Piata Cimentului din Romania

Extras din referat Cum descarc?

I. Analiza structurii de piata
Avand in vedere ca exista un numar mic de producatori si un numar foarte mare de consumatori, piata cimentului din Romania este un oligopol. Oligopolul este o forma a concurentei imperfecte, constand dintr-o structura de piata caracterizata printr-un numar foarte limitat de vanzatori mari, care asigura cea mai mare parte a ofertei unui anumit bun sau serviciu, solicitat de numerosi cumparatori sau consumatori, si care sunt constienti de interdependenta lor in adoptarea de decizii strategice, privitoare la pretul, volumul productiei si calitatea produselor, fapt care le confera o pozitie dominanta colectiva. Numarul de vanzatori prezenti pe piata este suficient de mic, iar puterea economica a fiecaruia dintre ei este destul de mare, pentru ca actiunile intreprinse de fiecare firma, luata separat, sa aiba un impact semnificativ asupra conditiilor generale de vanzare-cumparare de pe piata bunului sau serviciului respectiv
Acest aspect este determinat de faptul ca investitia pentru a deschide o fabrica de ciment se ridica la aproximativ 200 de milioane de euro, asadar o suma mare pe care putini investitori si-o permit.
Cele trei firme producatoare de ciment de pe piata romaneasca: S.C. LAFARGE ROMCIM S.A.Bucuresti, S.C. HOLCIM (Romania) S.A. Bucuresti si S.C. CARPATCEMENT HOLDING S.A. Bucuresti, au fost implicate intr-o investigatie pornita din oficiu de catre Consiliul Concurentei, din cauza unei suspiciuni a institutiei statului ca acestea au folosit practici anticoncurentiale prin care si-au urmarit in comun interesele legate de activitatea economica.
In ceea ce priveste specificul pietei, distanta optima, conform studiilor, intre fabrica si locul de livrare trebuie sa nu depaseasca 200 km, de aceea a existat un interes din partea competitorilor de a construi sau achizitiona fabrici de ciment care sa le asigure o deschidere pentru o cat mai mare suprafata din teritoriu.
Astfel, LAFARGE detine fabrici in localitatile Medgidia, Hoghiz si Targu-Jiu, HOLCIM in Turda, Alesd si Campulung, iar CARPATCEMENT in Bicaz, Deva si Fieni.
In ceea ce priveste fabrica din Alesd, aceasta a fost achizitionata in anul 2000 de catre HOLCIM de la LAFARGE, tranzactie aprobata la acea vreme conditionat de catre Consiliul Concurentei. Conditionarile s-au referit in principal la o separare a activitatii acestei fabrici de cea din Turda, printre care si defalcarea pretului produselor pe factura intre pretul cimentului si pretul transportului, care nu s-a realizat in realitate. Scaderea numarului de constructii noi, atat pe zona rezidentiala, cat si pe cea comerciala, a reprezentat principalul factor care a contribuit la diminuarea volumului de comenzi pentru ciment cu pana la 30% fata de primul semestru din 2009.
Scaderi de 30% pentru Holcim
In primul semestru din 2010, vanzarile de ciment ale Holcim Romania s-au diminuat cu 30% fata de aceeasi perioada a anului trecut, din cauza conditiilor grele de piata si a rezultatelor nefavorabile din primul trimestru, cand evolutia vanzarilor a fost puternic influentata de conditiile meteorologice nefavorabile prelungite pana in luna aprilie, potrivit lui Markus Wirth, Directorul General al Holcim Romania. Lunile de vara au cunoscut o anumita revigorare, insa 2010 ramane, in continuare, un an dificil.
Pentru anul 2011, previziunile lui Markus Wirth sunt de stagnare a pietei de profil, pentru ca nu exista vizibilitate pe termen scurt in ceea ce priveste investitiile in infrastructura, ,,un domeniu in care ne aflam cu mult sub media europeana". Sperantele Holcim sunt ca, incepand cu 2012, sa existe o crestere, avand in vedere unele masuri de relansare economica.
Lafarge, scaderi inca din 2008
La sfarsitul anului 2008 la nivelul Grupului Lafarge, un alt jucator important din piata de profil, apareau primele semne de incetinire a cresterii sectorului constructiilor, potrivit reprezentantilor conducerii companiei. In Romania, fragilitatea mediului economic a dus la lipsa proiectelor semnificative de constructii datorita problemelor de finantare, lucru care s-a vazut incepand cu primul trimestru al anului 2009, au tinut sa precizeze reprezentantii companiei. Pentru restul anului in curs, prognozele companiei sunt destul de pesimiste, in absenta anuntarii unor proiecte semnificative pe zona constructiilo
Concurenta pe piata cimentului 
In prezent piata de ciment este dominata de 3 mari producatori : Holcim (Elvetia), Lafarge (Franta) si HeidelbergCement (Germania), cu cote aproximativ egale
Toti concurentii de pe piata autohtona sunt filiale ale unor societati internationale cu traditie in acest domeniu si cu resurse suficiente pentru a sustine costurile importante presupuse de deschiderea unei retele de fabrici de ciment. In anul 2009, productia interna de ciment a fost de 7,8 milioane tone, iar consumul de 8 milioane tone
Raportul intocmit in anul 2000 s-a bazat pe cercetari minutioase si a fost foarte bine pus la puct, deoarece aceasta tranzactie a reprezentat o concentrare a puterii HOLCIM in zona de centru a tarii, care putea atrage comportamente neconcurentiale din partea acesteia.


Fisiere in arhiva (1):

  • Piata Cimentului din Romania.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!