Piata, Cererea si Oferta

Extras din referat Cum descarc?

In economiile contemporane si cele ale viitorului, piata este si va ramane institutia centrala in jurul careia graviteaza viata economica. Piata a aparut cu multe secole in urma, odata cu economia de schimb ca un fragil canal de comunicatie intre productie si consum, intre producatorii specializati, autonomi si consumatorii independenti. Ea a evoluat in ultimul timp devenind o realite din ce in ce mai complexa. Pietele s-au diversificat pentru ca, datorita diviziunii muncii, paleta bunurilor economice a crescut enorm, mai ales in ultima jumatate de secol; putem considera ca in sens microeconomic, exista atatea piete cate tipuri de bunuri individualizate exista siu se tranzactioneaza; de consum si de capital, active financiarre, monetare si valutare, meserii si specializari pofesionale sau ocupationale. Diversitatea pietelor poate fi privita si sub aspectul modelului de tranzactionare: de la targurile, oboarele si pietele ,,clasice" la supermarket-urile moderne, pana la tranzactiile prin corespondenta, prin bursa, telefax, internet(piete virtuale). Piata este locul in care se intalnescsi actioneaza din interes cumparatorii(in calitate de agenti ai cererii) si vanzatorii(ca agenti ai ofertei), iar in unele cazuri diverse categorii de intermediari
Aceste articole vorbesc depre piata bauturilor, primele doua de cea a bauturilor alcoolice, iar celelalte doua despre cea a bauturilor racoritoare. Articolele ilustreaza prospectari de piata (,,Murfatlar estimeaza ca va vinde 2,5 milioane de sticle de vin, de sarbatori"; ,,Cotnari asteapta o crestere a vanzarilor cu 30%, in perioada sarbatorilor"; ,,In conditiile mentinerii temperaturilor inalte, estimam cresteri intre 20-60% ale vanzarilor la toate produsele de sezon"), care se bazeaza si pe modificari sezoniere ele cererii puse in evidenta in anii anteriori si nu numai, prin cresteri semnificative ale cifrei de afaceri ale firmelor din domeniu(,,Cresterea realizata in acest an fata de 2005 este de 20 %"; ,,Cotnari SA a realizat o cifra de afaceri de 22,5 milioane de euro, comparativ cu cifra de afaceri de 17 milioane de euro din 2005."; ,, hypermarketurile au inregistrat vanzari cu 20% mai mari fata de aceeasi perioada a anului trecut.")
Intr-o perioada determinata de timp cererea poate sa creasca sau sa se reduca in functie de evolutia unor factori, considerand ca nivelul preturilor ramane constant. Principasii factori, pricipale conditii ale cererii care duc la modificarea ei pe piata unui anumit bun sunt:
- Modificarea veniturilor banesti ale consumatorilor;
- Modificarea preturilor altor bunuri;
- Numarul de cumparatori;
- Preferintele consumatorilor;
- Previziunile privind evolutia pretului si a venitului.
In cazul de fata se poate spune ca modificarea cererii este detemintata de alte cauze decat pretul. Modificarea veniturilor banesti ale consumatorilor are o pondere mica in aceasta modificare. In cazul companiilor producatoare de vinuri, carora le cresc vazarile in perioda sarbatorilor, aceasta crestere se poate datora si primelor de sarbatori pe care unii angajati le primesc, insa numai intr-o masura foarte mica. In schimb cea mai mare a cresterii este datorata sezonului. In cazul apei minerale, cresterea consumului pe timp de vara, in perioada foarte calduroasa are un motiv bine determinat. Nevoia de apa pe o vreme caniculara este mai intensa decat pe o vreme cu temperatura normala. In acelasi mod nevoia de inghetata este mai intesa in perioada calda, decat in cea rece cand devine aprope inutila.
Rolul intreprizatorului modern si si forta concurentiala a intreprinderii sunt asigurate de abilitatea acestuia care permite alegerea celei mai favorabile alternative de combinare a factorilor de productie, pe baza principiului rationalitatii economice, de a obtine maxim de rezultate cu resursele date. Problema principala o constituie cat de multe resurse sunt necesare pentru producerea unui bun. Raspunsul depinde de cunostintele tehnologice(,,Din 2003 pana in prezent, Murfatlar a investit peste 12 milioane de euro in tehnologie") si de capacitatea manageriala a intreprinzatorului, care vorpermite alegerea volumului minim de resurse necesar pentru producerea bunului respectiv. 
Astfel scopul producatorului este de a obtine profit.( ,,De asemenea, societatea a obtinut un profit net de 1,1 milioane de euro") Acesta este de doua feluri: profit economic si profit contabil. Profitul contabil este cel care se inregistreaza ca diferenta intre veniturile totale ale inteprinderii(,,cifra de afaceri realizata in 2006 este de 36 de milioane de euro.") si costurile contabile. Costurile contabile sunt cele inscrise in facturi, chitante, state de plata. Profitul economic se calculeaza ca diferenta intre veniturile totale ale intreprinderii(,,Cotnari SA a realizat o cifra de afaceri de 22,5 milioane de euro") si coturile economice. Acestea sunt formate din costurile contabile si costul de oportunitate, costul sansei sacrificate. Astfel profit economic este intotdeauna mai mic decat cel contabil, de altfel si costul economic este mai mare decat cel contabil.
In perioada sarbatorilor de iarna (si nu numai), cresc vanzarile la produse din toate domeniile: de la alimente la electrocasnice. Fie ca sunt cadouri sau pentru consum propriu, o crestere a volumului vanzarilor (P*Q) va duce la o crestere a profitului firmelor din domeniile respective.
Piata este cea care, printre altele, realizeaza legatura intre cele doua acte ale oricarui agent economic - productia si consumul - separate prin diviziunea muncii, dar si corelative pentru a-i asigura existenta.


Fisiere in arhiva (1):

  • Piata, Cererea si Oferta.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!