Organizarea si Functionarea Sistemului de Asistenta Sociala in Romania

Extras din referat Cum descarc?

Intr-un stat democratic, protectia sociala reprezinta un element fundamental al politicilor statale, deoarece prin punerea in aplicare se realizeaza prevenirea, diminuarea sau inlaturarea consecintelor unor evenimente considerate ca "riscuri sociale" asupra nivelului de trai al populatiei.
COMPARATIE GLOBALIZATA
Problemele protectiei sociale, cu care se confrunta in prezent toate tarile, o preocupare aparte pentru statele aflate in tranzitie, in general, si pentru tara noastra, in special. Aceasta, in contextul in, care ne confruntam cu inexistenta unui model de tranzitie a societatii de la o forma social-economica bazata pe un sistem de organizare si conducere sociala si economica autoritara la un sistem bazat pe autonomizarea relatiilor si a agentilor si functionarea economiei pe principiile cererii si ofertei.
Mobilizarea resurselor-resurse menite sa sprijine politica activa in domeniul fortei de munca pot sa provina atat din sectorul de stat, cat si din cel particular, desi la inceputul tranzitiei acestuia din urma ii revine un rol foarte limitat in domeniul finantarii.
Finantarea privata nu constituie o raritate in tarile cu economie de
piata. In Japonia realocarea fortei de munca se face in cea mai mare masura prin eforturile financiare ale firmelor particulare, in industria americana constructoare de autovehicule, membrii sindicatului din ramura (United Auto Workers) care urmeaza a fi concediati au dreptul-prin contractul de munca sa fie recalificati in prealabil pe cheltuiala firmei. Mai recent, contractul colectiv negociat si semnat cu toate cele trei mari firme producatoare de autovehicule stabileste programe de sustinere a veniturilor care asigura membrilor de sindicat plata de ajutoare de somaj foarte propiate de nivelul salariului pe toata durata contractului. Se poate argumenta ca firmele private vor asigura pe salariatii lor contra riscurilor de fluctuare a cererii pentru forta lor de munca
numai daca firmele , la randul lor , pot sa plaseze aceste riscuriasupra pietei de capital 
In Europa Centrala si de Est asemenea piete de capital nu exista pentru cea mai mare parte a sectorului privat in formare si sindicatele ar fi rau sfatuite, in aceste conditii, sa insiste asupra introducerii unor asemenea prevederi in contractele de angajare a fortei de munca. Oricum, cea mai mare parte a somajului deriva din disponibilizarile din intreprinderile de stat decat din cele private.
Intreprinderile de stat din Europa Centrala si de Est continua adesea sa sprijine pe lucratorii concediati, permitandu-le sa beneficieze in continuare de anumite facilitati sociale (de exemplu, de locuinte), iar in Federatia Rusa chiar prin finantarea lucrarilor publice care au acceptat sa-i angajeze. Dar asemenea activitati nu sunt desfasurate in mod sistematic si, oricum, costurile lor se vor suporta in final de la bugetul de stat.
Finantarea publica poate fi efectuata in primul rand din impozitarea cu caracter general (Australia, Irlanda si Polonia) sau din impozitele pe salarii ale patronilor si salariatilor (Germania, Ungaria si Romania), in cazul impozitelor pe salarii, statul administreaza ceea ce reprezinta, in fond, resurse private destinate asigurarii de servicii pentru angajarea in munca, dar include (de obicei) plati pentru asigurarea contra somajului. Pe masura ce situatia economica se imbunatateste, finantarea ar trebui sa se imparta in masura sporita intre bugetul de stat si intre contributiile intreprinzatorilor si ale salariatilor. (Ungaria a facut anumiti pasi in aceasta directie, dar cu dificultati intrucat restrictii severe bugetare sunt impuse intreprinderilor), in unele cazuri, si pe masura ce se ajunge la folosirea integrala a fortei de munca, ata finantarea poate fi trecuta catre patroni si salariati, asa cum este cazul in Japonia.
CONTINUTUL SI ROLUL ASIGURARILOR SOCIALE
Protectia sociala este conceputa pentru asigurarea unui standard de viata de baza pentru toti oamenii, indiferent de mijloacele de care acestia dispun.
Exista mai multe categorii de persoane care cer protectia sociala: protectia somerilor, protectia handicapatilor, protectia copilului si a tinerilor, protectia sociala complementara ( protectia sociala in caz de deces, incapacitatea de munca, boala profesionala ).
Conditiile concrete si nevoile diferite care se cer acoperite fac ca si modalitatile de realizare a protectiei sociale sa fie diferite. Astfel, programele se bazeaza pe premise diferentiate in cazul asigurarilor sociale-destinate acoperirii unor nevoi personale ca urmare a pierderii temporare sau definitive a capacitatii de munca-sau in cazul protectiei lucratorului la locul de munca-mediu, conditii de munca- nevoi care se transfera asupra costurilor de productie si a caror satisfacere este inclusa in pretul produsului.
Obiectivele reformei in domeniul asistentei sociale, adica in domeniul sustinut material de stat, sunt astfel formulate si fundamentate incat sa se poata asigura realizarea restabilirii sau mentinerii unor echilibre intre sectorul public si cel privat, intre protectie si autoprotectie, intre nevoi si resurse, intre dezvoltarea umana a generatiei prezente si cea a generatiilor viitoare.
Asistenta sociala este mecanismul principal prin care societatea intervine pentru a preveni, limita sau inlatura efectele negative ale evenimentelor care se produc asupra persoanelor sau grupurilor vulnerabile, fara voia acestora sau sunt prea putin influentate de acestea.
Obiectivul principal al protectiei sociale il constituie diminuarea sau chiar inlaturarea consecintelor unor riscuri asupra mediului si nivelului de trai ale unor segmente ale populatiei.
In fundamentarea si promovarea politicii sociale sunt considerate urmatoarele principii:
- protectia demnitatii umane;
- eliminarea oricarei forme de discriminare in intreaga politica
de protectie sociala;
- promovarea parteneriatului social ca mijloc de control si
eficientizare a tuturor masurilor de politica si de protectie
sociala;
- flexibilitatea, respectiv adaptarea masurilor de protectie
sociala la necesitatile reale ale grupurilor si persoanelor;
- orientarea obiectivelor si masurilor de politica si protectie
sociala in directia capacitarii, mobilizarii si participarii
tuturor fortelor sociale la relansarea cresterii economice,
munca fiind prima sursa a bunastarii si libertatii individului,
sursa cea mai stabila a sanatatii economiei;
- descentralizarea treptata a protectiei sociale si odata cu
aceasta, angrenarea in activitatea de protectie sociala a agentilor economici, unitatilor administratiei publice locale, a institutilor guvernamentale si organizatiilor neguvernamentale, societatilor de caritate si persoanelor fizice, prin contributii materiale, financiare si sociale ale acestora intr-un cadru legal adecvat.


Fisiere in arhiva (1):

  • Organizarea si Functionarea Sistemului de Asistenta Sociala in Romania.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!