de pluralismul formelor prin care ea se manifesta.

In principiu, sistemul de concurenta acorda fiecarui agent economic libertatea sa produca si sa vanda ceea ce il avantajeaza si sa cumpere ceea ce considera ca ii satisface in cea mai mare masura trebuintele (utilitatea maxima). Concurenta permite, deci, agentilor economici sa efectueze operatiunile economice in conditiile cele mai favorizante din punctul lor de vedere, ceea ce se rasfrange benefic asupra intregii activitati economice si a beneficiarilor ei. In conditiile sistemul de concurenta cumparatorul alege ofertantul (producatorul) este incurajat sa combine cat mai bine factorii de productie, sa obtina produse de calitate, sa reduca pretul si sa sporeasca numarul clientilor sai. Iata de ce se poate spune ca acest sistem concurential duce pe de o parte la stimularea productiei, a ofertei, iar pe de alta parte urmareste sa satisfaca in masura tot mai mare cerintele consumatorului.

Clasificarea pietelor

Pietele se pot clasifica in functie de mai multe criterii: extinderea, durata si specificul tranzactiilor.

Din punct de vedere al extinderii spatiale sunt cunoscute pietele locale, regionale, nationale, si piata mondiala.

Din punct de vedere al functionarii in timp se contureaza pietele care au o perioada foarte scurta, scurta si o perioada lunga. Fiecare din aceste piete isi are caracteristicile sale. Pietele cu o perioada foarte scurta sunt acelea in care productia, respectiv aferta, nu pot varia. Pe pietele cu perioada scurta, productia oferita poate varia, dar numai in cadrul acelorasi capacitati de productie. Pietele cu perioada lunga sunt pietele care se pot modifica datorita sporirii capacitatii de productie.

Din punct de vedere al tranzactiilor, al specificului lor, se pot distinge mai multe piete cu un oarecare grad de independenta, intre ele, dar cu destule conexiuni, deoarece ansamblul lor reprezinta in fond ansamblul activitatilor economice din economia de piata. Astfel, se poate spune ca economia de piata este alcatuita din:

- piata de marfuri si servicii;

- piata capitalurilor;

- piata muncii;

- piata monetara si de credit;

- piata valutara.

Piata de marfuri este cea mai veche piata si in consecinta cea mai experimentata.

Din analiza fenomenelor de pe aceasta piata se trag concluzi generale care permit descoperirea legitatilor dupa care functioneaza acest mecanism. Ea este nemijlocit legata de trebuintele indiviziilor si ale societatii si de posibilitatile de a le satisface, respective de esenta activitatii economice. In prezent, lor le sunt asociate si serviciile, datorita extinderii si importantei acestei activitati intr-o economie moderna.

Piata capitalurilor este specifica economiei de piata. Este piata pe care se asigura miscarea capitalurilor sub forma de actiuni si alte hartii de valoare. Pe aceasta piata banii se pot foarte usor transforma in capital (prin cumparare de actiuni) si tot asa de lesne capitalul se poate transforma in bani (prin vanzarea de actiuni) pentru a putea migra in alte activitati, prin cumpararea altor actiuni sau prin efectuarea de investitii directe.

Preview document

Piața Concurența și Prețul - Pagina 1
Piața Concurența și Prețul - Pagina 2
Piața Concurența și Prețul - Pagina 3
Piața Concurența și Prețul - Pagina 4

Conținut arhivă zip

  • Piata Concurenta si Pretul.doc

Alții au mai descărcat și

Piața și concurența

Economia de schimb constituie baza aparitiei, existentei si functionarii pietei. Datorita specializarii agentilor economici, satisfacerea nevoilor...

Elasticitatea Ofertei și Elasticitatea Cererii

Elasticitatea ofertei reflecta oscilatiile cantitatii oferite dintr-un bun economic in functie de influenta unui anumit factor. Curba ofertei...

Mediul extern al SC Agdesy SRL - oportunități și restricții

Analiza macro-mediului intreprinderii Studiul macro-mediului intreprinderii permite depasirea orizontului mediului concurential deoarece...

Cererea și Oferta

Aparitia schimbului de bunuri si evolutia acestuia a dat nastere la piata.Ea a aparut ca urmare a dezvoltarii diviziunii sociale a muncii, prin...

Întreprinderea în era globalizării

In era globalizarii, specialitii in domeniu vorbesc despre “intreprinderea digitala”, “intreprinderea virtuala” sau “intreprinderea mileniului...

România în ecuația integrării europene

Reforme institutionale si politice in U.E. inaintea procesului de largire. Actuala forma de organizare ce cuprinde 15 tari membre nu mai...

Te-ar putea interesa și

Concurența de oligopol

1. INTRODUCERE Relatiile dintre agentii economici pe piata, în functie de interesele lor, constituie un sistem economic de concurenta, în care...

Piața cu concurență perfectă și mecanismul formării prețului de echilibru

Concurenta reprezinta o competitie specifica dintre agentii economici. In cadrul concurentei agentii au diferite comportamente determinate de...

Piața și concurența

Conceptul de structura a pietei Structura unei piete se defineste in fuctie de numarul si marimea firmelor, natura produsului si usurinta intrarii...

Piața monopolistică - concurența monopolistică

In structurile de piete imperfecte, piata cu concurenta monopolistica constituie un tip real de piata care intruneste elemente de concurenta...

Piața, concurența și prețul

PIATA, CONCURENTA SI PRETUL Economia de piata este o modalitate evoluata, complexa si eficienta prin care se realizeaza cooperarea dintre...

Piața cu concurență de oligopol și formarea prețului pe o asemenea piață

I. Introducere De ce am ales oligopolul- Priviţi in jur! Priviţi la automobilele dumneavoastră, la echipamentele electrocasnice pe care le...

Modernizarea capacității de producție SC Tipografia Creativ SRL Suceava

CAPITOLUL 1 INFORMATII GENERALE Titlul proiectului este: „MODERNIZAREA CAPACITATII DE PRODUCTIE LA SC TIPOGRAFIA CREATIV SRL, SUCEAVA” Datele...

DHL - The Logistics Company for the World

PREZENTAREA FIRMEI DHL DHL a fost infiintata in orasul San Francisco, cu mai bine de 40 ani in urma de catre trei intreprinzatori: Adrian Dalsey,...

Ai nevoie de altceva?